Mr.Postman Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Hei Jeg holder på å lage en meny til nettsiden min. Der jeg har en logo, søkefelt, og en navigasjonsmeny. Ville ha alt samlet i en div, men ettersom jeg legger til flere så blir den "nye" parent osv... Tingen er at jeg har <form action="" class="uiSearch"> <input type="search" name="googlesearch" placeholder="#" class="searchBox" /><input type="submit" value="search" class="searchButton" /> <nav class="uiNav"> <a>Hjem</a> <a>Bilder</a> </nav> </form> Det er vell helt bort i natta å ha et <nav> element i et <form> element? Men med den så fikk jeg layouten 100% som jeg ville og den funket i alle browsere. Hva sier dere? Lenke til kommentar
agm Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Det vil selvsagt fungere, men semantisk sett bør det være omvendt. Søkefunksjonen er en av måtene du kan navigere på, og blir jo et navigasjonselement (som bør ligge inne i en nav). Hva med å legge inn CSS-verdiene fra uiSearch til uiNav? Det bør være enkelt å fikse. Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Det vil selvsagt fungere, men semantisk sett bør det være omvendt. Søkefunksjonen er en av måtene du kan navigere på, og blir jo et navigasjonselement (som bør ligge inne i en nav). Hva med å legge inn CSS-verdiene fra uiSearch til uiNav? Det bør være enkelt å fikse. Ja, men da kan jeg fjerne &--#60;form&--#62; elementet vell? Dersom jeg tar søkefeltet i &--#60;nav&--#62; elementet. Merket nå at det er mest sannsynlig <form> tagg'en som ødelegger alt. Inspirerte i Google Chrome og såg at den har en utrolig stort bredde og høgde. Endret 18. juli 2012 av Mr.Postman Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Det vil selvsagt fungere, men semantisk sett bør det være omvendt. Søkefunksjonen er en av måtene du kan navigere på, og blir jo et navigasjonselement (som bør ligge inne i en nav). Hva med å legge inn CSS-verdiene fra uiSearch til uiNav? Det bør være enkelt å fikse. Ja, men da kan jeg fjerne <form> taggen vell? Dersom jeg tar søkefeltet i <nav> taggen. Merket nå at det er mest sannsynlig <form> tagg'en som ødelegger alt. Inspirerte i Google Chrome og såg at den har en utrolig stort bredde og høgde. Må nesten ha <form> taggen siden det blir mindre CSS for da slipper jeg å plassere både "search" knappen og søkefeltet. Men da kan jeg jo eventuellt bruke en div tag. Lenke til kommentar
agm Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Merket nå at det er mest sannsynlig <form> tagg'en som ødelegger alt. Inspirerte i Google Chrome og såg at den har en utrolig stort bredde og høgde. Ja, regner med det. Prøv å legge inn f.eks. .uiSearch { margin: 0; padding: 0; } Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Det vil selvsagt fungere, men semantisk sett bør det være omvendt. Søkefunksjonen er en av måtene du kan navigere på, og blir jo et navigasjonselement (som bør ligge inne i en nav). Hva med å legge inn CSS-verdiene fra uiSearch til uiNav? Det bør være enkelt å fikse. Har nå løst problemet sånn som dette: <nav class="uiNav"> <div class="searchHolder"> <input type="search" name="googlesearch" placeholder="#" class="searchBox" /><input type="submit" value="search" class="searchButton" /> <a>hjem</a> <a>bilder</a> </div> </nav> Problemet er at dette blir vell ikkje korrekt HTML5, men jeg lar det stå sånn Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Merket nå at det er mest sannsynlig &--#60;form&--#62; tagg'en som ødelegger alt. Inspirerte i Google Chrome og såg at den har en utrolig stort bredde og høgde. Ja, regner med det. Prøv å legge inn f.eks. .uiSearch { margin: 0; padding: 0; } En liten ting til... Hvilket er best å bruke for plassering av forskjellige element. margin top/right/left/bottom float:right/left For jeg liker ikke å skrive foreksempel: margin-right: 200px; da jeg føler det blir for voldsomt, selv om det funker og ser ofte de store som Facebook, Twitter osv, bruker float. (bruker også text-align: center; for enkelte ting) Endret 18. juli 2012 av Mr.Postman Lenke til kommentar
agm Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Jeg prøver å holde meg til en kombinasjon av float, margin og padding. Position absolute og relative kombinert med top/right/bottom/left kun når det trengs. Kanskje flere folk med gode tips her? Lenke til kommentar
Cerandin Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Sier meg enig med agm her, float margin og padding er kombinasjonen for å posisjonere menyelementer. Position taggen bruker jeg kun når jeg ikke får det til med float, margin eller padding. Div tags og klasser bruker jeg for det meste, og aldri <form> eller lignende med mindre det skal være en form. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå