Flying Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Trenger billig objektiv til innendørs fotografering av familieselskaper ol. til mitt Canon 40D. Jeg har fra før - Canon EF-S 60mm f/2.8 USM Macro - Sigma 10-20mm f/4.0-5.6 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 (støvsamler) Men alt blir for nært eller for vidt, tror noe rundt 30mm ville passe bra. Bør være lyssterk, hvertfall f/1.8 og koste 3000,- +/- Rundt 30mm på Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS når jeg har lånt et slikt har fungert bra, men vil ha noe litt bedre (gjerne fast). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Canon 28mm f/1.8 høres ut som om bør passe bra. Hvis 50mm f/1.8 på f/2.8 er lyssterkt nok, så kan du også vurdere Tamron 1750mm f/2.8 (med eller uten VC). Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Det er vel ikke så mange andre alternativer enn Sigma 30mm 1.4 og canon 28mm 1.8 vil jeg tro. Sigmaen er rimeligere, og mange foretrekker den fremfor canonen. Endret 18. juli 2012 av Shirmah Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Det er vel ikke så mange andre alternativer enn Sigma 30mm 1.4 og canon 28mm 1.8 vil jeg tro. Sigmaen er rimeligere, og mange foretrekker den fremfor canonen. Sigma 30mm f/1.4 er et nydelig objektiv, men krevende å bruke pga. krumt fokusplan. Lenke til kommentar
Flying Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Leste et sted at field-of-view på Sigma 30mm f/1.4 var det samme som 50mm. Trodde det betydde at det var det samme som om jeg hadde brukt 50mm? /generelt forvirret Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Leste et sted at field-of-view på Sigma 30mm f/1.4 var det samme som 50mm. Trodde det betydde at det var det samme som om jeg hadde brukt 50mm? /generelt forvirret Kan fort bli forvirret av mindre, Field-of-view er det som på norsk kalles bildevinkel. Dvs. hvor mye du får med deg . Hr du et typisk crop kamera (f.eks. Canon 600D el.) så vil et bilde tatt med 30mm se gankse så likt ut som et bilde tatt med et fullformat kamera (f.eks 5D Mk II) på 50mm. 1 Lenke til kommentar
Flying Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 Ok, takk. Men på et crop kamera så vil Sigma 30mm gi samme bildevinkel som alle andre 30mm på crop? Den vil ikke gi samme bildevinkel som mitt Canon 50mm? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Ok, takk. Men på et crop kamera så vil Sigma 30mm gi samme bildevinkel som alle andre 30mm på crop? Den vil ikke gi samme bildevinkel som mitt Canon 50mm? Det stemmer - og det er fordi 30mm er og blir 30mm - brennvidden er en konstant vi kan forholde oss til. Selv om enkelte liker å kødde det til. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Sigma 30mm f/1.4 er som nevnt utfordrende og bruke, en annen ting er at det finnes eksemplarforskjeller og det er endel som har kjøpt dette objektivet som opplever feilfokus, mange av disse kan nok skyldes at det er et vanskelig objektiv å bruke og andre at de faktisk har fått et objektiv som fokuserer feil. Lenke til kommentar
Flying Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 Fordelen med Sigmaen er at den skal ha mindre CA og at den går helt til f/1.4. Fordelen med Canon er at den er skarpere og jeg risikerer ikke å få ett som er dårlig bygget. Og f/22 kan jo være gøy, Sigmaen har bare f/16 som minste. Ikke det at jeg noen gang vil få bruk for f/22 til kakespisende babyer og et objektiv med feil er enkelt å bytte. Tror Sigma 30mm f/1.4 for øyeblikket er mest aktuelt. Jeg kom over Sigma 28mm 1.8 EX DG Macro, men frister ikke å kjøpe nytt uten HSM/USM, så regnet det som uaktuelt uten å ha lest mer om det. Lenke til kommentar
cake Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Du kjøper ikke et lyssterkt objektiv for å kjøre det på blender 16 og 22. Heller ville jeg ikke sett på at det ene objektivet har en mindre blender som noe positivt. Objektivene blir ofte mer uskarpe jo mindre blender du bruker de på. Ofte er objektivet skarpest mellom f.4 til f8, litt avhengig av blenderen selvsagt. Dette oppstår også på de største blenderene, som f1.4. Tror jeg ville sett mest på sigma sitt objektiv. Til tross for at de på ca 1/6 (uoffisiel statistikk) kan bakfokusere, at du ikke får helt skarpe bilder. Om dette skulle skje med ditt, er det selvfølgelig bare å bytte inn i et nytt. Mistenker du dette, bør du teste det litt mer med stativ og et flatt objekt. Har du mulighet for mikrojustering av fokus (som f.eks nikon d7000, canon 7d), bør du også prøve det. Tror imidlertid det er mer vanlig på 50mm og 70-200 f/2.8 fra sigma. Endret 19. juli 2012 av cake Lenke til kommentar
to88he Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) 35mm F/2 er billig og bra. Eller så har du også 28mm F/1,8 USM som ikke er alt for dyr og leverer sakene sine. Har lest mye opp og ned med sigma objektivene. Får du et eksemplar som ikker har front/bakfokussering så er dette et veldig bra objektiv, men er rapportert mye av dette på sigmas fastobjektiver sammen med canon kamera. Endret 19. juli 2012 av to88he Lenke til kommentar
polljen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Jeg kan så absolutt anbefale Sigma 30mm, om det er bedre eller dårligere enn Canons alternativer har jeg ikke grunnlag til å vurdere. Jeg er klar over at det er noen som har en innebygd mistro til Sigma, muligens med rette, men etter å ha hatt (har fremdeles ett par) flere Sigma-objektiver, så har jeg vært "heldig" og unngått de såkalte mandagsobjektivene som det blir påstatt at det er noen av. Selvsagt har jeg hatt "dårlige" Sigma-objektiver, men det kom først og fremst av at da jeg kjøpte mine første objektiver så var nok prisen (lav) viktigere enn kvaliteten. Ved senere kjøp har jeg heller betalt litt ekstra for kvalitet (både Sigma og Canon), og da synes jeg så absolutt at Sigma leverer kvalitetsobjektiv. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Jeg har bl.a Sigma sin 30mm, og jeg må si meg 100% enig med "polljen". Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Til innebilder av selskaper hvor jeg tar bilder av mennesker i sofaen, juletreet og andre mer eller mindre genrelle bilder, så bruker jeg 35mm f/1.4L på FF (5D MK III) og jeg synes det er helt perfekt til dette. Dog kombinerer jeg med en ekstern blits ofte (600EX-RT) og det gir meg den bildevinkelen jeg liker til slike typer bilder tatt i norske stuer hvor avstanden til motivene ofte ikke er veldig stor. 50mm synes jeg blir litt for trangt innendørs, så sant man da ikke vil ta bilder av mer isolerte ting, som onkel som røyker pipe, eller bestemor som vasker opp. Har du en stor stue, kan dog en 50mm funke greit. Men det er nå MIN erfaring. Jeg brukte også 35mm'ern inne i blokkene i Auswitch/Birkenau og det var en perfekt brennvidde! 50mm ble for trang her. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Akkurat erstattet Canon 17-55 2.8 med en Sigma 30 1.4 . Sigmaen er utrolig artig innendørs. Ute må jeg blende ned pga maks lukker 1/8000. (30D). Kjøpte på Japan (butikk) i tilfelle fokusfeil. Men fokus er ok. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Hva med Samyang 35mm 1.4? Det er manuell fokus da :/ Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Jeg må si meg enig med BjerkneZ, ca 35 mm på FF er passe innendørs - synd at lyssterk ca 20mm er DYRT... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå