Gå til innhold

"Teste" om objektiv er "som det skal"

Anbefalte innlegg

Sorry keitete tittel!

Har gått til innkjøp av et nytt objektiv idag. Tokina 11-16mm (f2.8), Nikon-fatning.

Før jeg bestemte meg for hvilket vidvinkelobjektiv jeg skulle gå for gjorde jeg en del research om fordeler og ulemper med objektiver i denne prisklassen. En ting jeg bet meg merke til var at flere av de som hadde gått til innkjøp av vidvinkelobjektiver (fra Sigma, Tokina og Tamron) hadde opplevd at objektivet ikke "var som det skulle", og fått byttet dem til ikke-defekte utgaver. En skrev blant annet om "myke" hjørner.

Jeg har aldri eid et vidvinkelobjektiv før, og er usikker på hva jeg skal se etter. Særlig om eventuelle svakheter er "feil" med det spesifikke objektivet jeg sitter på, eller mer generelle svakheter som gjelder alle. (For eksempel: Tokina-objektivet jeg kjøpte er formodentlig kjent for å slite litt med CA. Dette gjelder altså alle utgavene av dette objektivet.)

Er det noen tester jeg kan gjøre hjemme med objektivet for å avdekke eventuelle feil? Spør fordi jeg ikke får brukt det i mer "fotogene" omgivelser før om noen uker (fulltidsjobbing frem til ferien), og gjerne vil avdekke mulige feil så fort som mulig dersom objektivet skulle ha noen. Sånn at jeg får byttet det før ferien ...

Erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen tester jeg kan gjøre hjemme med objektivet for å avdekke eventuelle feil?

Legger ved et eksempel på test som jeg bruker her "hjemme"...

Dette er med Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM på 10mm og 20mm

Det er kanskje en Rema der du bor?

10mm

DSC_7673_1280_10mm.jpg

20mm

DSC_7672_1280_20mm.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...