Gå til innhold

Tips! Sjekk bildene dine på en tv/monitor mens du redigerer.

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Edition 5.1, og har som sikkert mange andre ønsket meg muligheten til å sjekke hvordan bildene tar seg ut på en tv eller en monitor. Dette i forhold til overscan/underscan.

Følgende oppskrift kan anbefales:

Koble til DV kameraet ditt via Firewirekabelen og sett kamera i VTR modus. Hvis lykken står deg bi, vil du se at du får opp bildet av den aktive skjermen i Edition 5. Ved å klikke på Preview (den venstre skjermen) og Master, vil du se at bildet på DV skjermen din skifter samtidig.

Hvis du nå har en monitor eller en tv med videoinngang (de fleste tv apparater med Scartplugg har video inn), kobler du denne til kabelen som fulgte med ditt kamera. Forøvrig samme kabelen som du bruker når du spiller av fra kamera til tv. M.a.o. så kobler du opp kameraet ditt som m du skulle spille av en video.

Jeg mener at jeg gjorde et vellykket forsøk med dette i Studio 8 også. Jeg vet ikke om dette er mulig på alle kameraer, men det er en forutsetning at kameraet ditt har video inn(!)

Jeg regner med at dette kan gjøres med skjermkort som har tv-out, men med denne metoden slipper du å rote med skjermoppsettet ditt. Noe som til tider kan bli litt frustrerende.

Lykke til!

P.S. Jeg kan ikke la være å vise frem hvor bekvemt det er å kjøre med to skjermer. Som bildet viser får du ca 1 meter med timeline, og det holder greit. :wink: Edition 5 funger helt greit med 1 skjerm også.

Edition%205%20v.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for fin info! :woot:

Det er også et valg under renderingsmanager (får opp ved å trykke på Zigma-tegnet nede til høyre). Herfra kan vi huke av for valget 'Render yellow slices' / 'Prosesser sanntids FX'. På denne måten vil alle sanntidseffekter bli rendret ut i bakgrunnen. Alle effekter som er rendret ut vil du også få sett på skjerm på måten Predecessor forklarer.

Er du av de heldige som har Edition Pro har du allerede tilkoblingsmuligheter i medfølgende break-out box. For alle oss andre kan vi benytte metoden over.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
eeeh...

hvis du bruker firewire blir det jo ikke helt "realtime" på tvmonitoren...

Med AVID så kan du delaye alt som skjer på PC skjermen slik at det du ser på monitor og det du hører/ser ifra PC er synkront.

Det kan du sikkert med de andre programmene også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...