Gå til innhold

Hagleamunisjon og Kaliber


Anbefalte innlegg

Hei jeg skal ned til en våpenbutikk i morgen tidlig og jeg skal ha meg en egen hagle for første gang. tar gjerne imot tips om hvilken typer som er rimlige og greie hagler , skal helst ikke ha 2 avtrekkere enten O/U semiautomat elller pump

 

 

Jeg skal har 12 Cal , Men så har jeg sett at det er 12/xx Hva vil de tallene bak / si ?

 

Også lurer jeg på om det er vansklig for meg og kjøpe en Salongrifle som jeg bare skal bruke på skytebanen ?

 

Jeg har jegerprøven osv men skal ikke bruke den på jakt , Kanskje topjakt i ny og ne om jeg gidder men mest for og skyte og ha det litt gøy på banen.

 

Hvor lønsomt er det og lage egene kuler til 22. ? og hvor fort går det egentlig , siden 22. ammo er ikke veldig dyrt heller.

 

 

Lurer også på hvilken type ammunisjon jeg burde bruke på duejakt jeg har oftest brukt 5`er men har hørt fra flere kanter at jeg kan bruke 7`er og noen påstår at 4`er er best ? De jeg kjenner som jakter har jakta utrolig lite due men siden jeg ikke har fått lappen enda får jeg ikke dratt så langt for og jakte så da går jeg bare dit jeg skal jakte due..

 

Hvor stor er prisforskjellen på og kjøpe haglepatroner i norge og i svergie ? og er det egentlig lov og ha med det over ?

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lønnsomt å lage egne kuler til .22 LR. Ammunisjonen til dette er såpass billig at du skal vel egentlig skyte veldig mye før du sparer inn arbeidstimer og kostnader til ladesett. Når man begynner med grovkalibrede rifler, så vil det gjerne kunne lønne seg. Skal man f. eks. ha 7mm, så lønner det seg i hvert fall.. Du får vel ammunisjon ned i ca 33 øre pr skudd, og hvor fort du bruker det - er jo helt opp til deg. Når jeg først skyter, så bruker jeg kanskje to pakker (100 skudd).

Lenke til kommentar

xxx bak betyr hylselenge.

 

12/70 betyr kal 12 og hylselengde 70mm tror dette gjelder utbrettet hylse etter den er avfyrt, fordi kammeret må minst være like langt for å ungå sprenging av løp/kammer.

 

Finnes 12/65 - 17/67,5 - 12/70 - 12/75 - 12/90

 

Noen av disse hylselengder gjelder også for andre kalibre som 16 0g 20

 

Cal 12 betyr at en får 12 like store kuler av ett pund bly.

 

cal 16 betyr at en får 16 like store kuler av samme mengde bly

 

Caliberbetegnelsen blir tilnærmet diameter på kulene.

 

Færre kuler = større kuler = større diameter på løpet og større kaliber.

 

Men er også andre kaliberbenevnelser angående hagle.

 

F.eks. 4.10 her er det tommemål.

 

9mm Flobert / Trosthagle har millimetermål.

 

Å støpe cal .22 kuler selv skal du bare glemme, dette er radtente patroner og har ikke egne tennhetter.

Dette gjelder også 9mm Flobert.

 

PS!

 

Du kan bruke som oftes kortere patroner / kortere hylselengde i ett kaliber, men aldri bruke patroner med lengre hylse enn hva som står stemplet på våpenet.

 

Bruk aldri 12/75 i en 12/70 hagle.

 

Men 12/65 og 12/67,5 går fint, mange ganger får en bedre dekning på haglesvermen med slike patroner.

 

I Sverige selges blyammo, dette er forbudt å bruke i Norge.

 

Du kan sikkert bruke nr 7 hagl ti duer.

 

Kommer an på hvilken trangboring du har og hagla ellers.

Du får prøve deg frem - på en pappskive for å se hvilke patroner som funker best for din hagle.

 

PS! nr 7 som stålhagl kan bli i minste laget, bør gå 2 nr opp, ender da på nr 5

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

xxx bak betyr hylselenge.

 

12/70 betyr kal 12 og hylselengde 70mm tror dette gjelder utbrettet hylse etter den er avfyrt, fordi kammeret må minst være like langt for å ungå sprenging av løp/kammer.

 

Finnes 12/65 - 17/67,5 - 12/70 - 12/75 - 12/90

 

Noen av disse hylselengder gjelder også for andre kalibre som 16 0g 20

 

Cal 12 betyr at en får 12 like store kuler av ett pund bly.

 

cal 16 betyr at en får 16 like store kuler av samme mengde bly

 

Caliberbetegnelsen blir tilnærmet diameter på kulene.

 

Færre kuler = større kuler = større diameter på løpet og større kaliber.

 

Men er også andre kaliberbenevnelser angående hagle.

 

F.eks. 4.10 her er det tommemål.

 

9mm Flobert / Trosthagle har millimetermål.

 

Å støpe cal .22 kuler selv skal du bare glemme, dette er radtente patroner og har ikke egne tennhetter.

Dette gjelder også 9mm Flobert.

 

PS!

 

Du kan bruke som oftes kortere patroner / kortere hylselengde i ett kaliber, men aldri bruke patroner med lengre hylse enn hva som står stemplet på våpenet.

 

Bruk aldri 12/75 i en 12/70 hagle.

 

Men 12/65 og 12/67,5 går fint, mange ganger får en bedre dekning på haglesvermen med slike patroner.

 

I Sverige selges blyammo, dette er forbudt å bruke i Norge.

 

Du kan sikkert bruke nr 7 hagl ti duer.

 

Kommer an på hvilken trangboring du har og hagla ellers.

Du får prøve deg frem - på en pappskive for å se hvilke patroner som funker best for din hagle.

 

PS! nr 7 som stålhagl kan bli i minste laget, bør gå 2 nr opp, ender da på nr 5

 

Lærerikt og godt skrivet =) Jeg er klar over kaliberen før / men var litt usikker på den 12/xx betydde .

 

Jeg hører folk har brukt leirdue ammunisjon på due men det har sikkert noe med avstand og gjøre , jeg har som oftest brukt bly noe jeg foretrekker, dette er da ammunisjon som vi har hatt mye av før forbudet mot bly kom.

 

Men er ikke sink farliger en bly når det kommer til miljø ? vet det er noen typer patroner som har sink. Mener og huske at noen fortalte meg at om sink lå fuktig eller i vann ble dette om til en slags syre ?

 

Er det noen typer ammunisjon som har nesten like god prestasjon som bly men ikke er det ? kan gjerne koste litt penger siden jeg jakter ikke utrolig ofte.

Lenke til kommentar

Ja, men er ikke lov til å bruke bly selv om en har mye igjen fra tidligere..

Er sikkert de som bruke bly enda, men det er forbudt i følge lov.

 

Finnes Zink ammo til hagle, og Bismuth / Vismuth - sistnevnte brukes mye av Engelske Eley.

 

Remington Hevi shot brukes ofte av de som jakter litt større vilt som Grågås, Skarv og Rødrev med hagle.

Disse er på en måte kombipatroner, vet ikke om de selges i 12/70 utgave.

 

Duer er generelt ikke tungskutte, så ca nr 4 - 6 i stål skulle vel holde på normale skyteavstander.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Det er ikke lønnsomt å lage egne kuler til .22 LR. Ammunisjonen til dette er såpass billig at du skal vel egentlig skyte veldig mye før du sparer inn arbeidstimer og kostnader til ladesett. Når man begynner med grovkalibrede rifler, så vil det gjerne kunne lønne seg. Skal man f. eks. ha 7mm, så lønner det seg i hvert fall.. Du får vel ammunisjon ned i ca 33 øre pr skudd, og hvor fort du bruker det - er jo helt opp til deg. Når jeg først skyter, så bruker jeg kanskje to pakker (100 skudd).

Kremt... .22 lader man ikke selv på noen måter. Dette er av patrontyper kalt randtenningspatroner og såvidt jeg vet lages ikke ladesett til randtenning.

 

33 øre for 7mm?

 

Til .22 får man "Topshot" hos XXL for 0,39,- og det blir da 195,- for 500 skudd.

Kjøpte selv en eske "murstein" sånne i dag til å skyte med i helga, det går fort 2-300 skudd hver dag.

Lenke til kommentar

Det er ikke lønnsomt å lage egne kuler til .22 LR. Ammunisjonen til dette er såpass billig at du skal vel egentlig skyte veldig mye før du sparer inn arbeidstimer og kostnader til ladesett. Når man begynner med grovkalibrede rifler, så vil det gjerne kunne lønne seg. Skal man f. eks. ha 7mm, så lønner det seg i hvert fall.. Du får vel ammunisjon ned i ca 33 øre pr skudd, og hvor fort du bruker det - er jo helt opp til deg. Når jeg først skyter, så bruker jeg kanskje to pakker (100 skudd).

Kremt... .22 lader man ikke selv på noen måter. Dette er av patrontyper kalt randtenningspatroner og såvidt jeg vet lages ikke ladesett til randtenning.

 

33 øre for 7mm?

 

Til .22 får man "Topshot" hos XXL for 0,39,- og det blir da 195,- for 500 skudd.

Kjøpte selv en eske "murstein" sånne i dag til å skyte med i helga, det går fort 2-300 skudd hver dag.

 

tenkte og kjøpe en salongrifle og bare skyte litt blink og ha det litt morro med ( innen for visse grenser selvfølgelig )

 

Er det noe vanskligere og få ja på salong en hagle ?

Lenke til kommentar

Det er ikke lønnsomt å lage egne kuler til .22 LR. Ammunisjonen til dette er såpass billig at du skal vel egentlig skyte veldig mye før du sparer inn arbeidstimer og kostnader til ladesett. Når man begynner med grovkalibrede rifler, så vil det gjerne kunne lønne seg. Skal man f. eks. ha 7mm, så lønner det seg i hvert fall.. Du får vel ammunisjon ned i ca 33 øre pr skudd, og hvor fort du bruker det - er jo helt opp til deg. Når jeg først skyter, så bruker jeg kanskje to pakker (100 skudd).

Kremt... .22 lader man ikke selv på noen måter. Dette er av patrontyper kalt randtenningspatroner og såvidt jeg vet lages ikke ladesett til randtenning.

 

33 øre for 7mm?

 

Til .22 får man "Topshot" hos XXL for 0,39,- og det blir da 195,- for 500 skudd.

Kjøpte selv en eske "murstein" sånne i dag til å skyte med i helga, det går fort 2-300 skudd hver dag.

 

tenkte og kjøpe en salongrifle og bare skyte litt blink og ha det litt morro med ( innen for visse grenser selvfølgelig )

 

Er det noe vanskligere og få ja på salong en hagle ?

Det er ikke vanskeligere å få kjøpt salongrifle, enn å kjøpe hagle. Men du må skrive konkuranseskyting, eller småviltjakt, på søknaden.

Lenke til kommentar

En liten korrigering, angående kal 22. Det er flere kal 22 patrontyper (og mindre), som kan lades. Men ikke kal 22LR og andre randtennigspatroner.

Jeg skrev jo randtenning ;) Vel, jeg kunne spesifisert mer nøyaktig kaliber... :hmm:

 

Uansett. Som geco5 skriver, så skriver du småviltjakt på søknaden for både hagle og salong. Siden du har jegerprøven kan du faktisk søke om inntil 6 våpen (i jaktgarderoben vel og merke) samtidig.

Jeg søkte om .22LR boltrifle, .12 hagle, .308w boltrifle, .17HMR og .22WMR.

 

Jeg endte opp med å kjøpe alt dette foruten .22 WMR siden .17 HMR ikke er så ulik den. Hadde ikke trengt .17 HMR siden .223 er et billigere kaliber å skyte med og hurtigere med tyngre kuler og man kan lade det selv...

Lenke til kommentar

Kremt... .22 lader man ikke selv på noen måter. Dette er av patrontyper kalt randtenningspatroner og såvidt jeg vet lages ikke ladesett til randtenning.

Jeg mener å ha hørt at det er noen som har ladet .22 LR. Skal selvsagt ikke si noe sikkert, da du har rett. Poenget mitt er at det er rimelig håpløst å bare tenke på lade .22LR selv.

 

33 øre for 7mm?

Jeg mente 33 øre for .22LR. Man burde seriøst vurdere å lade selv hvis man skal skaffe seg noe ala 7mm som virker å være i egen klasse prismessig på ammunisjon. Jeg mente i hvert fall ikke at man får 7mm til 33 øre. :)

Lenke til kommentar

Hehe jeg regna med det ja på begge delene du har svart meg på :p

 

Det finnes faktisk noen som lader .22LR men det er så spesielt at det er et fåtall i verden som gjør det.

 

Det billigste riflealternativet for småviltjakt vil være .223 hvor man kommer ned i 3 kroner smellen for varmintammo og bittelitt mer for matviltammo.

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk noen som lader .22LR men det er så spesielt at det er et fåtall i verden som gjør det.

Angående randtenningspatroner. I teorien, kan alle patroner lades. Det er mange fabrikker som lader og det har vært ennå flere tidligere. Men det er nytt for meg, at noen privatpersoner har brukt en masse penger (kanskje 100-tusner) på et slikt utstyr. Det mest kompliserte er sansynlig, et utstyr for å få lik mengde med flytende tennsats, ned i hylsa. Resten er jo vanlig "lading", spessielt ved bruk av nye hylser. Er det noen av dere som har en link, til en privatperson, som lader 22LR, kunne det vært interessant å se og lese om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...