Gå til innhold

Kan jeg kjøre Windows XP 64bit

Anbefalte innlegg

Hei, har planer om å formatere pcen min nå, og har veldig lyst til å ha XP 64bit OS. Men jeg er ikke helt sikker på om maskinvaren min er kompatibel med det.

Litt info:

MB: Asus Crosshair IV Extreme

CPU: AMD Phenom II x6 1100t Black Edition

RAM: Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL8

Håper dette er nok informasjon, men bare spør hvis dere lurer på noe. :)

- Andreas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start-menyen, til tross for at søkefunksjonaliteten i Windows 7 er vesentlig mer effektiv i bruk, samt at du kan vise alle programmer som er åpne på taskbaren uten å måtte åpne dem, samt at du får en hjelpemeny der?

Responsivt brukergrensesnitt, til tross for at Windows 7 med Aero går merkbart fortere og ser mye finere ut?

Ytelse, til tross for at Windows 7 bruker mindre minne, tar kortere tid å installere og yter bedre?

Filsystem, til tross for at Windows 7 støtter symbolske lenker?

DirectX, til tross for at Windows XP ikke har mer enn DirectX 9.0c støtte?

Hardware støtte, til tross for at Windows XP ikke støtter UEFI, selv ikke 64-bit versjonen?

Hva er egentlig bedre med XP? Det er teknisk underlegent ihvertfall.

Lenke til kommentar

Er ikke XP 64bit ganske ustabilt da? Mener det er en grunn til at alle bruker 32-bit's XP..

Var dønn stabilt når jeg kjørte det for noen år tilbake.

Men du må uansett være mer spesifikk, Andiz94, for jeg tviler på at det er den forbedrede driverhåndteringen, stabiliteten, eller bedre minneutnyttelsen du misliker ved win7.

Er det kun grensesnittet du misliker?

Er dette winxp nok for deg? :)

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Personlig kunne jeg aldri gått tilbake til XP selv. Mest .g.a at XP ikke støtter f.eks DX10/11 og jeg regner ikke med XP har full støtte for hovedkortet mitt heller og at XP har dalende driverstøtte hos produsenter generelt.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Du vil sansynligvis få problemer med drivere til XP 64bit da de fleste ikke begynte å gi ut 64bits drivere før Vista. Det avhenger dog på hvilken hardware du trenger drivere til.

Mitt råd er å sjekke om produsenten har 64bits drivere til den hardware som du trenger drivere til før du bestemmer deg for å legge inn XP 64.

Lenke til kommentar

Oi, denne royale-themen jeg la inn for å demonstrere er jo ganske pen å se på. Har egentlig savnet den siden jeg brukte XP, men aldri giddet å finne en Win7-versjon av den før nå. Takk, trådstarter!

Og du har forsåvidt rett i det, Shadowmaster. De komponentene han nevnte "trenger" heldigvis ikke spesifikke drivere, med unntak av muligens integrert lydkort på hovedkortet hans. Både nVidia og AMD tilbyr XP-x64 drivere for sine nyere skjermkort fremdeles, men hvem vet hvor lenge de gidder å fortsette å støtte et 10 år gammelt OS? Er mest derfor jeg foreslår Win7 til TS.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Oi, denne royale-themen jeg la inn for å demonstrere er jo ganske pen å se på. Har egentlig savnet den siden jeg brukte XP, men aldri giddet å finne en Win7-versjon av den før nå. Takk, trådstarter!

Og du har forsåvidt rett i det, Shadowmaster. De komponentene han nevnte "trenger" heldigvis ikke spesifikke drivere, med unntak av muligens integrert lydkort på hovedkortet hans. Både nVidia og AMD tilbyr XP-x64 drivere for sine nyere skjermkort fremdeles, men hvem vet hvor lenge de gidder å fortsette å støtte et 10 år gammelt OS? Er mest derfor jeg foreslår Win7 til TS.

Regner med at jeg går for Win7 med et XP theme sjæl. Det du fant var jo ganske fint ja.

Tusen takk for all hjelpen du har gitt meg. :)

Lenke til kommentar

Enig med de som anbefaler Windows 7, Windows XP (og spesielt x64 edition) er et (snart) dødt produkt. For å gi TS bedre samvittighet kan jeg slenge meg på med

• Key for aktivering er forskjellig på x86 og x64 av Win XP.
  • Husker ikke 100% men mener at du må ha XP Pro for å kunne kjøre x64 edition av XP.
  • Skriverdrivere er et eget (sorgens) kapittel i Win XP x64.

Lenke til kommentar

Eneste versjonen av XP som eksisterer i x64-build er WinXP Professional, ja.

Alle funksjoner er identiske med 32bitversjonen, bortsett fra at alle medfølgene programmer nå er i 64bit. En god del 32bitversjoner av de samme programmene er inkludert for å sikre bakoverkompatiblitet, noe som fører til at windowsinstallasjonen blir en del større enn normalt.

Til TS: For å bruke tredjepartstemaer for Win7 så må du patche noen systemfiler, siden Windows7 ikke tillater tredjepartstemaer som standard. Det er en relativ smertefri prosess, siden det finnes programmer som gjør dette for deg.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...