Gå til innhold

200.000,- i kreditt gjeld

Anbefalte innlegg

Jeg har 200.000,- samlet gjeld på kredittkort. Hver måned betaler jeg til sammen 6500,- i renter på gjelden.

Jeg ønsker å kvitte meg med kredittgjelden. Har vurdert å ta opp et lån på 200.000,- med lav rente. Jeg tenker at det uansett blir billigere enn å betale 6500,- per måned på kun renter.

Jeg er selvfølgelig fortvilet over situasjonen jeg er i, og håper dere har mange gode innspill som kan hjelpe meg videre.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ta opp et gunstig lån med lav rente for å betale ned kredittgjeld medlangt høyere renter er langt lønsomemre ja, og hvis du har mulighet til det, så ville jeg gjort det.

Lån på huset eller evt. som foreldre som sikkerhet (hvis dem vil og stoler på deg) og bli kvitt kredittgjelden en gang for alle.

Lenke til kommentar

Selge noe av det du har kjøpt må jo være det første jeg ville gjort. Så lenge du har et hus du kan låne opp 200.000,- på, så klin til. Riktignok vil de 200.000,- fordele seg da på samme tid som står igjen på huslånet noejeg annser som en del år, og derfor vil du slippe unna med en bitte liten brøkdel av den totale summen du betaler på kredittlånet i dag.

Så det er ikke noe å lure på.

Men for all del, det smarteste er jo å selge det du evt. har kjøpt for de 200.000,- for å minske lånet. Mye mer fornuftig og bruke huslån på oppussing og andre ting som faktisk hever verdien kontra å betale ned svindyr kredittgjeld.

Men når alt kommer til alt, så vil du spare en del penger ved å låne opp på huset til å betale kredittgjeld med skyhøy rente.

Lenke til kommentar

40 % rente? Impressive, jeg trodde ikke man fikk så høy rente på kredittkort. Den effektive renten på et forbrukslån i min bank på 250k er bare 1,35 % per måned (16,2 % per år, effektiv rente 18,10 %).

For all del, bak det inn i større lån, men når du hadde halvert renta og vel så det ved å skaffe et forbrukslån, da har du dårlige kredittkortavtaler.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle innspill. 200.000,- er en samlet sum over flere kredittkort. Jeg kommer til å ta opp et lån og betale inn kredittgjelden på de ulike kortene, og deretter si opp kredittkortene med umiddelbar virkning.

Nå vet dere hvorfor jeg må ta opp et lån på 200.000,-

Så gjenstår det å finne ut av hvilken bank som kan gi meg det mest gunstige lånet. Altså, hvordan få et lån på 200.000,-?

Å ta opp lånet på huset kalles vel for refansiering....

Lenke til kommentar

Hvordan fikk du lån på huset du har nå da?

Du virker nemmelig temmelig uviten på hvordan dette fungerer med tanke på at du faktisk har et eget huslån...

Spør banken der du har huslånet ditt i dag. Vet du ikke hvilken bank det er så kan vertfall ikke jeg hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Så lenge banken har sikkerhet, så får du lån,så sant du ikke har en haug med betalingsanmerkninger og eller inkassokrav.

Personlig synes jeg det er rart at en med eget hus og huslån ikke vet slikt, men jeg synes det er på høy tid at du setter deg inn i slikt.

Hvis du har mulighet/lyst så kan du også refinansiere lånet ditt ved å låne opp 200.000,-

Men noe sier meg at du ikke vet hva refinansiere betyr?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig !

Selg en masse "sikkert ligegyldig lort" som du har super shoppet.

Betale regninger med de penge. Refinanserer dit lån eller ta opp lån i huset

om banken vil hjelpe deg.

Men er sikker på at det går fint, så lenge at du ikke har trukket den for langt og har fått

en masse betalingsanmerkninger og brev fra namsfogden, da hjelper banken sikkert gjerne.

Og så vil jeg i fremtiden råde deg til og la være og ta disse lån.

Det er ligegyldigt om du vil ut og reise eller ha for 150.000.kr blandet skrammel.

Det ender galt og pludselig sidder du igen med kansje 400.000.- i gjeld utenom banken og huslånet og en fullmakt fra Luksusfellen

Og da lever du etter stramt budsjet!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva refansiere betyr. Jeg har allerede lagt ut for ting for salg med verdi opp til 20.000,- Jeg har ingen betalingsanmerkninger.

Jeg er villig til å gjøre det som kreves for å kvitte meg med gjelden. Å ta opp kredittkort er som et "built in slavery system" etter min mening, men jeg tar selvfølgelig ansvaret for dette selv og kan ikke skylde på noen andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr I ditt tilfelle å flytte på gjelden din for å få lavere rentekostnader og andre omkostninger. :) For eksempel ved å ta opp et nytt (billigere) lån eller å låne mer på et lån du allerede har. :) Dette er foreslått over. ;)

Husk at det er mulig (og veldig vanlig) å bruke kredittkort på en fornuftig måte, slik at det gir deg ekstra sikkerhet og andre fordeler. :)

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Det hjelper desverre lite om huset ditt er verdt 2 millioner eller 20 millioner, så lenge du har lån på huset. Du vet jo hvor mye lån du har, og tar du en verditakst på huset, så vil du normalt sett få lånt verditaksten minus lånet du allerede har. Dette forutsetter at du ikke har betalingsannmerkninger etc.

Nettoinntekt på 25.000,- er jo ikke all verden i dag, og spesielt ikke hvis du betjener lånet alene.

Men stikk til banken og forklar situasjonen du er i. Vær ærlig mot dem og sitt med "lua i fanget". Banken vil ALLTID med glede hjelpe deg, så lenge dem ikke bærer noe risiko ved å låne deg mer penger. Så lenge du setter huset ditt i pant, så er vertfall banken rimelig trygge på at dem i værste fall får tilbake pengene ved å tvangsselge huset ditt for å få pengene du skylder.

Så kontakt banken du allerede er kunde i. Det er ofte lettere å bruke dem da dem vet situasjonen din og sikkert vil ha deg som kunde fortsatt. Bank kan du bytte senere, så det hadde jeg ikke prioritert i første omgang.

Det viktigste for deg er å få det lånet og få betalt ned kredittgjelden din. Ta kontakt med banken, så ordner deg seg sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...