Pseudopod Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hvordan kan du vite at de ikke er det? Men på en litt mer seriøs og lysere side: Om vi fortsetter å gjøre dette i et par tusen kattegenerasjoner så blir sikkert katter smarte nok til å utvikle språk på nivå med mennesket. 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Nei, det var ikke det jeg gjorde. Jeg bare spør om det er mulig at det er det samme karaktertrekket som fikk deg til å gjøre narr av vegetarianere før, er noe av det samme som får deg til å gjøre det samme mot ikke-veganere nå. Nei, nå tuller jeg fælt. Det er sikkert noe helt annet som er årsaken. Men et mye mer interessant spørsmål er hvordan næringsstoffer fordamper. Lurer på om jeg får en sky av fordampet protein om jeg koker kjøttet mitt... Næringsstoff-molekyler er alt for store til å binde seg til gasser og fordamper derfor ikke. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Fordi det ikke er naturlig å være religiøs. Det er jo nettopp det jeg mener... At religion er noe som mennesket har funnet opp nettopp pga våre hjerner er i stand til det. Ingen andre dyr eller annet levende er religiøst. Jeg håper virkelig ikke du antyder nå at katter kan være religiøse og vi ikke kan vite det?? ....Virkelig? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hvordan kan du vite at de ikke er det? Strengt talt er det ikke slik vitenskap fungerer da. Først må det bevises at de er religiøse, før vi kan påstå noe annet. At katter utvikler intelligens på linje med menneskers hørtes for meg rart ut, men så har jeg ikke noe kunnskap om dette. 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Trådstarter: Kan du beskrive en standard lørsdagsmiddag etter kosten din? Nå er jeg litt nyskjerrig. 1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Strengt talt er det ikke slik vitenskap fungerer da. Først må det bevises at de er religiøse, før vi kan påstå noe annet. At katter utvikler intelligens på linje med menneskers hørtes for meg rart ut, men så har jeg ikke noe kunnskap om dette. Nei, det var bare en referanse til et skriv tidligere i tråden hvor oppfinnelsen av varmebehandlet mat "muligens" er en del av det som lot menneskets hjerne utvikle seg til å få den kapasiteten den har i dag, på grunn av at varmebehandlet mat lar oss dra nytte av en mye større andel av energien og næringen i maten. Derfor fikk hjernen vår mer energi til å tenke med. Siden katter også burde kunne utvinne mer energi fra varmebehandlet mat så tenkte jeg det var en morsom tanke dersom katter pga. dette også ble smartere. Næringsstoff-molekyler er alt for store til å binde seg til gasser og fordamper derfor ikke. Ja, det var egentlig noe slikt jeg innbilte meg Fordi det ikke er naturlig å være religiøs. Det er jo nettopp det jeg mener... At religion er noe som mennesket har funnet opp nettopp pga våre hjerner er i stand til det. Ingen andre dyr eller annet levende er religiøst. Jeg håper virkelig ikke du antyder nå at katter kan være religiøse og vi ikke kan vite det?? ....Virkelig? Hihi, du er litt søt da . Endret 25. juli 2012 av Pseudopod 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) ok typisk lørdagsmat kan være rå pizza f.eks Med nøtter/frø blandet forskjellige grønnsaker og urter/krydder som da blir til en pizzabunn som man dehydrerer. deretter topper man pizzaen med alle grønnsaker man ønsker,og f.eks marinert sopp for ekstra god smak og også en cashewnøtte ost. Endret 25. juli 2012 av RawNorway Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Men det er jo det. Når man koker grønnsaker dreper man for det første alle enzymer og man trekker ut næringsstoffene. Det er sunnere med rå grønnsaker enn kokte/stekte. Here we go again.. NEI! Det er noen grønnsaker som er sunnere rå enn kokt, og det er noen som er sunnere kokte enn rå. Man kan ikke si noe generelt. Tull. og da var vi i teskjemodus igjen.. Jeg og flere andre her i tråden har kommet med en rekke konkrete eksempler på grønnsaker som er mindre næringsrike eller giftige i rå tilstand men næringsrike i tilberedt form, og det finnes mange flere. Så din påstand om at dette er tull er dermed falsifisert. 1 Lenke til kommentar
Scorpion88 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Thorbjørn Egner visste hva han prata om. http://www.youtube.com/watch?v=Eu4yW7tXmU0 Morsomt at han brukte krokodille som eksempel på hvite tenner som ikke spiser den maten. Endret 25. juli 2012 av Scorpion88 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Jo, en krokodille som bruker brille gjør det.. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Men det er jo det. Når man koker grønnsaker dreper man for det første alle enzymer og man trekker ut næringsstoffene. Det er sunnere med rå grønnsaker enn kokte/stekte. Hva om man drikker kokekraften? Uansett, jeg hater kokte grønnsaker, med mindre de er del av en mer kompleks rett. Om ikke så spiser jeg heller gulrøttene mine rå. Hvis man drikker kokesaften vil man få i seg de næringsstoffene som har blitt trekt ut av grønnsakene. Men enzymene er allerede ødelagt. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hvem er det som ikke forstår? 1 Lenke til kommentar
karantene Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 @karanteneGodt poeng. At jeg ikke tenkte på det selv. Jeg koker ikke de meste av grønnsakene mine så jeg har faktisk ikke en slik rist man kan bruke til å dampkoke med. < En dampkoker koster noen hundrelapper. Dampkokte grønnsaker smaker godt og ser veldig bra ut. F.eks. er kokt brokolli helt grå i fargen, smakløst og særlig mineraler skylles ut i kokevannet (råveganere skal ha et poeng her). Damkokt brokolli er skikkelig grønn i fargen, smaker godt og mister ikke noe mineraler. I tillegg gjør dampkokingen at fibrene i grønnsakene brytes ned, slik at vi (mennesker) lettere kan fordøye maten og ta opp vitaminene og næringen i den. Ikke verdens mest vitenskapelige artikkel, men her er en ernæringsfysiolog som (ikke ubegrunnet) mener det er best å veksle mellom å spise rå og kokte grønnsaker: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel1830.asp 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Jeg vet ikke jeg... Lenke til kommentar
karantene Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Dyr som bare spiser rå grønnsaker, gress ol. gjør stort sett ikke annet enn å spise, nettopp fordi dette er næringsfattig mat. Overgangen til mer næringsrik mat gjorde oss mennesker i stand til å bruke tiden vår på andre ting. Pizzaen over så forresten veldig god ut. Ingen som nekter for at dette er sunn og god mat, men mennesker flest trenger et variert kosthold. Skal man begynne på en slik ekstremdiett må man være veldig nøye med at man får i seg alt kroppen trenger, det er altså ikke noe man burde anbefale hvermansen på et forum å drive med. 4 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Det virker ikke som at de som spiser vanlig mat generelt passer så veldig på hva de får i seg. Jeg spiser ganske så variert og er bevisst, noe jeg ikke gjorde på vanlig mat. At det virker ekstremt er kulturelt betinget vil jeg påstå. For oss så er det ekstremt å spise hund, men ikke i kina. for inderne er det ekstremt å spise ku, men ikke for oss. Jeg velger bare å ikke varme maten min, og ikke kjøpe ferdigpakket mat. Er det egentlig veldig ekstremt syns dere? Endret 25. juli 2012 av RawNorway Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Jeg bruker heller ikke ferdigpakket mat. Forøvrig er det tragisk å prøve å lage en versjon av en rett som den aldri var tenkt som. Pizza må ha en deig med gluten i seg slik at deigen blir elastisk. Knekkebrød med paprika på toppen er ikke pizza. Denne diskusjonen er forøvrig dødfødt, da du tydeligvis har et religøst forhold til råveganisme og nekter å godta at alt med råveganisme faktisk ikke kun er positivt (mest sunt). Endret 25. juli 2012 av ahpadt 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Ja om du syns den er dødfødt så kan du vel bare stikke herfra? ... Jo du bruker vel ferdigpakket mat som pålegg, ketchup, melk, bla bla bla.. Det er også innpakket mat skjønner du.. Tragisk sier du, kjempe bra sier jeg at vi som er vant med å spise vanlig mat kan få tilsvarende i raw food. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 I raw food sier du. Det blir misvisende navn om ikkje det er kjøtt innvolvert. :B 2 Lenke til kommentar
karantene Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Jeg lager min egen sennep og ketchup. Sennepen skal ikke engang varmebehandles 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå