Gå til innhold

Rar feilmelding (Feil funksjon) (Win XP Pro)

Jove

Anbefalte innlegg

Hei!

Har plutselig fått en rar feilmelding på DVD-rom og floppy-disk. Ser iconet til disken, og bokstaven, men får ikke åpnet/sett innholdet. CD-brenneren oppfører seg omtrent likt. MEN: Audio-cd-er, får jeg spilt om jeg først starter mediaplayer. Får også brendt audio-cd. Utforsker finner av og til cd-rom med program, om cd-en stod i ved restart.

Hva kan denne feilmeldingen bety?

x: er ikke tilgjengelig. Feil funkjson.

og

Feil funksjon.

Har Windows Xp Pro, P4 2,53. 512 RAM. Har fungert veldig bra ellers.

I det siste har jeg bl.annet installert norton antivirus 2003 og norton internet security. Og kjørt windows update.

Om noen har tips til hva jeg kan prøve, så blir jeg glad!

Ps: I enhets-behandling, ser alt bra ut. Har forsøkt å fjerne drivere, som blir installert ved restart men akkurat samme problem.

Harddiskene fungerer som vanlig.

mvh Jan Ove

(Formatering/installering av windows på ny, er siste utvei. Villig til å prøve mye før det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått en melding slik som dette når maskinen ikke har kommunisert med cdrom og diskettstasjon jeg prøvde (gamle ting). Det kan være så mye som er skyld i dette, men du kan jo sjekke at innstillinger i bios er greie (IDE kanaler), kanskje slå av caching av videokort, bios o.l. bare for å prøve om det fungerer da. Sjekke at du har installert driverne for hovedkortet. Hvis DVD og CDROM er på samme kabel, kan du jo prøve å bytte den ut , prøve en og en enhet osv. Hvis ikke noe av dette virker ville jeg prøvd å bytte RAM, evt prøvd med en og en brikke hvis jeg har to (eller bare byttet plass) - det kan være noe galt med minnet i områdene som brukes f.eks. for å kommunisere med enhetene. Mye du kan prøve før du installerer Windows på nytt... :yes: Lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Men tror jeg kan se bort ifra ide-kabler, da jeg også får "feil funksjon" på en usb-harddisk. (X-drive) Det er ikke noe galt med usb-porten, den fungerer helt flott med kamera tilkoblet. Har prøvd flere usb-porter, akkurat det samme på alle. -Også på minnekort, via kortleser på usb, får jeg "feil funksjon" :(

Det med minne hadde jeg ikke tenkt på. Har bare en brikke, men kan se om jeg finnner en minne-test jeg kan ta. Kjøpte en svindyr minnebrikke som allle sa var den beste, så jeg håpte at minneproblemer ikke skulle oppstå. (Corsar 3500 eller noe slikt)

Hvilke sammenheng er det, mellom floppydisck, dvd/cd, og usb-harddisker? -For begge vanlige interne ide-harddisker virker helt fint.

Skal kike litt i bios. Caching av graffikk/bios, hvordan virker det?

Skal prøve meg på minnetest nå.

Andre forslag til måter å feilsøke på? Kan jeg "gå tilbake" på de siste windows-updatene? Kan det være dem som har rotet det til? Eller Norton-programmene?

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Fant problemet. Norton Antivirus/Internetsecurety. Avinstallerte, og da virket alt helt fint. Installerte på nytt, og samme feil oppstod igjen. Får nå ikke lastet ned fra telenors sider. (ny virus-installasjonsfil)

Hva gjør jeg? Har lisens-nr...

mvh Jan Ove

Telenor anbefaler meg å bruke 2002-versionen istedet. Er den like sikker? Hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei! Dette er en veldig gammel tråd, fullt klar over det :)

Er bare det at jeg har et veldig likt problem selv. Får opp "G:/ er ikke tiljengelig. Feil funksjon" hele tiden når jeg åpner CD-stasjon, CD-RW stasjon og USB portene. Veldig iriterende! Kan ikke koble til USB enheter lenger heller.

Dette er snakk om en ganske gammel maskin, er fra den tiden XP kom ut i Norge. Den har heller aldri blitt formatert. Det som er litt pussig er at jeg bruker samme Norton Antivirus versjon som trådstarter brukte i 2003 tror jeg. Er dette et kjent problem med Nortoen Antivirus? Er det nesten helt sikkert at det er den som har skjylden?

Lagde en tråd for dette for en stund siden, men problemet ble nesten forklart bedre her tror jeg, prøver derfor å spøre igjen her.

Hadde vært utrolig deilig å bli kvitt dette problemet!

Håper på raskt svar! :)

- LucarioX

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-82119

Problemet er vel at brannmuren blokkerer aktiviteten som skal sørge for kontakt med de tingene.

Normalt skal man få opp en melding om at det og det forsøker det og det og så må man godkjenne det første gangen.

Hvis du har en gammel nis versjon vil den uansett ikke beskytte mot dagens mer komplekse trusler, og du bør derfor bytte uansett.

Lenke til kommentar

Så om jeg skrur av brannmuren vil det fungere igjen?

Ganske sikker på at det er dette som er problemet? Er det ikke utrolig mange andre ting som kan forårsake det også?

Håper hvertfall du har rett, hadde vært utrolig digg å bli kvitt problemet! Maskinen fungerer nedmlig nesten perfekt ellers. Utrolig rask og god å bruke :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Velg Start>kjør og skriv regedit

Bla deg frem til

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\CD Burning\Drives

I det venste vinduet vil du se en eller flere volume, alt etter hvor mange cd spillere du har på maskinen.

Her må du velge riktig volume,altså den cd brenneren du sliter med.

I høyre vindu, dobbelklikk på driver type

i value (verdi) boksen som kommer opp skriver du 2

(1 er cd spiller, 2 er cd brenner)

Lukk regedit

Gå inn på min datamaskin, høyreklikk på cd spilleren,og velg egenskaper

Hvis du nå har fått en fane oppe som heter innspillinger, bør problemet være løst.

Endret av shinie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...