Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Høytalerannlegg til Peugeot 405

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte jeg skulle skaffe meg et relativt greie høytalere til 405-en min.

Hovedsaklig hører jeg på rock og metal, det kan da variere ifra det rolige, og opp til det mer brutale, for å si det på den måten, vet ikke om det har noe å si for valg av høytalere, men jeg tror det har det.

Planen min er å montere 2 stk 6*9 i hattehylla også få satt inn noe som passer orginalt i dørene og dashbordet, det er vel 6.5 i dørene om jeg husker riktig, vet ikke hva som er i dashbordet.

Vil da gjerne ha noe som er bedre enn det jeg har i 406-en min, men trenger ikke være veldig mye bedre (med bedre menes at man kan spille høyere enn det jeg har nå, og fortsatt ha god lyd), har 2 stk 6*9 300w fra fence i hattehylla og et slikt sett som det her i dører+dashbord; www.pioneer.eu/no/prod...index.html

Jeg har ikke forsterker eller spiller, så det er også nødvendig.

Spilleren må ha mulighet for å koble til en aux kabel, utenom det så må den spille av kopierte cd-er, tviler på at det finnes noen som ikke gjør det men nevner det anyways.

Jeg har ikke allverden å bruke på hele sulamitten, men mulig jeg får skaffet en forsterker utenom, og da kan man jo legge litt mer i andre komponenter. Men i utganspunktet vil jeg prøve å holde meg under 7000,- kan godt være billigere og for den saks skyld, men da har man hvertfall noe og forholde seg til.

Anbefalinger tas imot med takk.

MvH

Emil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oida, nei du skal ikke ha høyttalere i hattehylla, og om du skal ha det så skal det hvertfall ikke være noe fence-skvip...

det du kan ha i dørene forran er et frontsett med god følsomhet da du ikke nevner noe om forsterker antar jeg du ikke har det. så disse har en grei følsomhet.

personlig ville jeg heller kjøpt meg en forsterker, bytta spiller, høyttalere forran. da har du et bra utgangspunkt som du senere kan bruke om du vil kaste inn en sub bak en gang. med den 4-kanaleren kan du også sette inn noen høyttalere i dørere bak om det skulle være ønskelig.

om du skulle MÅTTE ha noen 6x9", kjøp noe med kvalitet og dropp noe sub baki. disse skal være greie, så kan du fortsatt ta i bruk 4-kanaleren, bruke 2 av kanalerne brokoblet på 6x9" parallellkoblet, da får du 130w pr element. det skal dunke godt og gi ok lyd, med tanken på at det er 6x9" i hattehylla...

Lenke til kommentar

La meg spesifisere, det annlegget som er nevnt sitter i bruksbilen min per idag, og gir greit nok med lyd i forhold til hva det kostet. 405-en er et prosjekt som jeg driver å fikser på.

Jeg nevnte forsåvidt forsterker i siste avsnitt, og fant forsåvidt ut at jeg har 3 stk liggende i garasjen, har ikke specs her nå, men kan finne ut senere idag.

Og det er nesten nødt til å bli 6*9 i hattehylla, var allerede hull til det og ser ikke noe pent ut med 2 store hull i hattehylla.

Lenke til kommentar

Hvis du IKKE skal ha sub baki, så er det greit med 6x9" i hatthylla, men det er foran du burde ha den beste lyden. Men du skal selvsagt ikke spille i mono på 6x9" høyttalerene som det blir foreslått over her, forsterkeren vil heller ikke tåle lasten av de to 6x9" i paralell når den er brokoblet, så glem det først som sist.

Finn ut hvilke forsterkere du har, så kan vi finne noen høyttalere som passer sammen med dem. Står det fence, boss eller A/D/S på en eller flere av forsterkerene, så trenger du ikke nevne dem, for det er uansett ikke noe å ha ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :)

Hvordan er disse til hattehylla? http://www.judysbils...tem-609-co-plus

Utifra spesifikasjonene så er det vel en upgrade, tror jeg, og de var ikke så mye dyrere, så om de er et bedre valg enn de andre til hattehylla tenker jeg det blir de.

Ja, de er bedre. Grunnen til at jeg valgte de andre var fordi lyd bakfra ikke er så viktig, det er kun for baksetepassasjerer, og skal ikke være der for at du som sitter foran skal få mere lyd ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...