pin78 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Prøver å finne ut litt om bakgrunnen til familien, men jeg har ingen slektninger igjen som vet noe om hvor oldeforeldrene mine (f.eks.) kom fra. Har et søskenbarn i Seattle som giftet seg med ei dame som er delvis fransk/arabisk/irsk (osv), hun fant ut at hun var irsk etter at hun tok en DNA-test som viste hvor mange prosent irsk hun var. Syntes det hørtes ganske interessant ut. Finnes det noe slikt i Norge? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 http://www.dnatest.no/prisliste.htm ? Lenke til kommentar
pin78 Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 http://www.dnatest.no/prisliste.htm ? Har vært på dnatest.no før, men det står ikke noe om at man får vite hvor mange prosent man er det-og-det. Ser ut som det er større fokus på tester for å finne ut om du er i slekt med noen fremfor å finne ut hvilke etnisiteter man er, det er jo ikke helt det samme. Jeg sikter til opphavet til avdøde besteforeldre, etc. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 http://www.dnatest.no/prisliste.htm ? Har vært på dnatest.no før, men det står ikke noe om at man får vite hvor mange prosent man er det-og-det. Ser ut som det er større fokus på tester for å finne ut om du er i slekt med noen fremfor å finne ut hvilke etnisiteter man er, det er jo ikke helt det samme. Jeg sikter til opphavet til avdøde besteforeldre, etc. Rimelig merkelig at du lurer på slikt. Det er ingen fasit i DNA-tabellen som tilsier at CG istedet for TA ved posisjon #1454323 tilsier svensk mens AT istedet for CG ved posisjon #543212 tilsier irsk. En analyse av DNA kan avsløre dine opprinnelser, ikke hvilke opprinnelser som trer sterkest frem i ditt DNA. Bare fordi en person har en polsk mor og en norsk far betyr ikke at denne personen er "50% polsk og 50% norsk." Lenke til kommentar
pin78 Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Hvorfor er det merkelig å lure på slikt? "Bare fordi en person har en polsk mor og en norsk far betyr ikke at denne personen er "50% polsk og 50% norsk." Det har jeg ikke påstått heller. I følge hun som sa til meg at den testen eksisterer, så viser den hvilke opprinnelser man har og hva som trer sterkest frem, ja, men det er ikke snakk om bare tre eller fire etnisisteter. Edit: Hvis du kjenner til "admixture test", så er det omtrent det samme, men i stedet for at 'European/African/Asian/Native American' (som er de eneste kategoriene), går det på f. eks. jødisk/etiopisk/japansk/mestizo. Siden testen ikke er like generell så fins det ikke bare fire utkom, men jeg går ut i fra at det er begrenset likevel. Endret 21. juli 2012 av pin78 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå