fotocelle Skrevet 18. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Hei. Har en IFC10 fra Icas AS montert. Bor i et eldre hus. Det er 3 ledere pluss jord i ledning til boksen. På P1 er ledning svart På p2 er ledning hvit På X2 er ledning brun og jord er på jord. Har forsøkt å bytte p1 og p2 uten hell. Kobler jeg svart og hvit ledning sammen, lyser det. Ved måling, viser det 240V(242) mellom p1 og p2 Mellom p1 og x2 220V. Hva kan være feil når ingen av lysene virker? Endret 18. juli 2012 av fotocelle Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2012 Kobler jeg svart og hvit ledning sammen, lyser det. Det vil si at disse har vært koblet til en vanlig bryter. Skjemaet sier jo klart at dette skal være tilførsel, og da hadde du kortsluttet ved å koble de sammen. Det er ikke tilrådelig for deg å koble dette selv når du ikke forstår hva du holder på med. Du har ikke lov å gjøre det, og du utsetter deg selv og andre for fare for støt, eller at huset brenner ned med avkortning i forsikringen. Skaff fagfolk! Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 18. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2012 har det noengang fungert? har du koblet det selv? jeg har ikke vært borti den fotocellen, men rent intuitivt ville jeg tippet at direktestrøm skal på P1 og P2 og at X1 er det enpolede bruddet. husk kravet om topolt bryter på utelys. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 18. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Høres ut som du har et dårlig instrument siden du får spenningsfall når du måler via pæra. Men hvorfor skal du måle spenningen via pæra? Koplingsskjemaet forteller jo hvordan denne er koplet. Dersom den aldri har virket så må du få elektrikeren til å komme tilbake for å kople det riktig. Blir helt feil om amatører skal rette opp i koplingsfeil etter fagfolk. Og halloeeeen, kortslutte innkommende fase. Hva er det du tenker på? Og da lyste det??? Nei, enig med Hårek. Skru ut sikringene og ring etter elektriker. Endret 18. juli 2012 av 77679857 Lenke til kommentar
ebola950 Skrevet 25. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2012 først: dette er en jobb for elektriker. om du eller noen andre går å tar livet av dere når dere holder på: synd, ikke uventet. dernest, skru ut/av sikring, mål at de ikke er spenning, og prøv å bytte om på P1 og X2, svart er ofte brukt som bryterleder i slike tilfeller. post gjerne resultatet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå