Gå til innhold

Fokus på Canon 50mm f/1.4 sitter fast

Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte objektivet hos fotovideo i august 2010, og objektivet var inne på reparasjon innen ett år på garantien fordi fokusen var stuck mellom 3m og uendelig (er en eller annen ring inni som bøyer seg hvis kameraet er utsatt for svake støt forfra, og dermed ikke "tar tak" i tannhjulene når man vrir på fokusringen).

Nå har samme feilen skjedd igjen, men fotovideo klarer ikke å gi meg noe klart svar på om dette vil gå på reklamasjonen eller om jeg må legge ut for reparasjonen selv.

For å få vite dette, må jeg sende objektivet til oslo (150 kr porto dit, 500 kr i forundersøkelser (hvis jeg IKKE skal reparere skaden), porto til og fra canon-verksted samt returporto fra oslo og hjem), noe som blir en noe dyr affære for et objektiv som "bare" kostet meg 3000.

Så da lurer jeg egentlig på hva dere tror, er dette reklamasjon eller ikke? Er en vanlig feil ved dette objektivet, da denne "ringen" er laget i et svakt materiale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50mm f/1.4 har tannhjul av plast og tåler ikke at man bruker makt når man fokuserer manuelt, dvs. bruker makt ved og prøve å fokusere manuelt mens objektivet står i autofokus.

En reparasjon skal ikke ha innvirking på garantitiden, og er en vare antatt og vare lengere en 2år har man 5års reklamasjon og et objektiv skal vare lengere en to år.

Så lenge du er sikker på at skaden ikke er selvforskyldt skal det ikke by på problemer og levere det til reparasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du selv har vridd på fokusringen mens objektivet står i "AF" er det selvforskyldt, men hvis ikke skulle dette gå på reklamasjonsretten. Alltid, alltid sett dette objektivet i "M" hvis du skal fokusere manuelt. På objektiv med bedre autofokus-mekanikk kan du overstyre fokus med fokusringen selv om objektivet står i AF, men ikke her...

Lenke til kommentar

Tull. Man kan overstyre AF på objektivet. Men AF på kameraet stå stilt til enkeltskudds-AF.

Jeg har også lest om at objektivet er utsatt om man får et slag på fronten. Det trenger ikke være mer enn at man setter det fra seg med frontelementet ned litt "hardt". Det anbefales å aldri ta av solblenderen på objektivet siden det er beskyttende mot akkurat denne svakheten.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

I sit corrected - har søkt, og jo, alle kilder jeg finner sier at EF 50/1.4 har FTM (Full Time Manual) fokusering - at du kan overstyre fokus - men enkelte nevner også, som du sier, at dette kun gjelder hvis man ikke er i kontinuerlig AF-modus.

Vil selv gjette på at det kan være krøkkete å overstyre fokus manuelt hvis man prøver å vri på ringen samtidig med at fokusmotoren prøver å fokusere, selv i enkeltskuddsmodus.

Så har jeg lært noe nytt i dag også - takk! :)

Lenke til kommentar

Jeg har nok vridd på fokusringen mens objektivet mens det står i AF (bruker stortsett manuell fokus, så det hender jo jeg glemmer av at jeg har satt det i AF), men jeg ikke samtidig som jeg fokuserer automatisk (altså samtidig som jeg trykker avløseren halvveis ned).

Når det gjelder støt vil jeg påstå jeg er rimelig forsiktig, men hvis det er slik at det kan skje bare man setter fra seg kameraet eller legger kameravesken på gulvet litt for hardt, kan det jo være årsaken (objektivet står nedover i mitt objektiv).

Får bare håpe det går som garanti. Må uansett enten reparerer objektivet jeg har, eller kjøpe et nytt. Sigma, for eksempel. Kjenner jeg ikke klarer meg stort lengre med kit-objektivet...

Lenke til kommentar

å

Jeg har nok vridd på fokusringen mens objektivet mens det står i AF (bruker stortsett manuell fokus, så det hender jo jeg glemmer av at jeg har satt det i AF), men jeg ikke samtidig som jeg fokuserer automatisk (altså samtidig som jeg trykker avløseren halvveis ned).

Når det gjelder støt vil jeg påstå jeg er rimelig forsiktig, men hvis det er slik at det kan skje bare man setter fra seg kameraet eller legger kameravesken på gulvet litt for hardt, kan det jo være årsaken (objektivet står nedover i mitt objektiv).

Får bare håpe det går som garanti. Må uansett enten reparerer objektivet jeg har, eller kjøpe et nytt. Sigma, for eksempel. Kjenner jeg ikke klarer meg stort lengre med kit-objektivet...

Det er neppe det at du har "holdt igjen" fokusen. Da ville du merket det godt i fingrene. Jeg nekter å tro at noen klarer å ødelegge Af på den måten uten merke det.
Lenke til kommentar

Her er det liten tvil om at du vil få det på garanti/reklamasjon.

For å si det slik:

En bil har 5 års reklamasjon på motoren forutsatt at den er brukt normalt.

Hvis du har tatt forbikjøringer med full gass, og at det var DERFOR motoren raste sammen, mister du alikevel ikke reklamasjonsretten. Det er ikke normalt eller bra for en bil å ha full gass, men av og til nødvendig.

Slik er det med kamera også, man mister ikke reklamasjonsretten om man ikke legger kameraet på en silkepute hver gang man setter det fra seg, eller hvis man tilfeldigvis tar i fokusringen når den står i autofokus. Dette regnes som normal bruk. Det er normal bruk at et kamera får forsiktige støt noen sjeldne ganger, og at man tar i ting og tang på feil tidspunkt osv.

Akkurat som at man feks skal kunne legge fra seg en IPhone 4 uten at glasset eksplodere :p

Lenke til kommentar

Får bare gjøre et forsøk :) Har maillvekslet litt med verkstedet, og han som svarte sa at dette "sannsynligvis ville gå på reklamasjonen, uten at han kunne garantere det". Regner egentlig med at han skriver det sånn fordi de ikke vil brenne seg på at de har sagt noe feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...