Gå til innhold

Lønn hos bemanningsbyråer?

Anbefalte innlegg

Skal ut på jobbsøk, og lurer på om det er noen her som har arbeidet for bemanningsbyråer som Personalhuset, Manpower og lignende?

Vet at det ligger en del tråder rundt på forskjellige fora, men finner ikke noen klare svar på det jeg lurer mest på.....

Jeg har treårig høyere utdannelse (statsv), ingen relatert jobberfaring.

Er det lett å få jobber relatert til dette gjennom bemanningsbyråer?

Hvordan er lønna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styr unna X-tra personell, er vel det viktigste jeg har å si om saken. Makan til møkkabyrå har jeg aldri i mine levedager vært borti.

Var hos Manpower etter det, og dem tilbydde meg en lønn rundt det nivået mine kollegaer (som da var fast ansatt) lå på. Etter hva jeg har hørt andre si så pleier dem å lønne etter kvalifikasjoner og generelt lønnsnivå blant fast ansatte i bedriften du er leid ut til.

Lenke til kommentar

Ser ut som om det er Personalhuset som er det byrået som er mest aktuelt for meg, er et par byråer til i byen, men de virker noe slappe i oppfølgingen.

Håper virkelig at det er mulig å få lønn som de fast ansatte i bedriften - vil være kjipt om jeg skulle vikariere i en konsulentstilling og få 120 kr timen. Er vel det jeg er mest redd for :confused:

Lenke til kommentar

Har litt erfaring med hodejegere og/eller bemanningsbyråer, så kan muligens bistå litt. Nå er jeg riktignok ikke noen statsviter ( jobber med IT ) men dog.

Bachelor i statsvitenskap, hmm hva ønsker du egentlig å jobbe med? :)

Statsvitenskap er jo temmelig akademisk, litt "potet", men kan jo kanskje passe inn på en del områder.

Offentlige etater/departementer/institutter, ambassader, utdanningssektoren, ymse stillinger innen administrasjon/kontor, politiske organisasjoner, non-profit organisasjoner og sånt er vel bransjer/områder du kan snuse på?

Hva byråer angår, så har jeg gode erfaringer med de under, ikke noen bestemt rangering.

Jobzone

Christiania Personell

Glasspaper ( Men de er kun for IT personell egentlig da )

Centerpoint

Kelly Resources

Disse har jeg hørt en del bra ting om, men har ikke særlig erfaring med de.

BackerSkeie

Horton

Capus

Manpower ( En av de "gamle traverne" innen rekruttering )

Mercuri Urval

Academic Work

Hva lønn angår, så bår du prøve å få det samme som de faste ansatte, dersom det er snakk om en midlertidig stilling.

Men helt ærlig; Prøv å få deg en fast 100% stilling, er mitt råd. Jeg har vært innleid i et større selskap gjennom et byrå for 3 måneder en gang, og selv om det i mitt tilfelle bare var for en kort tid inntil jeg fikk meg en fast stilling i et annet selskap, så var det litt stressende og det er ikke morsomt med den usikkerheten hengende over seg.

Hva du bør ha i lønn er jeg usikker på, når man ikke har erfaring og er nyutdannet kan en få en litt dårlig lønn i starten dessverre, men man kan få litt mer etter prøvetiden muligens. Men mellom 300 - 400 K i året bør du vel få kanskje?

En annen ting, kan ikke universitetet hvor du studerte hjelpe deg litt med jobbsøkingen, og med å lage en god CV og slikt, jeg mener at de ofte har et karrieresenter eller lignende? :)

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar

Jeg ønsker egentlig å arbeide innenfor offentlig administrasjon, ren saksbehandling, personalarbeid o l. Grunnen til at jeg går gjennom bemanningsbyrå er enkel:

Her finnes ikke jobber - de få som lyses ut har krav om erfaring. Har vært på flere intervju, innstilt som nr 2 eller 3 på flere, men faller gjennom pga manglende erfaring.

Begynner å bli en stund siden jeg var ferdig utdannet, har jobbet som lærervikar i lange perioder, i tillegg har jeg vært hjemme med det en kaller "tungt omsorgsarbeid".

Her hvor jeg bor (nordland), har vi Jobzone, Manpower, Adecco og Personalhuset.

Det er selvfølgelig 100 % stilling jeg ønsker, har tenkt på bruk av bemanningsbyrå som inngangsport til dette :-D

Lenke til kommentar

Ok, du bor i Nordland?

Hmm, vet ikke noe særlig om arbeidsmarkedet der, men vil tro at det er noe begrenset til tider, men finnes kanskje muligheter i Bodø og Mo i Rana?

Har du vurdert og/eller er du villig til å flytte til et av de større stedene/byene rundt om i Norge, f.eks Tromsø, Trondheim, eventuelt lenger sørover; Bergen, Stavanger...Kristiansand....Oslo?

Men heh, vet at ofte er et sånt "standard" svar når man skal komme med råd om jobbsøking....men det er noe i det, de større byene har ofte bredere muligheter.

Jeg ville iallfall tenkt litt på det.

Men klart, dersom du ønsker å ta deg av noen "der hjemme", så skjønner jeg jo at det kan bli vanskelig å flytte på seg.

Jeg ville brukt erfaringen fra lærervikar jobbene for det det er verdt, det kan f.eks brida positivt hvis du søker noe administrativt innen utdanningssektoren.

Men om byråer er en fin inngangsvinkel til noe bedre og/eller en fast jobb?......Ja, det kan det være, en del av byråene har stort nettverk og kan finne jobber til deg som ikke blir utlyst andre steder for eksempel. Men vær obs på at noen går fra vikariat til vikariat i flere år, og enkelte ser aldri ut til å få en fast jobb, til tross for gode referanser og bra innsats som vikar.

Men alt i alt, snakk gjerne med f.eks Manpower og Jobzone i tillegg til Personalhuset.

Hvis du har litt flaks, og er på rett plass til rett tid, kan det jo hende at de har en passende stilling, fortrinnsvis noe fast eller i det minste noe som kan lede til noe fast, i kommunen du bor i. Kanskje i kommunal forvaltning?

Kan ikke annet å ønske deg lykke til, håper det ordner seg! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...