TMB Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Hei. Dersom en artist (eller annen "viktig" person) fra USA har med seg livvakter hit, hvordan er det da med våpnene deres? Altså, jeg regner med at de er armert når de er i USA (der har jo alle våpen) men får de lov til å gå rundt med pistoler osv i Norge også da? :O Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Normalt så har de vel ikke lov til det, men jeg regner med at unntak gjøres for vakter som passer på viktige statsoverhoder og lignende. Jeg er ganske sikker på at de som var med f.eks. Obama eller nå nylig Hillary Clinton i Oslo hadde litt mer enn lommeboka på innerlomma for å si det sånn. At f.eks. en popstjerne har væpnede vakter når han/hun er i Norge tror jeg ikke er tilfelle. Det er jo også i disse tilfellene snakk om 'private' livvakter og ikke livvakter 'på offentlig oppdrag' slik tilfellene er med høytstående politikere som kommer på besøk. Endret 18. juli 2012 av Schnapps 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Utenlandske livvakter har i utganspunktet ikkje lov til å bære våpen, men som Schnapps seier så gjer ein ofte eit unntak for livvakter som er i offisiell tjeneste for prominente gjester som Staten Norge har invitert på besøk. Men då er bevæpninga alltid i samarbeid med norsk politi. Dette hjemmler politiet med: Politimyndighet kan unntaksvis gis til andre. Politimyndigheten skal i slike tilfeller i alminnelighet være begrenset i tid eller til nærmere bestemte saker eller funksjoner. Departementet gir nærmere bestemmelse om tildeling og anvendelsen av begrenset politimyndighet. Departementet gir også nærmere bestemmelser om adgang for tilsatte i politiet til å utføre særskilte oppdrag med begrenset politimyndighet. Denne politimyndigheita er alltid begrensa, vanligivs er det då snakk om ei geografisk eller tidsmessig begrensning, men politimyndigheita kan også begrensast til bestemte gjøremål/funksjoner. Det skal svært mykje til for at dette er aktuellt for private livvakter som passer på privatpersoner. Men det kan tenkast at det finnes situasjoner der det foreligger ein grunn som er god nok for å tillate bevæpning. Det er det samme for privatpersonar, du kan søke om å få bære skjult våpen dersom du har ein grunn til at du må være bevæpna. Mange har prøvd seg for å få tillatelse til å bære pistol med begrunnelsen av at dei har blitt drapstrua. I praksis skal det svært mykje til for at ein slik søknad blir godkjent, dersom nokon er så trua at det kan være aktuellt med væpna beskyttelse så er det vanligvis å foretrekke at ein gir personen væpna politibeskyttelse sidan politiet kan å håndtere våpen på ein trygg og forsvarlig måte. Men i teorien er det nok ikkje umogleg at i skjeldne tilfeller får innvilga ein slik søknad. I tillegg så finnes det nok ein hjemmel for at militært personell frå nasjoner som vi har allianse med kan bære våpen i Norge utan at eg veit nøyaktig kvar ein finn denne hjemmelen. Livvakter som passer på statsoverhoder er vanligvis militært personell. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 .sidan politiet kan å håndtere våpen på ein trygg og forsvarlig måte. I tillegg så finnes det nok ein hjemmel for at militært personell frå nasjoner som vi har allianse med kan bære våpen i Norge utan at eg veit nøyaktig kvar ein finn denne hjemmelen. Livvakter som passer på statsoverhoder er vanligvis militært personell. Må innrømme jeg lo litt når jeg leste den første delen der.... Politiet er ikke akkurat dem jeg forbinder med det. De har to avd som kan skyte (med unntak av enkelte tjenestemenn som er skyttere privat), det er Delta og Livakt/eskorte. Og det er jo de siste som er aktuelle her. Men gjennomsnittlige politi? NEI. Det er ikke få MP5er og håndvåpen som er blitt funnet igjen på skytebanen av skyttere etter Politiet har vært og trent... Hvilke statsoverhoder tenker du på da? De fleste vestlige iallefall har politi og ikke militært personell som livvakter. De kan ha enkelte militære SOF med, men de kommer vel akkreditert som politi ikke militær. men er enig med deg at sjansen for private VIP skal få lov til å ha med bevæpna livvakter er veldig liten. Det vil nok bli Politiets Livvakt/eskorte tjeneste som evt får den jobbe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå