IdaPie Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 SIkkert tusen slike tråder allerede men skriver en likavel. Jeg skal kjøpe kamera i 4-5000kr klassen og vil ha fokus på god makro og 'bevegelses bilder'. Som aspirerende biolog tar jeg mye bilder av små insekter og blomster, og i tillegg tar jeg bilder av action sport som roller derby og tricking/freerunning, pluss landskapsbilder. Har bare hatt Canon digital kameraer tidligere og for øyeblikket har jeg et Canon PowerShot D10 (fordi jeg er en mer eller mindre hardhendt marin biolog . Men nå ser jeg litt på systemkameraer og spesiellt Sony NEX-F3 og Nikon 1 J1. Er det noen som har noen tips og erfaringer? Tar seff imot forslag om det er noen andre kameraer som er konge Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Nikon 1 vil nok dekke action biten av det. Men Nikon mangler et makro-objektiv til 1 serien. Det finnes makro-objektiv til Sony NEX-F3; men 30mm betyr at du må veldig nærme - noe insekter ikke liker. I ditt tilfelle, så tror jeg at du er bedre tjent med et vanlig speilrefleks - Nikon D5100 eller Canon 600D/650D med kitobjektiv og et dedikert makro-objektiv. F.eks. Tamron 90mm f/2.8 Lenke til kommentar
IdaPie Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Nikon 1 vil nok dekke action biten av det. Men Nikon mangler et makro-objektiv til 1 serien. Det finnes makro-objektiv til Sony NEX-F3; men 30mm betyr at du må veldig nærme - noe insekter ikke liker. I ditt tilfelle, så tror jeg at du er bedre tjent med et vanlig speilrefleks - Nikon D5100 eller Canon 600D/650D med kitobjektiv og et dedikert makro-objektiv. F.eks. Tamron 90mm f/2.8 Tusen takk for kjapt svar, det var gjildt! Noe jeg heilt har glemt å si er, grunnen til at jeg liker de to kameraene jeg nevnte over er deres størrelse Jeg drar kameraet med meg over alt, ofte når jeg er ute å løper, i en bitteliten ryggsekk.. Derfor føler jeg at 600D og D5100, selv om det virker awesome, er litt 'chunky' (?) Endret 18. juli 2012 av IdaPie Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Det med størrelse er viktig for mange; men da må du inngå noen kompromisser. Jeg synes du bør også ta en titt på Olympus E-PL3 og Panasonic G3 - de er bortimot like små som Sony og Nikon; men har et mye bedre objektivutvalg. Olympus kommer med en 60mm macro til høsten - den vil gi deg samme arbeidsavstand som 90mm på Nikon D5100/Canon 6x0D. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Vil du ha makro til Nikon 1 kan Nikkor 40mm micro (med F-fatning) med FT-1 adapter være en mulighet. Begge deler ligger på rundt 1800 hver, tilsammen rundt 3600. Vil du ha lengre arbeidsavstand kan evt 85mm micro vurderes, blir dyrere og større. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå