Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp ang. muntlig jobbekontrakt, ødelagt av sykemelding?

Toppris

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg har jobbet som vikar, uten faste vakter, i ett år nå. De siste månedene har det vært 2-3 dager i uken, men nå i sommer skulle jeg jobbe litt ekstra.

(Jeg er ikke VIKAR. Jeg jobber på en bedriftt der det står i min kontrakt at jeg skal jobbe der det trengs. At jeg "vikarierer" er riktig begrep, men jeg er ikke vikar, per se)

Min arbeidsgiver ga meg et a4 ark der hun hadde skrevet opp når hun ville at jeg skulle jobbe. Skrevet for hånd. Vi ble enige om at jeg skulle ringe henne og avtale med henne hvilke uker jeg kunne jobbe. Samme kvelden ringte jeg henne og vi avtalte at jeg skulle jobbe 2 uker.

Vi avtalte at jeg skulle jobbe denne uken, og neste, fra mandag til fredag. Jeg ble så utsatt for en skade og ble sykemeldt, denne uken i første omgang. Sykemelding for denne uken er levert.

Her er dilemmaet:

Hun har nå funnet en annet vikar som skal erstatte meg. Hvilke rettigheter har jeg dersom jeg til helgen blir frisk, og har egentlig mulighet for å jobbe neste uke? Min arbeidsgiver sier hun har ekskludert meg og regner ikke med meg lengre.

Endret av Toppris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det har dere avtalt noen uker som du skal jobbe. Dersom du er sykemeldt noe av denne tiden, så skal du ha sykepenger når du er sykemeldt. Resten av tiden skal du jobbe som avtalt. Dersom hun ikke vil at du skal jobbe så får hun permittere deg dersom det er grunnlag for det (jeg tipper det ikke er det), eller betale deg uten at du jobber. Du skal få de pengene dere har avtalt at du skal få, og så skal du tilby deg å jobbe når dere har avtalt at dere jobber. Å straffe deg for at du nå er sykemeldt er helt på trynet. Stå på krava!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble idag også informert om at sykemeldingen ikke dekker torsdagen i forrige uke, for ifølge min arbeidsgiver må jeg ringe å gi beskjed om at jeg ikke kommer på jobb; ellers dekkes det ikke. Jeg sendte en melding til kl. 08:42 den dagen og sa at jeg nå har blitt sykemeldt. Arbeidsgiver visste jeg skulle til legen, men ikke hvilken dag det var på. Vi har visst en regel på jobb om at meldinger er ikke offisielt, og at jeg må ringe på forhånd. Dette står i brukermanualen min også. Det er vel ikke noe jeg kan gjøre med det, er det?

Lenke til kommentar

Folketrygdloven. Den er presptorisk og kan ikke avvikes til ulempe for arbeidstaker.

Det følger av

§ 1-2. Vern mot private avtaler

Rettigheter etter denne loven kan ikke fraskrives ved private avtaler.

En arbeidsgiver kan ikke innskrenke arbeidstakernes rettigheter etter loven.

Rett til sykepenger er utfyllendredegjort i kapittl 8. Det følger av 8-7 at egenmelding er tilstrekkelg etter nærmere regler i "§§ 8-18, 8-19 og 8-23 til 8-27."

§ 8-23. Egenmelding

Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring.

En arbeidstaker har rett til sykepenger i arbeidsgiverperioden på grunnlag av skriftlig eller muntlig egenmelding etter bestemmelsene i §§ 8-24 til 8-27.

Dom nicho_meg skriver er sms skriftig melding. Denne rettigheten til egenmelding vedskriftlig meling kan ikke vvikes eller innskrenkes av areidstaker, jf. starten av posten.

Det er kun ved mutlig melding man kan kreve skriftlig mlding også, etter

§ 8-26. som sier at "Arbeidsgiveren kan kreve at arbeidstakeren skriftlig bekrefter en muntlig egenmelding etter at han eller hun har gjenopptatt arbeidet.", men noen tilsvarene regel om at man kan fremsette krav om muntlig melding finne altså ikke.

Husk å sett telefonen tilå be om bekreftelsesmelding når mottaker mottar smsen om du har en vanskelig arbeidsgiver. Det er nemlig du som må kunne bevise at meldingen har kommet frem til arbeidsgiver.

Jeg mener å huske at man må ha meldt fra første fraværsdag, slikdet står på NHO-siden, og så fort som mulig/uten "ugrunnet opphold" men finner faktisk ikke hjemmelen for det i farten

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk nicho_meg og NgZ. Jeg har gjort meg kjent med kildene fra lovdata.no angående egenmelding nå.

Jeg glemte å meddele én ting:

Vakten min begynte kl. 08:00 på torsdag, og jeg hadde legetime kl. 0815. Jeg ga altså ikke beskjed om sykemeldingen før 42 minutter etter vaktstart. Annullerer dette mine rettigheter til sykemelding, eller har det ingenting å si så lenge melding om egenmelding blir gitt i løpet av arbeidsdagen, selv om det skulle være flere timer etter jeg begynte?

Lenke til kommentar

Nei, jeg er ganske sikker på at det ikke er noe krav om at meldingen må komme før arbeidsdagens begynnelse (men det er selvfølgelig noe man bør gjøre for arbeidsgivers skyld.) Det eneste jeg fant i farten, var i § 8-18 som bla. sier "Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes tidligst fra og med den dag arbeidstakeren har gitt melding om arbeidsuførheten til arbeidsgiveren, såfremt det har vært mulig for arbeidstakeren å gi slik melding." Altså bare i løpet av arbeidsdagen, ikke før. Jeg mener det var konklusjonen i en annen tråd her inne også for onen måneder siden. Men jeg har ikke hatt trygderett og kjenne rikke lovverket veldig godt, så jeg kan ha oversett noe.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

NgZ har rett. Det er NAV som praktiserer dette regelverket, og de har følgende å si om spørsmålet:

Egenmelding om sykdom må komme fram til arbeidsgiveren første fraværsdag. Det er arbeidstakeren som har ansvaret for at meldingen kommer fram til arbeidsgiveren uansett hvilken måte egenmeldingen er gitt på. Det er ikke tilstrekkelig at den postlegges første fraværsdag. Dette har Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden lagt til grunn i kjennelse nr. 33/84. Ankenemnda har også lagt til grunn at det er arbeidstakeren som har ansvar for at egenmelding kommer fram til rette vedkommende, se kjennelse nr. 20/93.

Egenmelding kan gis både skriftlig og muntlig, over telefon, ved bud eller på annen måte som er praktisk for den syke.

Lenke til kommentar

Fra NHO Service: Blir arbeidstaker syk og må forlate jobben, er derfor ikke denne dagen å anse som en egenmeldingsdag i folketrygdlovens forstand. Om arbeidstakeren skal få lønn for den dagen vedkommende må forlate jobben, beror på avtale.

Jobbet du i 10 min før du gikk til lege og fikk sykemelding har du altså ikke krav på sykelønn etter folketrygdloven for den dagen.

Har du mistanke om at arbeidsgiver ikke har betalt deg for timene du skulle ha jobbet eller har gitt deg for lite lønn så kan du klage til nav og be dem vurdere om de kan utbetale korrekt sykelønn til deg og kreve det inn fra arbeidsgiveren din.

Men du stiller svakt hvis den eneste formen for dokumentasjon du har er et håndskrevet ark med tidspunkt du skulle jobbe og arbeidsgiver ikke annerkjenner denne vaktlisten.

Men uansett begynner arbeidsgiverperioden å løpe fra din første hele fraværsdag uavhengig av om du får sykelønn for disse dagene med mindre du avvikler lovbestemt ferie.

Lenke til kommentar

Fra NHO Service: Blir arbeidstaker syk og må forlate jobben, er derfor ikke denne dagen å anse som en egenmeldingsdag i folketrygdlovens forstand. Om arbeidstakeren skal få lønn for den dagen vedkommende må forlate jobben, beror på avtale.

Jobbet du i 10 min før du gikk til lege og fikk sykemelding har du altså ikke krav på sykelønn etter folketrygdloven for den dagen.

Så snodig. Loven selv gir ingen holdepunkter for denne tolkningen. Med mindre man forsøker å argumentere med at begrepet "kalenderdager" i folketrygdloven pgf 8-24 fjerde ledd innebærer at man ikke kan være syk en del av dagen uten å tape lønn. Noe som er rimelig spuriøst.

Lenke til kommentar

Jo da. Se Folketrygdloven paragraf 8-19 andre ledd:

"Arbeidsgiverperioden regnes fra og med første hele fraværsdag som skyldes arbeidsuførhet (sykefraværsdag), og som arbeidsgiveren plikter å betale sykepenger for, se § 8-18. Dersom arbeidstakeren er delvis sykmeldt av lege, regnes likevel arbeidsgiverperioden fra den første fraværsdag arbeidstakeren var delvis sykmeldt."

Men merk at dette gjelder første fraværsdag. Det går således fint an å være 80% sykemeldt og å jobbe 1,5 timer hver dag. Det viktigste er at en er fraværende første dagen. Da har en rett til sykepenger.

Endret av GodMorgenNorge
Lenke til kommentar

Haha, snakk om å motivere folk til å gjøre en innsats om man kner en dag og føler seg litt halvveis! Kanskje derfor jeg aldi har jobbet et sted der man ikke får sykepenger for resten av dagen - de fleste skjønner vel hva det fører til.

Lenke til kommentar

Er det virkelig rett?

Finnes det noen dommer på akkurat den?

Da bør en jo ikke gå på jobb om man føler seg litt uvel. Kan jo risikere å sitte igjen med mindre enn om man holder seg hjemme. Hva skjedde med "det skal lønne seg å jobbe"?

Dette er nok litt off topic, men dersom du føler deg uvell ein dag så bør du eigentleg ikkje møte opp på jobb. Dersom du ender opp med å smitte andre ansatte så vil det være ein større kostnad for bedrifta enn dersom du berre held deg heime.

Dersom du ikkje er heilt 100% i form vil også sannsynlegheita for at du gjer feil være store, litt avhengig av kva jobb du har så vil slike feil fort koste bedrifta store summer.

Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt med min arbeidsgiver i dag. Hun er enig i at dersom jeg er sykemeldt for neste uke, vil sykemeldingen dekke dette. Derimot påpekte hun at jeg hadde tidligere i året, sagt meg enig i å jobbe på hennes avdeling i sommerferien, sett bort i fra min da allerede planlagte ferie på 2 uker som jeg nettopp hadde, og muligens en liten langhelg. Hun skjønte fort at jeg var ute etter penger og da jeg brukte begrepet "jurdisk sett", nevnte hun denne avtalen vi visstnok hadde laget, og at jeg nå hadde sviktet 3 av mine uker (når vi tegnet opp denne A4-arks-avtalen som tidligere nevnt, sa jeg meg bare enig i å jobbe de 3 første ukene etter min egen ferie, og ikke de tre siste. Foreløbig, i hvert fall, var planen, som jeg sa til henne). Så da var det egentlig ikke mer å gjøre enn å være ydmyk, og nå får jeg ringe legen min.

Lenke til kommentar

Joda, men ting som hodepine er ikke smittsomt og mange arbeidsplasser har ikke samme nøyaktighetskrav som f.eks. et sykehus. Dessuten vil jo det ofte være det samme om en er trøtt. Og tenk på alle med pollenallergi. Tror det er mange som ikke fungerer helt 100% i lange perioder. Noen blir riktignok sykemeldt, men smittsomheten er ikke-ekstisterende og mange blir dårligere utover dagen om spredningen øker.

Hvordan går/gikk det med Ts forresten. Fått svar fra arbeisgiver?

Edit: Kjapt svar gitt...

Har du ingen tillitsvalgte/verneombud på jobben du kan snakke med?

Endret av nicho_meg
Lenke til kommentar

Hvordan går/gikk det med Ts forresten. Fått svar fra arbeisgiver?

Edit: Kjapt svar gitt...

Har du ingen tillitsvalgte/verneombud på jobben du kan snakke med?

Tror ikke jeg skal ta saken noe særlig videre. Det stemmer forsåvidt at jeg sa "Ja, jeg kan jobbe i sommerferien, men kommer selv til å ta ferie". Senere ga jeg beskjed om 2 uker der jeg kom til å ta ferie, og at jeg trolig kom til å ta en spontan uke/helgetur med venner. Jeg sa aldri at jeg ville jobbe resten men jeg har heller ikke sagt at jeg IKKE kom til å gjøre det heller. Men med tanke på studie for neste år, kunne jeg ikke binde meg mot slutten av sommeren, dersom jeg skulle flytte vekk, noe som er planen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...