Slimda Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Næringsopptaket blir bedre samtidig som at næringen forsvinner? haha jadda... Tror nok jeg holder meg til rått jeg, har det veldig fint! Vi har diskutert dette tidligere. Noe næring forsvinner, men det er ikke veldig mye. Med mindre du koker ihjel grønnsakene, vil innholdet i en vanlig porsjon være mer enn nok til å fylle på det kroppen trenger. Varmebehandling gjør også maten enklere og raskere å fortære. Så den beste løsningen er dampkoking og rått side om side. 2 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Hvis så lite av næringen fosvinner ved koking, hvorfor vil du da dampe dem?? Og ikke få meg til å tro at dere spiser nok grønnsaker og frukt her til å vifte rundt med moralens finger til meg å si at jeg kommer til å få mangel på ditt og datt. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Fordi de smaker bedre når de blir dampet, og man kan bruke ''dampvannet'' til masse godt, som å lage potetmos eller ha det som base for en saus Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Det var vel ikke akkurat det jeg var ute etter da... Lenke til kommentar
fenele Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Så så Raw. Hos A4 Ola og Kari Nordmann er det smaken som teller, 3 måltid dagen, masse brødmat og poteter og en liten porsjon grønnsaker til middag. Smak > Næringsinnhold. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Da vet du ikke hva du prater om, eleNef. I dag hadde jeg faktisk salat med fisk. Mmm. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Og hva annet av grønnsaker og frukt/bær har du spist idag? Annet enn en liten porsjon salat ved siden av stekt/panert/fritert/kokt fisk? Lenke til kommentar
fenele Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Frossen, oppdrettet eller lettsaltet kanskje? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det var faktisk to store porsjoner salat til en bit fisk bakt i ovnen. Har også gomlet på moreller, fordi de er sommer for meg. Så nei.. spiser ikke ''dritt'' hele tiden. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Ja det var idag ja. To STORE porsjoner salat og noen moreller... Det er jo ikke nok overhodet. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Nei, det er ikke det.. men som sagt tidligere i tråden, jeg får bare plass til så så mye, så jeg må prioritere. I går spiste jeg også det samme, bare at da var det marinert kylling istedet for fisk + 3 ruter med sjokolade utpå kvelden. Kjøper man salat og fikser seg det så har man nesten ikke valg enn å ha salat mer enn en gang i uken Ikke spør meg hva jeg spiste i forrige uke.. hukommelsen min går ikke så langt Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Smak &--#62; Næringsinnhold. Om du faktisk hadde hatt interesse for mat og ikke ernæring, så ville du også skjønt det, men den gang nei. Smaker ikke mat noe godt så lar jeg vær å spise det. Sunn mat kan også smake godt. Stort sett så er kvaliteten på grønnsaker i norske butikker så dårlig at jeg mister veldig mye av viljen til å bruke de. De er så og si litt grå i embalasjen før man kjøper de. Paprika, blomkål og brokkoli pleier å være ok, men disse grønnsakene passer ikke til alle retter. Der hvor jeg studerer i UK går jeg på farmers market nesten hver lørdag. Der er det folk som selger grønnsaker enda dekka i jord, på store bord. Når det er så ferskt får jeg også lyst til å spise mer av det. Endret 7. august 2012 av ahpadt 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Selvsagt er smak viktig, det er vel ingen her som tror at tusenvis av mennesker lever på vegansk mat om det ikke smaker godt?? En eller to skiver med gulost på morgenen vs. smoothie med vann/nøttemelk, banan, ananas og bær f.eks. Det er to forksjellige smaker, men den veganske smoothie frokosten virker da vel ikke så forferdelig?? Endret 7. august 2012 av Boil-in-bag-ris Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Selvsagt er smak viktig, det er vel ingen her som tror at tusenvis av mennesker lever på vegansk mat om det ikke smaker godt?? For veldig, veldig, veldig mange så er mat bare noe som man må få i seg for å overleve. En eller to skiver med gulost på morgenen vs. smoothie med vann/nøttemelk, banan, ananas og bær f.eks. Det er to forksjellige smaker, men den veganske smoothie frokosten virker da vel ikke så forferdelig?? Jeg er allergisk mot nøtter så en slik diett ville blitt veldig vanskelig for meg, pluss at jeg aldri spiser frokost, men en 'shake' til frokost høres bra ut det. Det er bare til de større måltidene at jeg føler at man trenger kjøtt eller fisk, selv om jeg en sjelden gang f.eks lager potet og purresuppe. Vegansk til frokost eller lunsj er ikke noe problem. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Det finnes mange nøtte allergikere som er veganere som klarer seg fint på dette kostholdet. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hvis så lite av næringen fosvinner ved koking, hvorfor vil du da dampe dem?? For da forsvinner enda mindre næring, samt at smaken er bedre i dampkokte grønnsaker enn vanlig-kokte grønnsaker. Og ikke få meg til å tro at dere spiser nok grønnsaker og frukt her til å vifte rundt med moralens finger til meg å si at jeg kommer til å få mangel på ditt og datt. Jeg spiser ikke nok grønt og frukt, og det er jeg ærlig på. Men det betyr ikke at jeg ikke kan diskutere ernæring. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 så hvorfor jager dere etter meg på at jeg ikke får i meg nok av ditt og datt?? Lenke til kommentar
fenele Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Smak &--#62; Næringsinnhold. Om du faktisk hadde hatt interesse for mat og ikke ernæring, så ville du også skjønt det, men den gang nei. Smaker ikke mat noe godt så lar jeg vær å spise det. Sunn mat kan også smake godt. Stort sett så er kvaliteten på grønnsaker i norske butikker så dårlig at jeg mister veldig mye av viljen til å bruke de. De er så og si litt grå i embalasjen før man kjøper de. Paprika, blomkål og brokkoli pleier å være ok, men disse grønnsakene passer ikke til alle retter. Der hvor jeg studerer i UK går jeg på farmers market nesten hver lørdag. Der er det folk som selger grønnsaker enda dekka i jord, på store bord. Når det er så ferskt får jeg også lyst til å spise mer av det. Jeg synes rå grønnsaker smaker mye bedre enn kokt/dampet så for min del er det win win. Dette er noe man venner seg til også, spiser man det over lang tid vil man synes det er godt. Uansett er det ikke sånn at man må få dopaminrush av alt man spiser. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 så hvorfor jager dere etter meg på at jeg ikke får i meg nok av ditt og datt?? Jeg gjør ikke det. Jeg diskuterer vitenskapen og hva som er sunnest og best for kroppen. Og så avkrefter jeg visse myter. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Det er vell ingen tvil om at det sunneste er å ha et balansert kosthold, med innslag fra alle matgruppene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå