Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ytre faktorer deltar i slutten av drømmene mine

Simonhauan

Anbefalte innlegg

Hei. I det jeg skal til å våkne fra en drøm opplever jeg at drømmen min blir påvirket av ytre faktorer (vekkerklokke, tilsnakk, etc.) Føler at jeg ikke er alene om det, og lurer på om noen vet hvorfor det er slik? :p

Eksempel 1)

Jeg drømmer. Jeg sitter og snakker med en person, plutselig hører jeg alarmmelodien til mobilen min, jeg titter ned på et natulig sted hvor mobilen kan befinne seg(et bord, kommode etc.) i rommet og og akkurat i det jeg skal til å få øye på mobilen så våkner jeg og jeg befinner med i den virkelige verden. Alarmmelodien fortsetter der den slapp i drømmen. Jeg samler tankene på få sekunder og innser at jeg er våken og skrur alarmen av.

Eksempel 2)

Jeg drømmer. Jeg prater med en person. Pluteslig hører jeg en stemme si navnet mitt, 2-3 ganger, jeg gjennkjenner stemmen og er klar over at det er moren min som roper navnet mitt. Jeg skal til å snu meg rundt for å få øye på moren min, og rett før jeg får øye på henne så våkner jeg. Hun roper navnet mitt 1-2 ganger til mens jeg samler tankene og responderer.

Mystisk og spennende synes jeg. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror heller det er deler av hjernen vår som fortsatt drømmer når vi hører alarmen og våkner, og dermed har den opplevelsen.

Noen mennesker opplever jo å våkne i drømme, og dermed oppleve halusinasjoner mens de er "våkne". F.eks en gammel skummel dame som går inn på rommet ditt og mot senga di.

Lenke til kommentar

Har tenkt på om det kanskje er underbevisstheten min som er klar over at alarmen min er satt til å ringe kl. 07.00 om morgenen og har vendt seg til det, eller noe...

Tro meg, underbevisstheten min er ikke klar over at naboene har sex og jenta skriker som en kvinnelig pavarotti! Men jeg hørte det i drømmen alikevel, og når jeg våknet - vel... så dreiv de på!

Lenke til kommentar

Har tenkt på om det kanskje er underbevisstheten min som er klar over at alarmen min er satt til å ringe kl. 07.00 om morgenen og har vendt seg til det, eller noe...

Det er biologisk og psykoligisk mulig at kroppen vet når klokka ringer(eller når du skal opp) hvis du har en fast døgnrytme og alarmklokke tid. Grunnen til at ting som skjer rundt deg kan påvirke drømmen er at du har kommet i REM fasen av søvnen. Under REM er det nesten like mye aktivitet som foregår i hjernen sammenlignet med de andre søvnfasene der man er bevisstløs. Det er også mulig å "våkne" i drømmen, altså vite at man drømmer med lucid dream. Er en egen tråd på forumet her om det hvis du er interresert.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Opplever det samme. Hørt rykter om at hvis du hvisker noen som sover i øret, så vil de drømme om det du sier. Blir vel akkurat på samma måte :-) Men jeg synes det er rart at drømmene kan "time" feks vekkerklokka (med tanke på hva som skjer i forkant i drømmen o.l.). - vet ikke helt om jeg gjorde meg forstått her, og jeg tror ikke jeg klarer å gjøre meg forstått akkurat nå heller. Skylder på feber. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...