karantene Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Som jeg har sagt så er vi resultater av varmebehandlet mat, så ja man kan si at vi er unaturlige når det kommer til hjernen f.eks. Det er derfor jeg mener at man må se på de andre apene og dyrene der ute hva de spiser for å se hva som er naturlig. Skjønner ikke helt hvorfor en må se på andre dyr hele tiden. Gress er f.eks. proteinrikt og sunt, men forsøk å leve på gress en måneds tid, så skjønner man fort hvorfor kua har fire mager og hvorfor enkelte dyrearter velger å spise sin egen (og andres) avføring. Vi mennesker er tilpasset et variert kosthold (vi er altetende). 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Thorbjørn Egner visste hva han prata om. Som jeg har sagt så er vi resultater av varmebehandlet mat, så ja man kan si at vi er unaturlige når det kommer til hjernen f.eks. Det er derfor jeg mener at man må se på de andre apene og dyrene der ute hva de spiser for å se hva som er naturlig. Skjønner ikke helt hvorfor en må se på andre dyr hele tiden. Gress er f.eks. proteinrikt og sunt, men forsøk å leve på gress en måneds tid, så skjønner man fort hvorfor kua har fire mager og hvorfor enkelte dyrearter velger å spise sin egen (og andres) avføring. Vi mennesker er tilpasset et variert kosthold (vi er altetende). Jeg spiser/drikker gress jeg.. Hvetegress, Barley, villris etc. 1 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 For å være litt kritisk, hvordan er Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen en akseptert kilde? 2 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Når du skal plukke grønnsaker, alger, nøtter etc, kanskje til og med når du skal drepe en liten harepus som lever naturlig i skogen og spise den rå, bruker du noen som helst redskaper da? Og når du tilbreder maten, vasker den, etc, bruker du redskaper og vann fra springen? Det er i så fall ikke naturlig og du bør skamme deg. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 smart du! Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Du kan ikke bare si tull uten å faktisk motbevise påstanden. Da er vi nede på barnehagestadiet... 2 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Siden vi argumenterer med youtube videoer, kan jeg jo komme med et annet perspektiv på hvordan jeg ser for meg ditt idealsamfunn. (skal dog sies at amish ikke er motstandere av eldre verktøy, eller kjøtt) http://www.youtube.com/watch?v=xo74Dn7W_pA Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Et idealsamfunn for meg er uten fantasivenn. Religion er nok et resultat av varmebehandlet mat. 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) smart du! Jeg setter ting veldig på spissen pga. at til tross for at jeg forstår budskapet ditt, syns jeg både du og budskapet er alt for ekstremt. Jeg er enit med at menneske må blir flinkere til å utnytte de naturlige naturressursene og ikke ødelegge f.eks regnskogene for egen bruk. Men ditt syn er at når det første menneske oppdaget at man kunne bruke ild for å tilbrede kjøtt (som man allerede hadde i kosten) så var det unaturlig, og all evolusjon etter det har vært feil og vi må tilbake til naturen og leve av nøtter og bær, Edit: Du er klar over at du er en del av resultatet av varmebehandlet mat? Endret 25. juli 2012 av Kontorstol 1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Men det er jo det. Når man koker grønnsaker dreper man for det første alle enzymer og man trekker ut næringsstoffene. Det er sunnere med rå grønnsaker enn kokte/stekte. Hva om man drikker kokekraften? Uansett, jeg hater kokte grønnsaker, med mindre de er del av en mer kompleks rett. Om ikke så spiser jeg heller gulrøttene mine rå. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Kontorstol: Ja. Korrekt. Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Og ja, jeg vet at det jeg kommer med høres ekstremt ut, men for meg så er det mest logisk. Hvis dere syns det er mest logisk å spise mat med tilsetningsstoffer og konserveringsmidler og transfett og palmeolje, akrylamid osv, ja da får dere jo bare fortsette med det da. Vi er vant med en ting, jeg også vokste opp med vanlig mat. Og i tenåra mine lo jeg av venninna mi som var vegetarianer og sa at hun var sær. Men så ble jeg eldre og skjønte mer og mer og ble mer bevisst. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Alle mennesker er forskjellige, og har varierte toleranser eller attraksjoner til diverse mat, drikke, etc. For min del gjør alkohol lite for eksempel. Alkohol i seg sjølv syns eg har ein sur smak som eg knapt kan takla, gjør meg fort søvnig, men gjør meg sjuk når eg har augene lukka, ligger i vater eller lignende... Personlig forstår eg derimot ikkje vegetarianeres grunnlag. Kvifor er planter så mykje mindre hellige enn dyr? 2 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Hva om man drikker kokekraften? Uansett, jeg hater kokte grønnsaker, med mindre de er del av en mer kompleks rett. Om ikke så spiser jeg heller gulrøttene mine rå. Om det ikke har fordampet vekk næringstoffene så kan man vel gjøre det som prinsipp. Men å drikke kokt grønnsaksvann er det vel ytterst få som gjør. Lenke til kommentar
karantene Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Enklere å bare dampkoke dem. Da beholdes alle næringsstoffene. 3 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Personlig forstår eg derimot ikkje vegetarianeres grunnlag. Kvifor er planter så mykje mindre hellige enn dyr? Nei, både dyr og planter er mat. Dyr er ikke mer hellig enn planter for min del. Dette handler mer om hva kroppen min har godt av. Endret 25. juli 2012 av RawNorway Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Når jeg var ung så lo jeg ikke av vegetarianere, og det gjør jeg heller ikke nå. Folk får spise hva de vil. Jeg ler heller ikke av veganere. Jeg ler ikke av deg fordi du er en veganer heller, men fordi du kommer med elendige argumenter og bastante påstander uten spesielt mange vitenskaplige undersøkelser til å bygge opp rundt de. Når folk derimot kommer og preker om at sin egen diett er uendelig mye bedre enn min, uten å tilstrekkelig bevise dette, da blir jeg litt mer trassig. Kanskje din nåværende holdning er nøyaktig den samme barnslige holdningen du hadde ovenfor vegetarianer når du var ung, bare i revers? Det hadde jo vært helt sprøtt, eller hva? Om det ikke har fordampet vekk næringstoffene så kan man vel gjøre det som prinsipp. Men å drikke kokt grønnsaksvann er det vel ytterst få som gjør. Hvordan fordamper næringsstoffer? Nå er jeg utrolig interessert. Jeg kødder ikke en gang. Og nei, noen kokekrafter gjør seg fint i supper, for eksempel. Ikke alle, så klart. I tillegg så er det ingen kokekraft som forsvinner dersom jeg putter en gulrot i tomatsausen min eller på pizzaen. @karantene Godt poeng. At jeg ikke tenkte på det selv. Jeg koker ikke de meste av grønnsakene mine så jeg har faktisk ikke en slik rist man kan bruke til å dampkoke med. Endret 25. juli 2012 av Pseudopod 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Jeg håper virkelig ikke du skal holde noe imot meg eller bruke det som argument pga noe jeg gjorde når jeg var 13?? Og nei det er ikke samme holdning jeg har til folk som spiser vanlig mat nå. Nå er det mere "våkn opp" holdning. Hvis man koker vann og næringen går ut i vannet og vannet fordamper så vil vel næringen fordampe med vannet?? Ikke alt men noe av det? Unødvendig i så fall. Men hvis man har lokk på blir det vel noe annet. Men det er ikke realistisk at folk skal drikke det vannet uansett.. Jeg er ikke sikker om kokende vann dreper selve næring heller. Endret 25. juli 2012 av RawNorway Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Nei, det var ikke det jeg gjorde. Jeg bare spør om det er mulig at det er det samme karaktertrekket som fikk deg til å gjøre narr av vegetarianere før, er noe av det samme som får deg til å gjøre det samme mot ikke-veganere nå. Nei, nå tuller jeg fælt. Det er sikkert noe helt annet som er årsaken. Men et mye mer interessant spørsmål er hvordan næringsstoffer fordamper. Lurer på om jeg får en sky av fordampet protein om jeg koker kjøttet mitt... Endret 25. juli 2012 av Pseudopod 2 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Religion er nok et resultat av varmebehandlet mat. Har matet katten min med varm (kokt) fisk og annen varm mat, som rester. Hvorfor er ikke katter religiøse? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå