Torheim Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Okei, jeg er veldig ny på dette forumet og har akkurat laget bruker (eller recovera en som jeg tydeligvis har hatt) og har ikke mye erfaring på forum, så resten blir en learning experience! Så tilbake til emnet; Nå har det seg slik at jeg vil gjerne bli litt høyere før jeg slutter å vokse. Her er noen stats; Alder; 17år Høyde; 177,6 Vekt; 64-66 Kg Foreldre; Pappa; ca. 183 cm Mamma; ca. 174 cm Jeg har trent og vært aktiv gjennom oppveksten omtrent hele livet. Gikk på svømming og TaeKwon-Do fra jeg var ca. 8 år til jeg var 13. Hadde desverre en sykdom i noen måneder da jeg var 13 og et halvt som resulterte i at jeg sluttet på svømming og TaeKwon-Do og som også gjorde at jeg gikk ned en del kilo, men dette tok jeg igjen og var tilbake på normalvekt i løpet av et halvt år! Jeg vet dette kan være en ekstremt ødeleggende faktor da man har "vekstspurt" og slikt i den perioden. Etter denne triste perioden begynte jeg å trene med vekter! Jeg fikk veldig god veiledning av folkene på gymmen og fløy opp i vekt positivt! :-) Jeg sjerpet også kostholdet positivt etter den perioden og begynte å spise sunnere (ikke snakk om slankende mat såklart!) enn de fleste tenåringene jeg kjente, og har gjort det siden! Har også hørt at du kan "skade" veksten ved å trene med vekter, og diskuterte dette med "storkarene" på gymmen, og de sa at så lenge det ikke er ekstreme styrkeløft å tunge vekter skulle visst dette gå bra! Og den dag i dag trener jeg fortsatt med 12-15 repetisjoner og sjeldent mindre enn det. Jeg liker å bytte på litt på måtene jeg trener på også! Så noen ganger trener jeg boksing, fjelltur eller spenst trening og har blitt nokså lett på foten av dette! (Kan høres ut som at jeg overtrener meg selv men såklart gjør jeg ikke alt dette på en gang :-)) Så jeg har landet på at jeg trener i gjennomsnitt 4 dager i uken med godt kosthold og god restitusjonstid! Når det gjelder høyden, kan jeg huske at jeg var 168 når jeg var ca. 13 år. Men har faktisk nylig hatt en liten "vekstspurt" kan du si. Var i september 175 cm hos legen, og målte meg igjen for noen uker siden og ble meget positivt overrasket når målestokken viste 177,6cm! :-D Alt i alt lurer jeg på om jeg kommer til å bli høyere! Hadde vært supert å strekt seg mot 180cm før jeg sluttet helt å vokse da min far er soppas høy :-) Vil gjerne vite om det er noe jeg kan gjøre for å bli høyere også! På forhånd takk for alle svar! :-D Lenke til kommentar
NiJoh Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Vekt løftinga må ha ødelagt mye desverre. Jeg var VELDIG heldig ettersom min mor er 158 og far 177, så klarte jeg å bli 185cm, er forresten 18 år. Hvis du har løfta mer enn 10kg med vekter kan det belaste ryggen din såppas at hvis du ikke hadde trent nå KUNNE du vært et par cm høyere, kanskje 180cm. Er du 94 eller 95 forresten? Lenke til kommentar
Torheim Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Kan hende du har rett her, men jeg visste virkelig ikke at vektløfting kunne skade så mye på veksten ... 95 er jeg :-) Blir vertfall veldig kjedelig å bli den korteste gutten i familien da. Men jeg har så mange andre positive faktorer som ingen av de voksne personene i familien hadde da de var ung! De spiste ikke like korrekt mat og det var sjeldent at de fikk så mye som 8-9 timer søvn... Noe jeg strekker meg etter hver natt! Endret 19. juli 2012 av Torheim Lenke til kommentar
NiJoh Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Du har fortsatt et par måneder igjen.. Syns du bør roe ned vektløftinga et par hakk, du kan trene egenvekt, siden ikke det belaster ryggen. Er du heldig kan du bli 180, det er fortsatt veldig høyt, broren min er 180 og han er like gammel som deg Lenke til kommentar
Torheim Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Beklager, har desverre ikke fått svart før nå ! Veldig motiverende å høre at det kansje går an :-D Jeg har en bror som er 20 år, og han er litt over 180! Jeg vil også tilføye at jeg har vært veldig sent ute i kroppslig utvikling om det har noe å si? Jeg mistet tenner sent og jeg kom i puberteten sent, jeg aner virkelig ikke hvorfor, men tenkte det kunne være godt å vite :-) Har også prøvd noen "Grow taller workouts" blandt annet denne ; http://www.youtube.com/watch?v=GDJnuYxsg_s Og jeg vet at det er vel ganske latterlig å tro på slikt, men det virket vel som et håp :-P Jeg bruker også å prøve å henge meg opp 3-6 minutter om dagen, har hørt at du strekker ut ryggraden og "gelèen" mellom beina og gjør den tykkere...? Men dette er ting jeg bare har hørt og utforsker, vil ikke si at noen av dem er sanne fordi Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Ikke hør på NiJoh, han bare prater bambus. Styrketrening er ikke bevist å ha noen negativ virkning på vekst. Bare fortsett med treninga, det er nå du har muligheten til å lage et godt grunnlag. Løfting av over 10 kilo skal stanse/hindre vekst? Spar meg, noen folk veit absolutt ikke hva de prater om. 2 Lenke til kommentar
Torheim Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Allright, la oss fortsatt holde en vennlig tone her! Men tilbake til høydespørsmålet; tror dere at de "GrowTallerWorkouts" er noe lurt? Eller bare bullshit? Lenke til kommentar
NiJoh Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Grow taller er fordi som har en dårlig rygg, hvis man strekker på seg, vil din "posture" bli bedre, ergo man blir litt høyere, ikke fordi man har vokst, men fordi du strekker fram litt høyde. Det funker på de som ikke har gått med strak rygg på lenge. Lenke til kommentar
Torheim Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Åhh ... Ikke noe å satse på med andre ord :-/ ingenting jeg kan gjøre for å fremskynde eller hjelpe denne prosessen altså? Lenke til kommentar
NiJoh Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Du kan prøve å henge deg på et tre ellernoe? kanskje det er noe skjult høyde, jeg var 183cm for noen mnd siden, men etter 2 uker fikk jeg fram min ordentlige høyde, 185cm pga jeg gjorde det Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Det med høyden til foreldrene er ikke så viktig i forhold til egen høyde som en skulle tro. Trolig vil du havne i intervallet 171-189 cm med samme gener (målt etter forskjellen på eneggede tvillinger adoptert til ulike foreldre) (det er variasjonen kosthold og livsstil kan bety for noen som statistisk sett normalt sett vil bli 180 kan ha). Det er også en fordel å komme sent i puberteten og ha en høy fødselsvekt. Det kan avhenge i ganske stor grad av miljøet. Endret 25. juli 2012 av festen Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Det handler om arvelighet. Se på din fars familie, er mennene høyere enn faren din? Se på din mors familie, er mennene høyere enn faren din? Hvis din far er høyest i sin familie, er det ikke sannsynlig at du blir høyere enn din far. Hvis mennene i din mors familie er høyere enn din far, er det ikke usannsynlig at du blir like høy eller litt høyere enn din far. Uansett vil jeg tippe at du ved ca 20 års alder er 179-181 cm. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Vekt løftinga må ha ødelagt mye desverre. Jeg var VELDIG heldig ettersom min mor er 158 og far 177, så klarte jeg å bli 185cm, er forresten 18 år. Hvis du har løfta mer enn 10kg med vekter kan det belaste ryggen din såppas at hvis du ikke hadde trent nå KUNNE du vært et par cm høyere, kanskje 180cm. Er du 94 eller 95 forresten? Omtrent det mest DUSTETE jeg har lest om trening på lenge... 2 Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Jeg tror sko-størrelsen kan gi en indikasjon på hvordan en befinner seg innenfor det genetiske potensialet for høyde ved at føttene er mindre påvirkelige. Du burde ha størrelse 43. Jeg tror det med sko-størrelse kan gi en bedre indikasjon enn høyde om du ser på besteforeldrene dine hvis de var fattige. Jeg tror formelen som er brukt er høyden til moren + 5 cm, pluss høyden til faren : 2 og det predikerer 181 cm. Endret 25. juli 2012 av festen Lenke til kommentar
NiJoh Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 si meg noen grunner til at ikke vektløftingen kan redusere høyepotensialet? Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Nei, det skal vi ikke. Det er du som påstår at vektløfting hindrer/bremser veksten, da må du bevise din påstand. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Her er trolig grunnen til at dere har målt forskjellig høyde innenfor en kort periode: Mellom virvlene ligger små bruskskiver. De utgjør omtrent en fjerdedel av ryggsøylens lengde. Skivene er bevegelige og i midten har de en væske slik at de også virker støtdempende. Denne væsken siver langsomt ut i løpet av dagen når ryggen belastes og opptas på ny om natten. Høydeforskjellen morgen og kveld kan derfor avvike fra 1-3 cm hos en voksen person http://arvema.com/tekster/am-om-skjelettet.htm Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Jeg kan nok tenke meg noen som trener litt styrketrening og er nøye med måltidene vil vokse mer sammenlignet med noen som lever på Cola, pizza og skolebrød. Lenke til kommentar
Torheim Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Godt å se så mange tilbakemeldinger! Når det kommer til kosthold har jeg som sagt vært veldig grundig med å spise først og fremst mye og sunt. Her er et raskt overslag over hvordan jeg har spist en stund nå når jeg har vært i skole og arbeid; Frokost; En stor skål med havregryn + noen never nøtteblanding + melk 2 scoops med whey tech i 3dl melk En kopp grønn te Vitamin, mineraltabeletter og tran Mellom måltid; En yoghurt med kornblanding Lunch; 3 brødskiver/ knekkebrød En stor skål med skinke, kylling, pasta og salat Før trening; 1 yoghurt Cuatro before exersise bar Etter; Cuatro after exersise bar Middag; proteinfabrikken proteinpannekaker (pulvergreier + 1 egg og 2,5 dl melk) +melk Kveldsmat; 1 grandiosa biff&løk/ 4 brødskiver Drikker nesten 4 liter vann om dagen, jeg vet det er sykt men på jobb blir jeg ofte gående å drikke hele tiden av en eller annen grunn. Og såklart følger jeg ikke alltid denne dietten! Det er ofte det blir pizza på peppes eller jeg bare druser på med kjøttkake og poteter i brunsaus, men prøver å holde denne dietten utenom helg. Skostørrelsen min er faktisk 43-44! Så der traff du spikeren midt på hodet :-) Når det gjelder å "henge seg opp" så har jeg fulgt et hengeprogram der jeg henger til sammen 6 minutt hver dag. 3 minutt på morgenen og 3 minutt etter trening. Gjør også den workouten jeg linka fra youtube oppi der som oppvarming, men slutta med dette da du sa at dette var bare for folk med dårlig holdning, for det har jeg ikke.... Men kjenner det er godt å henge litt nå og da, så det blir gjort uansett :-) Det med puberteten er sant! Jeg er inne i en ekstrem stemmeskifte periode og sprekker hele tiden, og har en litt "pinglete" stemme. Har også fått dårlig med skjegg. Jeg bynte vel ikke på puberteten for fult før tidlig i 13 års alderen heller. Må bare beklage for skrivefeil og dårlig ordlegging idag, men skriver dette fra iphone på jobb i hastverk :-) Takk for svar! Lenke til kommentar
Torheim Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 (endret) By the way; jeg har spist noenlunde som dette siden jeg begynte å trene. Jeg spiser også kjøtt/fisk/kylling til middag istedenfor pannekake noen dager. Endret 26. juli 2012 av Torheim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå