Pseudopod Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Biff er heldigvis ikke behandlet, med mindre du regner "skjære i skiver" som behandling. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Vel, det å skjære det er jo ikke å behandle det slik jeg/generelt mener, men å steke det blir da en behandling i mine øyne. Og man burde steke den riktig om man skal unngå å få i seg akrylamid osv. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Så rått kjøtt er bedre? Bullshit. Når mennesker spiser rått kjøtt får vi magesjau, når vi spiser varmebehandlet kjøtt får vi en metthetsfølelse og proteiner. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Nei jeg mener nå at det er bedre å da la være å spise kjøttet da ikke sant! Men det er mange som spiser rått kjøtt da. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Ja, jeg skjønner at _du_ mener det er bedre å la være. Men du har enda ikke vist en god grunn. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Både jeg og kreftforskerne mener det da for å si det sånn... God grunn kan du lese om bare du googler "rødt kjøtt". Velbekomme. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Igjen: Det er _for mye_ rødt kjøtt som fører til kreft! 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Igjen: Behandlet kjøtt, ikke bare rødt rent kjøtt. Og jeg tviler på at dere her kun spiser rent kjøtt fra slakteren.. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Og igjen: Mengder av det. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Nei, behandlet kjøtt burde man unngå i det store og hele. Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Det er vel slik at overdrivelse er skadelig uansett hva det gjelder. Bruk moderate mengder av hvert produkt og spis mest mulig variert. Spis det som kroppen trenger mest. Det vil si det som gir mest energi og det er også mest effektivt. Spis salat for det er godt for både kropp og hjerne. Det gir gode helsemessige gevinster over tid. Må spise salat til hvet middagsmåltid. De som er overvektige skal spise når de trenger det og aldri fordi dem kan spise eller fordi dem har mat. Det er også bra å sulte for å bli bedre kjent med seg selv og vende seg til at en ikke kan være like god og mett hele tiden. Men man skal heller ikke være sulten og ond. Hver gang jeg har forspist meg så tenker jeg på hvor godt de har det i Afrika som slipper den følelsen. Men det er ikke så ofte da. Jeg liker å sulte litt noen ganger. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Kreftforskerene har ikke gått ut og sagt at "stekt rødt kjøtt fører til kreft". Det er, som vi har sett hittil, bare observasjonsundersøkelser som har sagt dette. Observasjonsundersøkelser må aldri brukes som en fasit, men heller en invitasjon til videre og bedre undersøkelser. For all det, kanskje det ligger noe i det. Men hittil har vi ikke sett noen skikkelige vitenskapelige undersøkelser som faktisk tar for seg dette på et skikkelig vitenskapelig nivå. Observasjonsundersøkelser er ikke godkjent som fasit. Husker du alle måltid og hvor mye du har spist de siste seks måneder? Det gjør ikke jeg, og ingen andre jeg kjenner. Hvorfor stole så blindt på en observasjonsundesøkelse som baserer seg på dette? 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Unnskyld hva sa du at det kanskje ligger noe i det? Altså hvis 90% av de du kjenner kaller deg for narkoman i flere år, ja da er du narkoman da skjønner du.. Om forskere rundt om i verden sier at rødt og behandlet kjøtt linker til flere typer kreft, ja da er det ikke noe å lure på egentlig.. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Myth #3: "Red meat causes cancer."The origin: In a 1986 study, Japanese researchers discovered cancer developing in rats that were fed "heterocyclic amines," compounds that are generated from overcooking meat under high heat. And since then, some studies of large populations have suggested a potential link between meat and cancer. What science really shows: No study has ever found a direct cause-and-effect relationship between red-meat consumption and cancer. As for the population studies, they're far from conclusive. That's because they rely on broad surveys of people's eating habits and health afflictions, and those numbers are simply crunched to find trends, not causes. Det er hovedsaklig hva siste del som er viktig her. No study has ever found a direct cause-and-effect relationship between red-meat consumption and cancer. Det er totalt irrelevant hva folk sier. Jeg vil ha bevis. 3 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Vel, det å skjære det er jo ikke å behandle det slik jeg/generelt mener, men å steke det blir da en behandling i mine øyne. Og man burde steke den riktig om man skal unngå å få i seg akrylamid osv. Steker min medium-rare jeg, da er den temmelig langt under hundre grader i midten. Det er vel snakk om et 1-2 mm tykt lag som er lyst grårødt rundt hele greia . Unngår jeg nok akrylamid da? Hva med koking, btw? Ved koking så blir maten ikke mer enn 100 grader på det meste, med mindre maten har satt seg fast i bunnen av kasserollen. Hvor er akrylamidfaren i denne type behandling? Som vist tidligere i tråden oppstår ikke akrylamid før temperaturen overstiger 120 grader. Endret 24. juli 2012 av Pseudopod 1 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Vel, det å skjære det er jo ikke å behandle det slik jeg/generelt mener, men å steke det blir da en behandling i mine øyne. Og man burde steke den riktig om man skal unngå å få i seg akrylamid osv. ? Informasjonen som er tilgjengelig om steking/koking av kjøtt er så tragisk dårlig at det ikke er morsomt en gang. Alle disse "veiledningene" som visstnok skal bety at kjøtt er trygt å spise, medfører også at kjøttet må stekes så lenge at man like gjerne kan spise papp. Det står veldig mye i Modernist Cuisine om riktig steking av kjøtt og på hvilke temperaturer (og hvor lenge det må holdes) f.eks kylling må bli stekt til for å ha så liten risiko for salmonella som mulig. Endret 24. juli 2012 av ahpadt 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 koking så vidt jeg vet danner ikke akrylamid. ahpadt: Steke den riktig betyr at man må steke med lav temperatur ikke høy og med riktige oljer for å unngå dannelse av akrylamid og andre giftige gasser. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Vel, det høres jo lett ut. Hvilke oljer er riktige oljer? Hvorfor er gasser av noen relevans? Kan man ikke bare sørge for godt luftavtrekk? Endret 24. juli 2012 av Pseudopod Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 koking så vidt jeg vet danner ikke akrylamid. ahpadt: Steke den riktig betyr at man må steke med lav temperatur ikke høy og med riktige oljer for å unngå dannelse av akrylamid og andre giftige gasser. Du kan ikke være mer spesifikk? "Lav temperatur" kan bety alt mellom 0 og 50 grader. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 http://www.side2.no/helse/article3260907.ece jeg er ikke sikker på hvor lav varme man må ha, prøv å google det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå