Boil-in-bag-ris Skrevet 27. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2012 Hva er det veganere har røyka? Melk er jo f**n meg det beste man kan drikke! For å ikke snakke om å spise kua etterpå. Melk er godt, jeg elsker melk. Men jeg drikker det ikke fordi den melka er til kalven, ikke til oss. Ja syns kjøtt er godt, jeg spiste det hele tiden før og tenkte aldri over det. Nå er jeg mer bevisst og velger å ikke spise det lenger. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 De har vel ikke funnet ut hvorfor dette skjer enda, det spekuleres i sonar bruk ifra ubåter forstyrrer retningssansen til hvaler & delfiner.. Jeg sier ikke at vi har funnet hvorfor de gjorde det, jeg sier bare at de utsatte seg for mer enn de tålte her. - Om det er grunnet sonaren på ubåter, det vet vi ikke. For å sitere discovery magazine: Based solely on the anecdotal evidence from this report, it’s hard to say that sonar was the major cause of the dolphins and other sea creatures dying on the Cornish shore. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 27. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2012 (endret) Altså, om det var menneskets feil at de delfinene gjorde som de gjorde så faller jo hele poenget ditt bort. God jul sier jeg bare.. Om det er ubåter som gjorde det så understreker det bare poenget mitt ytterligere.. Endret 27. juli 2012 av RawNorway Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Om det er ubåter. Ingen vet enda, derfor blir det poengløst å gå ut i fra at det var menneskers skyld. 2 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 27. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2012 ingen som har gått ut ifra det heller. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Ubåter er faktisk ikke så vanlige å se i havet at de kan forårsake alle hvalkræsj. Dessuten vet vi at dette skjedde hele tiden før ubåter/sonar ble oppfunnet også. Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan ha en forstyrrende effekt, bare at det ikke er den eneste grunnen. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 27. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2012 Døde havdyr kan bli skylt opp på land, feilnavigering, de blir jaget av andre havdyr, det er flere forskjellige grunner som wikipedia lister opp. Poenget er at det alltid er en grunn til det og ingen av dem gjør det med vilje ikke sant... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Vent, det er poenget ditt? At det alltid er en grunn...? Jeg vil anbefale at du finner et bedre poeng. Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Jeg ser det er flere som sverger til økologisk drykede råvarer for å unngå sprøytemidler. Som bonde kan jeg fortelle dere at økologiske bønder også bruker sprøytemidler, men de kan ikke være kjemisk fremstilt. Det som ødelegger en del er at noen disse organiske sprøytemidlene er mye mer skadelig for naturen og kroppen hvis du får noe av det i deg. Flere av de organiske sprøytemidlene er faktisk basert på tungmetaller noe som er noe av det værste du kan få i deg. Det er synd at disse går som organiske eller så hadde de neppe vært lovlige i norge (Kobberbaserte sprøytemidler er ihvertfall lovlige i Norge). Noen kjemiske sprøytemidler for 15-20+ år siden var helt riktig mye farligere enn selv de værste organiske er i dag noe som har gitt kjemiske sprøytemidler et dogme som sier at det er farlig. Det er selvfølgelig også verstinger blant de kjemiske sprøytemidlene som fortsatt er tillatt i noen land, men Norge har vært ganske våkne her og passet på å ha reglementet på plass. Dette er ikke ment som noe angrep på økologisk dyrket mat, men jeg vil at folk skal være klare over fakta. For dere som spiser mye økologisk mat så mener jeg at det skal være lister over hvilke grønnsaker/frukter/korntyper det er lovlig å bruke de farlige sprøytemidlene på så kan dere ta en vurdering neste gang dere handler. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) Organisk sprøytemidler basert på tungmetaller? Hvor har du det fra? Jeg vil gjerne se en kilde på det. Grunnen til at man velger økologisk mat er for å slippe syntetiske sprøytemiddelrester i maten. http://www.oikos.no/...2210&QUALITY=10 Jeg tror jeg holder meg til økologisk til det motsatte er bevist Endret 3. august 2012 av eleNef Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) De endret vist lovligheten av kobberbaserte sprøytemidler i år så det kan egentlig strykes fra posten min. Det skal etter forskriftene nå kun brukes ved ekstreme tilfeller (F.eks. Hvis en avling ikke er til å redde og du vil forhindre at det sprer seg til nærliggende jorder eller for at det ikke skal komme tilbake neste år). Kilde 1 Kilde 2 Endret 3. august 2012 av Bjoolz Lenke til kommentar
karantene Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Denne tråden begynner å bli overflødig, iom. at TS nå har fått sansen for kokt ris. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Ja det er forskjell, men kumelk er jo ikke til primater. Den er jo til sine egne avkom. Sier du ja. Men du bestemmer ikke. Husk det. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 (endret) .... Det er ikke snakk om hvem som bestemmer hva, enhver oppegående person innser jo at kumelk er til kalven. Det er jo derfor kua lager melk... Det blir på samme måte som at vi skal gi menneske bryst melk til en kalv.. Den melken er jo laget for menneske babyer, ikke kalven. Endret 4. august 2012 av Boil-in-bag-ris Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Så da vil du forklare mauren at honningdugg, det skal den ikke ta av bladlus, fordi maur og bladlus ikke er samme art? Slik fungerer ikke verden. Endret 4. august 2012 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 ?? Den der må du utdype for den skjønte jeg ikke... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Hvilken regel sier at vi ikke kan utnytte kuas produkter, mens maur åpenbart utnytter bladlusens produkter? La meg si det slik: Kumelk er til primater. Endret 4. august 2012 av Abigor 3 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Hva er det veganere har røyka? Melk er jo f**n meg det beste man kan drikke! For å ikke snakke om å spise kua etterpå. Melk er godt, jeg elsker melk. Men jeg drikker det ikke fordi den melka er til kalven, ikke til oss. Ja syns kjøtt er godt, jeg spiste det hele tiden før og tenkte aldri over det. Nå er jeg mer bevisst og velger å ikke spise det lenger. Kalver drikker ikke melk fra mora veldig lenge. Etter kun et par uker er de på egenhånd og drikker vann. Skal vi bare kaste resten? Når kuene går veldig lenge med melken vil det bli veldig tungt og kan bli vondt (ble fortalt det når jeg var på melkegård). Endret 4. august 2012 av ahpadt 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 (endret) ....jeg tror nok ikke jeg gidder å involvere meg så veldig her, skjønner at dere er på et annet sted mentalt enn det jeg er når det gjelder melk. Orker bare ikke.. Drikk melk og hølje i dere, fritt land. Endret 4. august 2012 av Boil-in-bag-ris Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Melkespreng er etter det jeg skjønner ikke noe særlig på mennesker heller. Skal vi tappe det også og selge på Rimi? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå