BuffyAnneSummers Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Det blir bare etterligninger. Soyapølser f.eks koster gjerne 50 kr for noen få pølser, og smaker lite til ingenting. (De tjener massivt på folk som skal være vegetarianere og veganere, med andre ord. Det er ikke bare Tine og Gilde som er ute etter penga dine..) Sier ikke at man ikke kan lage gode etterlinginger av forskjellige kjøttprodukter, men jeg har enda ikke kommet borti noe som smaker like bra eller bedre som en ordentlig hamburger som man har fikset selv ut av oksekjøttdeig. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Såklart man kan lage mye god mat, men det kan man med kjøtt også. En saftig blanding av "råvegansk" og rent kjøtt(*) vil jo gi det absolutt beste av begge verdener (vil jeg tro). (*) rent kjøtt, dvs, rett fra dyret uten mekanisk påvirkning. Ikke kjøttkvern og sånt heller. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Ja altså ingen produsenter lager min mat, jeg lager den fra scratch Vegetarianere er ikke sunne i mine øyne. Veganere er bedre enn vegetarianere sunnhetsmessig. Råveganer livsstil føler jeg er den beste måten og leve på. Og der gjelder ikke søyapølser eller annet tull. Langt ifra. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Men jeg syns vi skal legge bort hva folk "føler"; og heller fokusere på dokumenterte fakta og vitenskap. Har vi det tilgjengelig? 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Nei, for veganere er en så liten gruppe at det finnes svært lite vitenskap. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Når jeg sier "føler" å mener jeg fysisk. Fysisk har jeg blitt mye bedre og friskere fordi jeg pumper mer næring inn i kroppen. Jeg får mer utbytte av trening og er lettere i kroppen og mye mer energi. Har egentlig ikke kjent på noen ulemper overhodet. Jeg har ikke direkte forskning relatert til raw food, men mer relatert til vanlig mat og hva det gjør med oss. For meg så er det logisk å spise mest mulig av mat som er dokumentert sunn og som man ikke kan få nok av. Den maten man spiser på vanlig kosthold har ikke de beste omtalene heller så jeg syns ikke andre skal skrike så høyt om at deres kosthold er så bra heller. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Jeg får mer utbytte av trening og er lettere i kroppen og mye mer energi. Har egentlig ikke kjent på noen ulemper overhodet. Får du mer utbytte av trening av å ikke spise proteiner? 1 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Jeg får mer utbytte av trening og er lettere i kroppen og mye mer energi. Har egentlig ikke kjent på noen ulemper overhodet. Får du mer utbytte av trening av å ikke spise proteiner? Tro det eller ei! Det finnes proteiner i andre matvarer enn kun kjøtt. Endret 24. juli 2012 av eleNef 2 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Når jeg sier "føler" å mener jeg fysisk. Fysisk har jeg blitt mye bedre og friskere fordi jeg pumper mer næring inn i kroppen. Jeg får mer utbytte av trening og er lettere i kroppen og mye mer energi. Har egentlig ikke kjent på noen ulemper overhodet. Uten forskning å støtte under slike uttalelser, så vet vi ikke hvorfor dette skjer. Det kan f.eks være placebo. Du tror det er godt for kroppen, og dermed føler du deg bedre. Ikke ulikt hvordan mye alternativ medisin eller healing fungerer. Det kan faktisk være at dere tar helt rett. Men det kan også være at dere tar helt feil. Eller litt feil. Eller mye feil. Det er derfor det er så viktig med forskning. Da er ikke det lenger "jeg føler" eller "Jeg tror" eller "kroppen min sier atte". Da er det bare en ting, og det er "det er vitenskapelig bevist at...". Og det er det eneste som teller. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Jeg trenger vel ikke legge frem tonnevis med forskning på å vite at bananer, epler, pærer, appelsiner, spinat, gulrøtter, rødbeter, selleri, løk, paprika, agurk, ananas, blåbær, bringebær,jordbær, mango, grønnkål etc er sunt for meg? Nei det er ikke placebo, jeg får ikke antydning av sixpack av placebo? Jeg kan ikke løpe lenger og fortere enn jeg noen gang her gjort pga placebo? Dette er takket være trening selvsagt men hadde jeg fått feil ernæring så ville nok kroppen sagt ifra på en eller annen måte? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Tonnevis? Nei. Det er heller ikke det jeg snakker om. Jeg vet at bananer, epler, pærer, appelsiner og så videre er sunt å spise. Men hver av de er jo basert på hvert enkel enhet. Er bananer sunne? Ja. Er epler sunne? Ja. Er pærer sunne? Ja. Er det sunt å spise bare bananer, epler og pærer hele livet? Nei. (vil jeg tro) Det er det som er tingen her. Ekstremisme. Jeg ønsker vitenskapelige bevis som støtter oppunder en bestemmelse for å kutte ut alt av dyreprodukter er sunnere enn å spise dyreprodukter. Det er ikke placebo sier du, før du kommer med eksempler som du selv innrømmer ikke har noe med kostholdet å gjøre. Hvordan vet du da om det er placebo eller ei? Og siden vi snakker om ekstremisme. Eskimoene lever hovedsaklig på fisk og kjøtt fra dyr, og pittelitt planter fra det lille planteliv som er der oppe. According to Edmund Searles in his article "Food and the Making of Modern Inuit Identities," they consume this type of diet because a mostly meat diet is "effective in keeping the body warm, making the body strong, keeping the body fit, and even making that body healthy". Because the climate of the Arctic is ill-suited for agriculture and lacks forageable plant matter for much of the year, the traditional Inuit diet is unusually low in carbohydrates and high in fat and animal protein. In the absence of carbohydrates, protein is broken down in the liver through gluconeogenesis and utilized as an energy source. Inuit studied in the 1970s were found to have abnormally large livers, presumably to assist in this process. Their urine volumes were also high, a result of the excess urea produced by gluconeogenesis.[9] Traditional Inuit diets derive, at most, 35-40% of their calories from protein, with 50-75% of calories preferably coming from fat. This high fat content provides valuable energy and prevents protein poisoning, which historically was sometimes a problem in late winter when game animals grew lean through winter starvation. Because the fats of the Inuit's wild-caught game are largely monounsaturated and rich in omega-3 fatty acids, the diet does not pose the same health risks as a typical Western high-fat diet.[10] Vitamins and minerals which are typically derived from plant sources are nonetheless present in most Inuit diets. Vitamins A and D are present in the oils and livers of cold-water fishes and mammals. Vitamin C is obtained through sources such as caribou liver, kelp, whale skin, and seal brain; because these foods are typically eaten raw or frozen, the vitamin C they contain, which would be destroyed by cooking, is instead preserved.[11] 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Jeg får proteiner som bare det jeg! Denne protein maset som alle spør om med en gang de får vite at man ikke spiser kjøtt ol "MEN HERREGUD HVOR FÅR DU PROTEINENE DINE FRA?? " Dette her f.eks er råveganske atleter og det ser ikke ut som at de mangler proteiner spør dere meg men! Pam Boteler Erin Moubray Victor van Epps Mike Vlasaty Jeremy Childs Men dere, kan ikke dere legge ut hva dere spiser på en dag igjen? Er litt artig å se hva de som skal spørre meg ut ned til siste detalj spiser selv! Hva har dere spist idag tro?? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Jeg har ikke nevnt proteiner med et eneste ord. Kan du svare på resten av posten? Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Den var ikke til deg. Ok jeg skal prøve finne rett etter du har postet forskning på at ditt kosthold er sunt. Men først vil jeg vite hva du spiser. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Jeg spiser, som jeg har sagt opp til flere ganger, at jeg ikke spiser sunt. Derfor er det unødig å finne forskning som støtter oppunder et kosthold som ikke er sunt. Men, jeg har lett ganske mye etter hva som ER sunt, og det er ufattelig vanskelig å faktisk finne noe. Det er side opp og side ned med useriøs forskning eller observasjonsundersøkelser eller andre tullete artikler som fronter sine egne idéer om hva som er riktig og galt. *edit* Faktisk, skal se om jeg finner noe forskning ang. lavkarbo imorra. Ikke i kveld, alt for sent. Endret 24. juli 2012 av Slimda 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Ja men raw food er rett og slett ren rå mat som ikke er tuklet med, det er uendelig med natur der ute som selges. Jeg kan legge frem dokumentasjon på hver og en av de matvarerene og til sammen så bygger de opp et råvegansk kosthold. Og når så mye dokumentert sunn mat blir konsumert, så skjønner jeg ikke helt denne skepsisen dere Hva er det dere tror man blir syk av egentlig? Et råvegansk kjøleskap ser sånn ut: og sånn ut: Endret 24. juli 2012 av RawNorway Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Et råvegansk kjøleskap ser sånn ut: Banan eller appelsin til middag? Edit: Hvor ofte fyller du kjøleskapet? (mtp. holdbarheten på frukt og grønt) Endret 24. juli 2012 av Notelitten 1 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Det er sikkert sunt, men blir aldri like variert som man kan ha med vanlig kosthold. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Hvordan vet du det? Det er så variert det kostholdet mitt at jeg har aldri hatt så mye forskjellig mat før skal jeg si deg ja det koster mer enn en pakke pasta og tomatsaus og kneip brød, men man får så mye mer igjen for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå