Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

XPS 15 - viften funker ikke og pcen henger seg opp

Anbefalte innlegg

Hei alle flinke datafolk!

Jeg sitter her med en Dell XPS 15 (L502x) som ikke helt vil fungere som den skal. Viften sluttet å fungere for noen uker siden(jeg klarte å snu den opp-ned mens den var på og kom det mange fæle lyder før den stoppet helt opp), og etter det har jeg passet på å ha god ventilasjon rundt den - da blir den som regel ikke spesielt varm. Problemene oppstår når jeg skal gjøre ting som krever mye av den; spille spill, se på film, osv. Da sliter jeg med å holde den kjølig og lyden og bildet begynner å henge seg opp. Er dette også pga varmen?

Jeg vet det finnes slike matter(?) man kan ha under pcen for å holde den nedkjølt, men jeg vil helst få fikset selve viften dersom det er mulig. Finnes det oppskrifter for å åpne opp akkurat min modell og tukle inni uten at det er veldig risikabelt? En bekjent jobber med data og brukte noen timer på å prøve å åpne den her om dagen, men i følge han var den veldig spesiell og avansert å "komme inn i".

Vil dere heller anbefale å ta den til noen profesjonelle og betale i dyre dommer for at den kanskje blir bra? Noen spesielle å anbefale evt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er støv og hår som har klogget vifta kan en runde med støvsugeren presset mot luftinntaket gjøre jobben. På eget ansvar selvfølgelig.

Jeg kan prøve, men jeg tror det er noe mer teknisk enn som så da det utløsende var at jeg fysisk snudde på maskinen (ikke med vilje riktig nok). Vet du om noen å anbefale til reparasjon?

Lenke til kommentar

Hej

Ked af at høre, at du har problemer med din Dell.

Prøv evt. at send mig dit servicetag i en privat besked, så ser jeg meget gerne på, om jeg evt. kan hjælpe med det.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter

Lenke til kommentar

Mulig at det er en liten plastbit eller lignende som har kilt seg fast mellom viftebladene og "boksen" som vifta roterer inni. Har du forsøkt å bevege viften manuelt ved hjelp av for eksempel en tynn skrutrekker eller pinsett?

Det at maskinen begynner å henge seg ved belastning høres absolutt ut som et varmerelatert problem. Nytere CPUer forsøker gjerne å klokke seg ned dersom de blir for varme, siden dette medfører et fall i varmeutvikling. Samtidig fører dette også til dramatisk redusert ytelse. Det er også mulig at komponenter blir ustabile dersom temperaturen er langt over det de er beregnet for.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...