ahpadt Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det er faktisk veldig godt men det kan ikke bli prikk likt som orginalene som vi er vant med. Men ganske så likt og asolutt verdt det. Sjokoladen og isene smaker jo som vanlig is f.eks. Sorbet er jo bare litt frukt, sitron og sukker (eller honning for deg) i stavmikser og så fryse ned, så det har vel alltid vært "råvegansk". 1 Lenke til kommentar
Salamanderhodet Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) - Endret 1. juni 2015 av Salamanderhodet Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Så fint da at du vet at maten som tusenvis av folk spiser hver dag, ikke er noe godt da.. Selv om du ikke har smakt det. Den negative innstillinga der har ingenting med maten å gjøre ihvertfall. Nei hvite nøtter blir ikke til brun guffe vet du, vet ikke hva slags guffe du snakker om engang. Skepsisen din er din og kun din. Har ingenting med kvaliteten på maten å gjøre. Hva slags nøttemelk har du smakt? Det finnes tusenvis av varianter, hva var det i den du smakte da? Hva skal jeg tenke på, at det er en grunn til at man drikker vanlig melk? Sorbet er jo bare litt frukt, sitron og sukker (eller honning for deg) i stavmikser og så fryse ned, så det har vel alltid vært "råvegansk". Nei ikke bare sorbet. Vanlig kremete iskremer. Alle varianter og mer utvalg enn hva man får kjøpt av vanlig is. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Pizza'n så god ut den. Stekte du bunnen? Bunnen dehydreres i en dehydrator som trekker ut fuktighet av bunnen etter man har laget den! Da får den en stekt konsistens! Og ja, pizzaene er gode og de smaker så mye mer friskere synes jeg! Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Så fint da at du vet at maten som tusenvis av folk spiser hver dag, ikke er noe godt da.. Selv om du ikke har smakt det. Den negative innstillinga der har ingenting med maten å gjøre ihvertfall. Nei hvite nøtter blir ikke til brun guffe vet du, vet ikke hva slags guffe du snakker om engang. Skepsisen din er din og kun din. Har ingenting med kvaliteten på maten å gjøre. Hva slags nøttemelk har du smakt? Det finnes tusenvis av varianter, hva var det i den du smakte da? Hva skal jeg tenke på, at det er en grunn til at man drikker vanlig melk? Du svarte meg ikke. Hvilken substans på pizzaen er det som er osten? Hadde nøttemelk smakt bedre, hadde vi drukket det. Og når jeg sier vi, mener jeg en majoritet. For å gjøre en ting klart* Jeg sier ikke at all vegetar/veganmat smaker crap. Jeg har spist og spiser masse god vegetarmat jevnlig. Det jeg sier at det i mange vegetar/veganretter brukes ingredienser som med fordel kunne vært byttet ut med et ikke vegetar/vegansk alternativ. Pizza'n så god ut den. Stekte du bunnen? Bunnen dehydreres i en dehydrator som trekker ut fuktighet av bunnen etter man har laget den! Da får den en stekt konsistens! Og ja, pizzaene er gode og de smaker så mye mer friskere synes jeg! Og hva er poenget med akkurat dette? Hvorfor må du på død og liv dehydrere pizzabunnen framfor å steke den? 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Pizza'n så god ut den. Stekte du bunnen? Bunnen dehydreres i en dehydrator som trekker ut fuktighet av bunnen etter man har laget den! Da får den en stekt konsistens! Og ja, pizzaene er gode og de smaker så mye mer friskere synes jeg! Tips: avslutt flere setninger på den måten. Da frister det ikke like mye å krangle med deg. Veldig mange her inne er noen jævler på semantikken. 2 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Nå syns jeg det begynner gå litt over kanten her om man ikke skal få skrive at man selv syns ferske grønnsaker smaker friskere enn stekte.. ærlig talt. Det blir bare for dumt. Obvious at man er her for å krangle og være vanskelig i så fall. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Doffeo: Det finnes tusenvis av forskjellige råveganske pizzaer, noen med og noen uten ost, noen med tomatsaus og noen uten. Det blir en kremet hvit smøreost lignende konsistens som smøres på bunnen eller helles over pizzaen. Om osten er brun eller hvit spiller da vel ingen rolle egentlig?? NEI, du kan IKKE svare for andre når de ikke har smakt de tusenvis av nøttemelkene som finnes. Jeg kan si her og nå at det høres helt rart ut at du sier det du sier, hvordan du tør si det engang. Du har smakt en som du ikke likte, javel! Det beviser da ingenting! Man dehydrerer for å unngå at næringen forsvinner pluss stoffer som dannes ved steking. Lenke til kommentar
Kezha Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Du linka til bilder fra andre steder BIBR, (lettere å si bibr ) Hvordan dehydrerer du bunnen? å om man ikke liker kald pizza (som jeg antar den er(?)) er det noe vits å dehydrere den i forhold til å steke den? Ser forøvrig at skinke også hadde vært interesant godt på en slik pizza, hurra for nye opplevelser! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Hvorfor er det nødvendig å kalle en "etterligning" pizza, når den i realiteten ikke inneholder det som definisjonsmessig en pizza skal inneholde. Pizza er også et meget ladet ord når det gjelder mat og helse. Faktisk er dette et av problembarnene når det gjelder kosthold (særlig ferdigvariantene) pga høyt innhold av raske karbohydrater, mye salt osv. Personlig spiser jeg knapt pizza i det hele tatt - og om jeg gjør så er det skikkelige italienske pizzaer. Og at man som råveganer faktisk i så stor grad søker å "etterligne" tradisjonelle produkter er for meg et stort apropos. Hvorfor skal det hete nøttemelk (det er jo produktmessig nærmere en juice - ikke melk). Samme med nøttesmør, som faktisk er et margarinprodukt (planteoljeprodukt). Jeg tror ikke de befolkningsgruppene i verden som har kosthold som ligger nærmest veganere er særlig opptatt av at det de eter skal ha navn som minner om våre normale produkter. På meg virker det som alle som gjør slike alternative valg er overfokusert på at de skal kunne fortelle at de eter det samme som oss andre (i ord). hadde jeg hatt et alternativt kosthold, så ville jeg vært opptatt faktisk av å poengtere forskjellen også gjennom hva jeg kalte rettene. Og hvorfor drikke nøtter - gir det så mye bedre næringsopptak. Kan man ikke like gjerne spise nøtter og drikke vann. 3 Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Går du på nokon kosttilskudd eller får du deg i den næringa du treng via denne levemåten? Lenke til kommentar
karantene Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Doffeo: Det finnes tusenvis av forskjellige råveganske pizzaer, noen med og noen uten ost, noen med tomatsaus og noen uten. Det blir en kremet hvit smøreost lignende konsistens som smøres på bunnen eller helles over pizzaen. Om osten er brun eller hvit spiller da vel ingen rolle egentlig?? Nei, man kan ikke lage råvegansk pizza med ost. Det er en grunn til at den ferdigrevete dritten en får kjøpt i matbutikkene ikke kan kalles ost. Ost fremstiles av melk/fløte og ikke noe annet. Når det er sagt så behøver ikke pizza inneholde ost. Når en først er innom Italia og spiser pizza slik italienerne gjør, så oppdager en fort at amerikansk frankensteinpizza dynget ned med ost er temmelig oppskrytt. Endret 10. august 2012 av karantene Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 TS: Spiser du noen av disse grønsakene: Hodekål, rosenkål, kålrot, grønnkål, brokkoli eller blomkål? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Trådstarter har vel mer eller mindre gitt opp forumet. 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Får håpe hun kommer innom en tur. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Savner hun Forumet trenger noen sånne personligheter som kan lage litt liv og røre. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Savner hun Forumet trenger noen sånne personligheter som kan lage litt liv og røre. Uenig. Hun var provoserende lite villig til å høre på andres meninger. Det kan godt hende det var med vilje, da hun kanskje var et troll. Men jeg trur hun bare var barnslig og ignorant. 3 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Når vi tilbereder maten ved koking, steking, fritering (det er vi vel alle enig om ikke er bra) osv så dannes det nye giftige gasser og man får i seg brente partikler og slikt. Noen stoffer i enkelte grønnsaker blir mer tilgjengelig ved oppvarming, mens andre forsvinner men i hovedsak så vil jeg si at det å spise all mat i sin rå tilstand, vil være bedre for kroppen da den får dra optimal nytte av maten. Kan du dokumentere noen av disse påstandene, eller er du bitt av newage-/alternativbasillen og hoster opp noe svada du er blitt fortalt? 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Det er nok sistnevnte. Du får dessverre ikke noe svar. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå