Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gråhvitt belegg på tunge

Bank1

Anbefalte innlegg

Jeg har selv astma, og medisiner kombinert med et slapt kosthold fører til at jeg blir hvit på tunga. Jeg passer på å spise mat laget fra bunnen av i treningssammenheng og så lenge jeg ikke spiser godterier eller drikker brus har jeg ikke disse plagene...

Dette er sannsynligvis fordi medikamentene du tar predisponerer for Candida-infeksjon. Hvis du i tillegg spiser sukkerholdig mat, eller drikker sukkerholdig drikke (godteri og brus), vil dette øke sannsynligheten for å få oppinfeksjon i munnhulen. For å si det enkelt: Candida liker sukker.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legen min skyldet på mangel på B-vitamin, så noen kommentarer?

B-vitaminmangel kan forsårsake glossit, altså tungebetennelse. Vanligvis blir fargen da mørkere, men kan i visse tilfeller være lysere, og oppfattes ofte som belegg. Ellers kan b-vitaminmangel være en årsak til utvikling av karttunge, men denne sammenhengen vet man lite om.

Så da var han på villspor, men greit nok, vitaminer trenger jeg uansett.

Lenke til kommentar

eleNef refererer som Nihilist1 korrekt referer til, Ayurveda som igjen definerer ama som generell metabolsk "avføring" og giftstoffer. I henhold til Ayurveda og TCM har dette mye med slim og gjøre, og urtemedisin som fungerer mot dette virker mot spesielt galleblæren og leveren. Vestlig kosthold er generelt slimdanene, og det som eleNef er inne på er værstingene. Urtene som brukes har mye bitterstoffer, noe som har en stimulerende effekt. Guggul som også ofte brukes til formålet er et interessant stoff som også vestlig medisin har forsket en del på. Generelt er det mye fornuftig i Ayurveda, men det er som med alt annet. Det er ikke alt, selv om teknikkene veldig ofte kan snu vanlige livsstilsproblemer hvis det ikke har gått for langt fordi metodene behandler åraskene, mens vestlig medisin litt for ofte behandler symptomer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...