Jrc95 Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Heisann! Jeg bare lurer på om man trenger signatur fra personen man skal kjøpe våpen av, før man kan levere våpensøknaden? for jeg TROR jeg hørte det av dama bak disken.. Men det er VELDIG stress hvis personen bor lang vekk... og hvordan er det man kjøper fra forhandler? bare skriver man hvilken forhandler også leverer man søknaden inn? setter pris på svar! Lenke til kommentar
morlie Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 søk på den våpenmodellen du skal kjøpe. F.eks Hagle 12/76, hvis det er halvautomat så må du skrive på den spesifikke modellen i tilleg under modell. så sender du det skjemaet til ditt kammer, når du forhåpentligvis får den godkjent, så sender du den videre til personen du kjøper det av, du skal da sitte igjen med blå del av skjemaet, hvor selger sender inn sin del til sitt kammer for å si , nå har jeg solgt detta, og dette er den nye eieren. hvis man handler i butikk tar man med godkjent søknad til forhandler, sier hvilken hagle man skal ha, de fikser papirene og går ut med ett våpen :-) 1 Lenke til kommentar
Jrc95 Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 søk på den våpenmodellen du skal kjøpe. F.eks Hagle 12/76, hvis det er halvautomat så må du skrive på den spesifikke modellen i tilleg under modell. så sender du det skjemaet til ditt kammer, når du forhåpentligvis får den godkjent, så sender du den videre til personen du kjøper det av, du skal da sitte igjen med blå del av skjemaet, hvor selger sender inn sin del til sitt kammer for å si , nå har jeg solgt detta, og dette er den nye eieren. hvis man handler i butikk tar man med godkjent søknad til forhandler, sier hvilken hagle man skal ha, de fikser papirene og går ut med ett våpen :-) Tusen takk for kjapt svar!! Lenke til kommentar
morlie Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 ikke noe problem ^^ bare å spørre om du lurer på noe meir =) 1 Lenke til kommentar
Jrc95 Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 ikke noe problem ^^ bare å spørre om du lurer på noe meir =) Siden du sa det.. Siden jeg har tenkt til å kjøpe en Mauser m98 "en grei første rifle" Men, det er plass i 5 skudd i den men, og tror jeg lærte på jegerkurset at man kan ha maks ha 3+1 eller 2+1 i rifla på jakt? så må jeg plombere magasinet på rifla for at det skal være lov å jakte med den? Lenke til kommentar
Waco Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Hagle : Max 2 skudd mulig ved jakt. Halvauto : Max 4skudd ved jakt på Elg, hjort og rådyr. Halvauto: Max 3 skudd ved alle andre arter. Rep : Ingen begrensninger. Endret 18. juli 2012 av Login 1 Lenke til kommentar
morlie Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 stemmer det login sa. har en mauser m98 i 30-06 og den funker fint den, eneste som kan være lurt på den er å få en fin kolbekappe (noe gummi i enden på stokken), for man får vondt i skuldern etter en lang dag på skytebane med den, samt at hvis du ønsker ett optisk siktemiddel på den (kikkert eller noe slikt) så må den inn til en våpensmed for å få smidd på en base.. Hva slags jakt har du tenkt å holde på med? 1 Lenke til kommentar
Jrc95 Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Jeg tenkte å bytte stokk på mauseren og kanskje oppgradere noen flere ting hvis jeg får penger. Vell, når man man er medlem av Njff så får man bli med på jakt på hare, rev , rådyr, bever ect. men jeg kjøper også en hagle slik at kan jakte på småvilt også "synes at hare, rype og duer smaker god hvis man tilbereder de skikkelig " Men vil også jakte på rådyr, elg , hjort og kanskje litt villrein siden noen har spurt meg om jeg har lyst "men da må jeg bytte løp på mauseren slik at den blir mer presis" Må selvfølgelig også sette på en kikkertsikte Jeg kunne egentlig gjort denne teksten mye kortere ved å si at jeg skulle jakte på alt jeg kan Hva jakter du på ? Endret 18. juli 2012 av Jrc95 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Jeg tenkte å bytte stokk på mauseren og kanskje oppgradere noen flere ting hvis jeg får penger. Vell, når man man er medlem av Njff så får man bli med på jakt på hare, rev , rådyr, bever ect. men jeg kjøper også en hagle slik at kan jakte på småvilt også "synes at hare, rype og duer smaker god hvis man tilbereder de skikkelig " Men vil også jakte på rådyr, elg , hjort og kanskje litt villrein siden noen har spurt meg om jeg har lyst "men da må jeg bytte løp på mauseren slik at den blir mer presis" Må selvfølgelig også sette på en kikkertsikte Jeg kunne egentlig gjort denne teksten mye kortere ved å si at jeg skulle jakte på alt jeg kan Hva jakter du på ? Du nevner ikke hvilket kaliber du tenker på, i den mauseren. Hvis du er nybegynner og ikke dreven (god) skytter, så trenger du ikke tenke så mye på skifting av løpet foreløpig. Det går sikkert bedre, enn du er i stand til å utnytte/prestere likevel. I alle fall, test rifla først. Og de som skyer en del, begynner også med hjemmelading, for å spare penger og for å tilpasse amunisjon til rifla. Da kan du lage mer pressis ammo, en det du får kjøpt av fabrikkammo. Endret 18. juli 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Jrc95 Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Jeg tenkte å bytte stokk på mauseren og kanskje oppgradere noen flere ting hvis jeg får penger. Vell, når man man er medlem av Njff så får man bli med på jakt på hare, rev , rådyr, bever ect. men jeg kjøper også en hagle slik at kan jakte på småvilt også "synes at hare, rype og duer smaker god hvis man tilbereder de skikkelig " Men vil også jakte på rådyr, elg , hjort og kanskje litt villrein siden noen har spurt meg om jeg har lyst "men da må jeg bytte løp på mauseren slik at den blir mer presis" Må selvfølgelig også sette på en kikkertsikte Jeg kunne egentlig gjort denne teksten mye kortere ved å si at jeg skulle jakte på alt jeg kan Hva jakter du på ? Du nevner ikke hvilket kaliber du tenker på, i den mauseren. Hvis du er nybegynner og ikke dreven (god) skytter, så trenger du ikke tenke så mye på skifting av løpet foreløpig. Det går sikkert bedre, enn du er i stand til å utnytte/prestere likevel. I alle fall, test rifla først. Og de som skyer en del, begynner også med hjemmelading, for å spare penger og for å tilpasse amunisjon til rifla. Da kan du lage mer pressis ammo, en det du får kjøpt av fabrikkammo. Det skal være en 30-06! Men jeg har jo plaffa en del skudd fra før av da, består storvilt prøva med glans stående Har også tenkt på hjemmeladning , hadde vært meget kult med subsoniske 30-06 Lenke til kommentar
morlie Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 bare å begynne å lese! http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=18105 Mye morsomt og nyttig i den tråden der. Selv jakter jeg på det meste av smått + rådyr (Indrefilet av rådyr, jummy! ) 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Jeg tenkte å bytte stokk på mauseren og kanskje oppgradere noen flere ting hvis jeg får penger. Vell, når man man er medlem av Njff så får man bli med på jakt på hare, rev , rådyr, bever ect. men jeg kjøper også en hagle slik at kan jakte på småvilt også "synes at hare, rype og duer smaker god hvis man tilbereder de skikkelig " Men vil også jakte på rådyr, elg , hjort og kanskje litt villrein siden noen har spurt meg om jeg har lyst "men da må jeg bytte løp på mauseren slik at den blir mer presis" Må selvfølgelig også sette på en kikkertsikte Jeg kunne egentlig gjort denne teksten mye kortere ved å si at jeg skulle jakte på alt jeg kan Hva jakter du på ? Du nevner ikke hvilket kaliber du tenker på, i den mauseren. Hvis du er nybegynner og ikke dreven (god) skytter, så trenger du ikke tenke så mye på skifting av løpet foreløpig. Det går sikkert bedre, enn du er i stand til å utnytte/prestere likevel. I alle fall, test rifla først. Og de som skyer en del, begynner også med hjemmelading, for å spare penger og for å tilpasse amunisjon til rifla. Da kan du lage mer pressis ammo, en det du får kjøpt av fabrikkammo. Det skal være en 30-06! Men jeg har jo plaffa en del skudd fra før av da, består storvilt prøva med glans stående Har også tenkt på hjemmeladning , hadde vært meget kult med subsoniske 30-06 Det krever en brukbar skytter, å ta skytterpørven stående. Men det forteller lite om egenspredningen til våpnet. Tenker på løsskifte, som du nevnte. Skyter du 3 skudds samlinger innenfor 5 -6 cm (målt senter - senter) på 100 meter, er pressisjonen ok, for vanlig jakt. Ja, det går normalt bra å lade subsonisk. Men det viktigste for de fleste hjemmeladere, er pressisjon og så pris. I dag finne også gode lyddempere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå