Slimda Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Med andre ord, du snakker om Whole Grains, som det også handler om i Wikipedia-artikkelen eller MedicineNet-artikkelen til Shruggie. Whole grains are digested more slowly than refined grains - MedicineNetKeeping grains as close to their original form as possible slows or prevents the digestion of starch, and a slower digestion is responsible for preventing spikes in blood sugar (over time spikes in blood sugar may lead to insulin resistance).[8] Increased fiber in whole grains also slows digestion, leveling out spikes in blood sugar. - Wikipedia Ingen av de, spesielt ikke Wikipedia-artikkelen, forteller om komplikasjoner ved å spise "Whole Grains", dvs, korn som tar med skallet og mest mulig av det rundt. Rett og slett plukket fra åkeren og putta i munnen. Eller blir det feil igjen? Detta var jo en sprek diskusjon. Det er ikke så rart lenger hvorfor folkemassene (sauene) aldri begynner å tenke fra eget hjerte og intelligens. Vil anbefale deg å holde deg til trådens emne/tema, og ikke komme med personangrep uten relevans til tråden. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Herregud, sukrin er noe HELT annet enn sukker! Du må virkelig begynne å sjekke tingene folk forteller deg! Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Og ja, Sukrin (som det kalles i Norge), er noe helt annet enn Sukker som man får fra den vanlige metoden vi bruker. Sukrin er forresten en sunnere type for søtningsmiddel enn sukker, da det ikke etser tenner, påvirker blodsukkernivået i kroppen og har heller ikke kalorier. Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Det er dere som er på jordet ikke jeg. Joda, jeg mente vel FARIN, det er uansett av liten konsekvens. Dere skjønner fremdeles ikke hva et helt uoppmalt/upresset korn er. Det du slim nettopp viste, var nettopp om helkorn produkter generelt. Uoppmalte korn er ganske så uvanlig i dietten, det finnes blant annet utpå visse brød for å få dem til å se finere, mere appetittlige ut. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Da er jeg faktisk ikke i stand til å forstå hva du vil frem til. Helkorn er uprossesert korn, så nært som den har vokst opp i naturen, servert. Hele poenget med det, er jo skallet og sånt som gjør at den blir fortært senere, og derfor ikke skaper et stort hopp i blodsukker. Eller? Om dette ikke er godt nok, må du nesten forklare litt nærmere hva i alle dager du snakker om. Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Når kornet er malt opp, uten at det er raffinert, da heter det HELKORN. Ikke malt opp...? Da er det bare korn. Er det voldsomt viktig? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Det heter jo helkorn UTEN å være malt opp også... Det er jo nøyaktig helkorn som ikke er malt opp som jeg siterte også fra Wikipedia og MedicineNet. Begge snakket om at helkorn brukte lengre tid på å fordøye siden skallet var "i veien"! Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Må egentlig bare si at Stefanus har rett i det. Engelske "whole grain" er "fullkorn", som kun omhandler hvor stor del av kornet som ble brukt, ikke om kornet faktisk er helt eller oppdelt. Men jeg etterspør likevel en kilde på at ikke-oppdelte korn henger igjen i kroppen i årevis, siden jeg ikke regner ett enkelt yahoo-svar med ett enkelt "like" som en pålitelig kilde. Korn som ikke er oppdelt blir ikke fordøyd og kommer som regel ut likens som de kom inn, (noe jeg, vel, personlig har sett skje). Om det ligger noe igjen i tarmene mine som ikke kommer ut kan jeg ikke vite sikkert, men siden jeg har sett korn komme ut og ikke har en kilde som viser at de blir liggende igjen, så jeg har egentlig ingen grunn til å mistenke at det er en betydelig ansamling inni meg. Om du har lært dette som del av et medisinsk studium så burde det jo være mulig å henvise til boken du leste det i, eller en medisinsk nettressursj. Med mindre du er en lege som nylig har oppdaget noe tidligere ukjent. Dette er heller ikke en umulighet, men det er vanskelig for andre å bare godta en slik påstand som god fisk. Endret 20. juli 2012 av Pseudopod 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Når det er malt opp heter det vel Whole grain flour eller lignende? Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Det heter jo helkorn UTEN å være malt opp også... Det er jo nøyaktig helkorn som ikke er malt opp som jeg siterte også fra Wikipedia og MedicineNet. Begge snakket om at helkorn brukte lengre tid på å fordøye siden skallet var "i veien"! NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEI! Muligens noen kaller uoppmalte korn for helkorn eller noe i den duren, men det er feil. Du tenker visst som et barn du, gjør du ikke? Enten eller... Skallet er med i helkorn ja, fordi kornet i sin naturlige tilstand er knust/malt, men ikke noe mer. I motsetning til hvitt (raffinert mel). Når det er malt opp heter det vel Whole grain flour eller lignende? Så du kjøper helkorn-mel brød altså? 1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Når det er malt opp heter det vel Whole grain flour eller lignende? Ikke nødvendigvis. Man kan gjøre den distinksjonen, men om du kjøper en "fullkornsbrød" så er det sannsynligvis på grunn av helkornsmelet at det blir kalt det, uten at det nødvendigvis består av eller inneholder hele korn med skall på. Jeg har kjøpt slikt brød, for eksempel. Jeg lager fullkornspannekaker, selv om det ikke er et eneste uoppdelt korn i pannekakene. Jeg kaller de ikke fullkornsmelpannekaker. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Jeg gjør ikke det, jeg lager såvidt min egen mat. Korn er ikke et sterkt emne for meg, og derfor er jeg avhengig av de kildene jeg leser. Og ifølge Wikipedia, så får man tak i både den malte varianten av helkorn (Whole wheat flour), og den u-malte varianten. (Whole grain) Vi har dog uansett ikke funnet et fnugg av bevis på at helkorn i dens umalte form ender opp som et lite lager i tarmen. Eller jo, jeg fant en PDF som omhandlet hester som fikk dette problemet om de spiste mer enn 2 kilo kornprodukter per måltid ellerno. Men den var som sagt ikke veldig relevant. Ikke nødvendigvis. Man kan gjøre den distinksjonen, men om du kjøper en "fullkornsbrød" så er det sannsynligvis på grunn av helkornsmelet at det blir kalt det, uten at det nødvendigvis består av eller inneholder hele korn med skall på. Jeg har kjøpt slikt brød, for eksempel. Jeg lager fullkornspannekaker, selv om det ikke er et eneste uoppdelt korn i pannekakene. Jeg kaller de ikke fullkornsmelpannekaker. Det skjønner jo jeg også, men nå var det ikke slike kilder jeg siterte. Der nevnte de spesifikt fordelene med skallet rundt som gjorde at man ikke fikk blodsukkertopper som man ellers får med mel. Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Må egentlig bare si at Stefanus har rett i det. Engelske "whole grain" er "fullkorn", som kun omhandler hvor stor del av kornet som ble brukt, ikke om kornet faktisk er helt eller oppdelt. Men jeg etterspør likevel en kilde på at ikke-oppdelte korn henger igjen i kroppen i årevis, siden jeg ikke regner ett enkelt yahoo-svar med ett enkelt "like" som en pålitelig kilde. Korn som ikke er oppdelt blir ikke fordøyd og kommer som regel ut likens som de kom inn, (noe jeg, vel, personlig har sett skje). Om det ligger noe igjen i tarmene mine som ikke kommer ut kan jeg ikke vite sikkert, men siden jeg har sett korn komme ut og ikke har en kilde som viser at de blir liggende igjen, så jeg har egentlig ingen grunn til å mistenke at det er en betydelig ansamling inni meg. Om du har lært dette som del av et medisinsk studium så burde det jo være mulig å henvise til boken du leste det i, eller en medisinsk nettressursj. Med mindre du er en lege som nylig har oppdaget noe tidligere ukjent. Dette er heller ikke en umulighet, men det er vanskelig for andre å bare godta en slik påstand som god fisk. Som du kan se i linken min er dette en personlig erfaring gjort av en "hydrocolonist" (eller hva det nå het). Altså en som jobber med tarmskylling og lignende. Jeg har gjort samme erfaring, så det godt nok for meg. Selvfølgelig kan man betvile yahoo og dens brukere, men i dette tilfelle ser jeg ingen grunn. Med mindre man er paranoid. Endret 20. juli 2012 av Stefanus Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Det er én eneste post på hele internett som omhandler dette (som vi har funnet). Enhver person som undersøker noe, burde kreve flere enn en ubekreftet kilde. For alt vi vet, så kan den posten være løgn og oppspinn, selv om man ikke skulle tro det. 2 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Det skjønner jo jeg også, men nå var det ikke slike kilder jeg siterte. Der nevnte de spesifikt fordelene med skallet rundt som gjorde at man ikke fikk blodsukkertopper som man ellers får med mel. Grunnen til at man ikke får samme type blodsukkertopp ved bruk at fullkornsmel er ikke at karbohydratene er "fanget" inni skallene, men at skallene (som er kostfiber) påvirker tarmbakteriene på en slik måte at karbohydratopptaket blir forsinket. Dette skjer ikke utelukkende ved bruk av fullkornsmel, men også som følge av fiber i maten generelt. Det er samme mekanismen som fører til at et eple er sunnere enn eplejuice. Fiberet i eplene motvirker ekstremt hurtig opptak av fruktsukkeret. Om jeg husker riktig. Endret 20. juli 2012 av Pseudopod Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 større sitat av det jeg hentet fra Wikipedia: Any product made with flour can have the same effect on blood sugar, whether the flour is produced from whole grains or not. For example, wholegrain wheat bread and white bread can have the same glycemic index. Grinding grains into flour increases the surface area upon which enzymes work to more quickly convert starch into glucose. Keeping grains as close to their original form as possible slows or prevents the digestion of starch, and a slower digestion is responsible for preventing spikes in blood sugar (over time spikes in blood sugar may lead to insulin resistance).[8] Increased fiber in whole grains also slows digestion, leveling out spikes in blood sugar. Tror jeg leste noe om det samme, men finner det ikke igjen (ang. bakterier). Uansett, så mangler vi fortsatt legitimt bevis på hvorvidt hele korn blir igjen i tarmene i lengre tid, foruten en eneste post på internett. Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Vel, alt dette oppstyret har fått meg til å sjekke opp nøye, og, som dere sier det finnes det særdeles lite om dette på nett. Det kan se ut som det er snakk om noe helt annet jeg (og vannterapeuten) har opplevd. http://www.quackcenter.com/cleanse.html <- Hva som beskrives her er nøyaktig det samme jeg har sett. Korn hadde dog vært noe hyggeligere. Kanskje jeg kan få hjelp av en lege nå, og ikke bli bortvist som en hypokonder som tidligere. Vet ikke om jeg orker men jeg må vel prøve. Jeg har måttet se meg nødt til å være min egen doktor i nå snart 2 år, med kronisk helseproblem, som jeg vil betegne som akutt. Har vært i nærheten av å gi opp mange ganger. Men nok om det, dette er en tråd om noe ganske annet. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Hurra, da kom vi til enighet! :-) Da er det bare å vente på at trådstarter kommer tilbake. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Ja jeg er her Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 På en annen side. Kanskje jeg var litt rask der. Kan ikke finne noe informasjon om at disse svulstene kommer løs. Bortsett fra han der quack-fyren, en side som økende ser mistenksom ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå