Gå til innhold

Korte ned klipp - beholde kvalitet...?

Anbefalte innlegg

Kort fortalt. Jeg filmer en del med både speilrefleks og GoPro. En del av filmingen er av en type hvor jeg er avhengig av å bare filme kontinuerlig i x antal minutter. Noen ganger opp mot en time. Av dette trenger jeg kanskje 2-5 minutter av et klipp på 30 minutter.

Dvs jeg bruker kanskje enda mindre av det i en ferdig film, men jeg ønsker ikke å sitte med masse klipp på 30 minutter på råmaterialeharddisken min om jeg kan kutte det ned til 2-5 minutter som faktisk er nyttig.

Jeg har Pinnacle Studio 14 som eneste videoredigeringssoftware med unntak av WMM (som jeg ikke bruker til noe).

Spørsmålet er hvordan jeg enklest mulig klipper ned og beholder full HD-kvalitet på klippene for senere bruk i filmer.

Jeg antar at jeg kan hente inn klippet i Pinnacle og korte ned på vanlig måte og eksportere som 1080p mpg4, men jeg vet ikke om dette forringer kvaliteten noe da jeg ønsker å beholde maks kvalitet på råmaterialet.

Spørsmålet er derfor: Hva er beste fremgangsmåte for å oppnå dette? Fungerer det med metoden jeg antar jeg kan bruke eller senker dette kvaliteten noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...