Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betaler for internett uten avtale


Laurb

Anbefalte innlegg

Dette blir en muligens litt rotete tråd men jeg skal prøve å gjøre dette så kortfattet som mulig.

 

Jeg bor i et bofelleskap og for cirka et halvt år siden flyttet en av de som bodde her ut. Vedkommende var den som hadde strømabonnementet samt tv og internettabonnementet på sitt navn, og jeg gikk med på å ta over disse.

 

Det kan forsåvidt nevnes at alle vi som bodde her hadde planer om å flytte over sommern (dvs snart) så dette var litt ubeleilig men ellers ok. Å bytte strømmen gikk smertefritt, men å ta over abbonementet på internett hos canal digital ble litt mer rotete.

 

Jeg snakket først med en kundebehandler på nett, som nevnte at jeg måtte gå inn på minside for å endre dette og gav meg ei oppskrift. Jeg takket for meg men la etterpå merke til at jeg (siden jeg ikke var en kunde) ikke hadde en egen side og regnet derfor med at det var snakk om den gamle kundekontoen til vedkommende som flyttet ut. Han hadde flyttet utenlands så dette gikk litt i glemmeboka. Noen uker seinere fikk jeg ei ny regning på internetten som stod i mitt navn, uten at jeg hadde godtatt noen ny avtale. Jeg tenkte dette var greit og at ting var i boks, betalte regninga, og tenkte ikke mer over det.

 

To måneder senere ryker internetten helt uten videre. Jeg ringer canal digital og de sier internetten ryker fordi jeg ikke godkjente den nye avtalen og at de skulle sende den og at jeg måtte godkjenne den før internetten igjen ble aktivert. Jeg syklet til nærmeste nettsted og leste over avtalen, hvor det blant annet sto at jeg måtte betale ny oppkoblingsagift samt godta ny bindetid på ett år. Dette var lite populært siden vi har vært kunder i over tre år nå og det eneste som skal endres er navnet på faktura.

 

Jeg var på vei hjem for å ringe og klage på dette når jeg så at internetten var tilbake, og noen uker senere fikk jeg ny regning med mitt navn på. Jeg tenkte dette var greit nok da jeg ikke ville betale ny oppkoblingsavgift eller godta ny bindetid siden jeg snart skulle flytte.

 

To måneder senere skjedde AKKURAT det samme. Jeg ringte og fikk samme leksa, "du må skrive under på den nye avtalen, internetten kommer ikke tilbake før du har gjort dette". Igjen tok det en time før internetten var tilbake av seg selv, uten at jeg godtok noe som helst. Siden det på dette tidspunktet bare var snakk om cirka en måned til jeg skulle flytte (og jeg allerede hadde betalt regninga for internett ut denne måneden) tenkte jeg bare jeg skulle la det være fordi det hadde kostet meg dyrt å godta ny etableringsavgift pluss bindetid bare for denne måneden.

 

Nå, noen uker senere fikk jeg en regning på 600,-. På regningen står det:

 

"Brudd avtaleperiode internett"

 

Jeg vet ikke helt hva "Brudd avtaleperiode internett" begir seg ut på men jeg antar at dette kan være mye rart. Enten er det brudd på selve kontrakten (Som jeg aldri har godtatt til å begynne med) eller så er det fordi de har skrudd linja mi av og på (selv om jeg aldri ba dem skru den på igjen). Ellers har jeg også fått regning for neste måned, hvilket jeg betalte fordi de som bor her nå gjerne kunne tenkt seg å ha internett en måned til siden de flytter inn først i august og vil ha litt tid til å finne ny nettleverandør.

 

Spørsmålet er vel her hvorvidt jeg trenger å betale regning på kroner 600 for "brudd avtaleperiode internett"? Har jeg på noe vis "godkjent" avtalen ved å betale for en tjeneste, selv om jeg aldri godtok betingelsene rundt tjenesten? Jeg tenker å ringe canal digital om dette sporenstraks, men før jeg begynner å krangle kan det være greit å høre med de som har mer peiling.

 

Jeg innser at jeg selv har vært litt sleip her, men så lenge de supplerte tjenesten og jeg betalte så jeg ingen grunn til å godta ny bindingstid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok forklare samtalene du hadde med kundeservice litt men nøyaktig, men så lenge du har betalt regninger og brukt internett såpass lenge kan dette tolkes som at du har godtatt avtalen. Sier ikke at dette nødvendigvis er aktuelt i dette tilfellet.

 

Skulle tro gebyret var for å bryte bindingstiden ut fra ordlyden, men det er nok best at du finner ut fra dem hvordan de begrunner de 600 kronene.

Lenke til kommentar

Samtalene var ikke mer interresant enn:

 

"Hvorfor er internetten borte?"

"Du har ingen avtale hos oss, du må godta avtalen, så tar det 3-5 virkedager før internetten kobles opp igjen, jeg sender avtalen per mail så kan du lese over den og godta"

"greit, send avtalen"

 

Så kom internetten tilbake igjen.

 

Ellers var jeg var ganske gretten siden de begge gangene slo av internetten i en periode hvor jeg allerede hadde betalt regninga.

 

Jeg kan forsåvidt være enig med deg i at når man har betalt regningene så lenge så kan det tolkes som godkjenning av kontrakten (Selv om dette også er en smule rart, spesielt siden de skrudde den av to ganger for å få meg til å godkjenne, sist gang er under en måndte siden). Hadde det dermed vært helt klart at jeg ikke får internetten tilbake før kontrakten er godkjent hadde jeg byttet leverandør siden det ikke var gunstig for meg å beholde canal digital det halvåret dette gjaldt. Den første gangen de skrudde den av hadde jeg tenkt å forhøre meg med de andre i leiligheten om å bytte leverandør siden det ikke var verdt det å beholde canal digital om vi måtte betale ny etableringsavgift + ny bindetid. Men så kom jo internetten tilbake igjen likevel. Ellers hadde jeg sannsynligvis byttet.

 

Med andre ord blir jo dette penger i lomma til canal digital på begge måter, simpelten fordi de sier en ting og gjør noe annet.

Endret av Laurb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...