Kajac Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Jeg oppdaget noe rart på bilen i dag. Jeg kikket under bilen for å se etter rust, og kjente på rammen på venstre side bak på bilen, og merket plutselig at noe var bløtt. Tenkte med en gang at her var det rustet igjennom, men det var ikke riktig. Det var nemlig en tapebit, plassert oppå et av "luftehullene" (eller hva de hullene nå er til) i rammen. Fant enda en slik tapebit litt lenger nede over et annet luftehull. Fant det på rammen på motsatt side også, men her hadde noen (tidligere eier/eu-kontrollør) allerede funnet hullet, så det var bare rester igjen av tapen. Jeg fant også en slik tapebit utenpå en mutter. Som man ser på bildene er ikke dette rusthull, men hull som er i rammen originalt. Hvorfor har noen tapet oppå huller og mutre, og tektylert oppå? Er ikke hensikten med disse hullene at de skal være åpne? Bør jeg tape dem igjen, eller la dem være åpen? Bilen er en Mazda 323F 1997-modell. Her er bilder av både en tapebit og hullene de skjuler. Ser ut som en slags vevtape/MacGyver-tape. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Nå ser jeg ikke så godt på bildene hvor hullene er hen på bilen, men utifra egen erfaring med restaureringsprosjket, så ser det ut som de sitter under, slik at hulllene går opp til gulvteppe i bilen, stemmer dette? Vet isåfall at orginalt, i min peugeot 405 har det vært gummiforinger der, antagelig for at det skal være mulig å ta ut slik at vann kan renne ut om man skulle være så uheldig at det samler seg vann i gulvet på bilen, ville da ikke latt det være åpent med tanke på sprut av vann opp fra vei og slikt vil trekke inn i gulvteppe, og da kan det bli fæl lukt etterhvert. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Hullene er under bilen ja, men på rammen, ikke i gulvet. Man ser dog gulvet igjennom disse hullene. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) På min gamle traver er det hull i kanalene og i dørene, slik at vann som av en eller annen grunn skulle komme seg inn, skulle komme seg like lett ut. Edit: Gammelt biltema tastatur Endret 18. juli 2012 av Complexity Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Jeg vet det er luftehull/dreneringshull, men hvorfor er de tapet igjen? Er det noe tectylverkstedet har gjort? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hullene ser veldig store ut til å være dreneringshull som skal være åpen. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 Sjekket under bilen i dag igjen, og ser at disse hullene er plassert ved gjevne mellomrom langs hele rammen, fra foran til bakerst, både på høyre og venstre side. Alle er tapet igjen, bortsett fra de jeg har pirket opp. I og med at det ikke er rust i rammen, burde jeg da tape hullene tett igjen og slenge tektyl oppå? Slik at det ikke begynner å ruste? Eller bør de forbli åpne? Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Det ser på bildene ut som det er noe overflaterust der så jeg ville værtfall gjort noe med det før tektylbehandling. Er ikke sikker på hva som lønner seg av og ha de tette eller åpne, men de er jo blitt tettet av en eller annen grunn før i tiden. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 Det stemmer at det er litt overflaterust rundt et par av hullene. Men de andre hullene jeg har funnet er helt strøkne! Kan de ha blitt tapet over for å forhindre at det skal samle seg dritt og sånt inni dem? Jeg er iallefall ikke sikker på hva jeg gjør enda Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Regner med det skal være gummiforinger her. Så ja, de har blitt tapet igjen for å forhindre at det skal komme dritt inn her. Stikk til forhandleren og spør, de har tegninger av bilen og kan da hjelpe deg med å skaffe nye foringer. Forøvrig regner jeg med disse hullene er fra produksjonen av bilen, da maskinene som bygger bilen trenger noen punkter for å "holde fast" bilen. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 97 modell 323 er vel inne i sine siste leverår, så disse hullene er ikke noe å bry seg om, litt rust skal det være når bilen leveres inn for skroting Lenke til kommentar
EvenL Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 97 modell 323 er vel inne i sine siste leverår, så disse hullene er ikke noe å bry seg om, litt rust skal det være når bilen leveres inn for skroting Hvordan kan du basere utifra årsmodell at den er "inne i sine siste leveår"? Makes no sense... 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 97 modell 323 er vel inne i sine siste leverår, så disse hullene er ikke noe å bry seg om, litt rust skal det være når bilen leveres inn for skroting Hvordan kan du basere utifra årsmodell at den er "inne i sine siste leveår"? Makes no sense... Common sense, når en "ordinær" bil passerer 15 år så er den normalt inne i siste fase av livet. Dog kan jeg selvfølgelig ikke vite sikkert angående denne spesifikke bilen....kommentaren min var delvis fleip, derfor smileyen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå