Gå til innhold

Nye Office er her ? prøv det selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En rekke større og mindre forbedringer her og der ...

 

Forbedringer — eller bare forandringer?!

 

For meg er MS Office så mye bedre. Men det er vel en smakssak.

 

Det er ikke nødvendigvis smaken som avgjør, men f.eks. muligheter. Open/Libre Office har bl.a. ikke VBA, og sist jeg prøvde å prakke Open Office på elever (5+ år siden), var det et helvete for "tante Olga" å få organisert norske ordbøker i programmet, så det utgikk lett som et alternativ.

 

Når folk fikk 2007, så var ikke .docx kompatibelt med .doc baserte 2003'er, og de måtte "patches"

 

Og takk for det, for alternativet var raskt å hoppe av Office. Versjonsproblemer og ribbons hadde vært mye for mye å svelge for min del.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Etter å ha brukt både LibreOffice og OpenOffice i jobbsammenheng, vet jeg at jeg aldri skal bruke det igjen. Det er en grunn til at ting er gratis, sier jeg. Husker det var en ren nytelse å komme tilbake til Office 2010 etter å ha brukt LibreOffice og OpenOffice. Det var også mange firmaer som KUN godtok at vi bruke MS Office-produkter når vi skulle sendte dokumenter til dem. Men diskusjonen om hva som er best, gidder jeg ikke å ta. For meg er MS Office overlegent alt annet.

 

Håper det er mulig å lagre dokumenter i Google Drive også.

Hvis Google Drive har programvare for Windows, kan du nok bare velge en mappe i Google Drive å lagre til.

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar

Ja, en kan installere programvare som gjør at mapper som ligger lokalt på maskinen synkes med dokumenter som ligger på Goog docs/Drive. I artikkelen besrkives en tettere integrasjon mellom Office og SkyDrive. Jeg håper Microsoft er åpne nok til at en kan lagre det på Google Docs istedenfor SkyDrive, eller at det kommer plugins som tar seg av samme jobben.

Lenke til kommentar

Jeg bruker heller 1000 kr enn å bruke OpenOffice. For meg er MS Office så mye bedre. Men det er vel en smakssak.

Mye er forandret siden den gang. Det heter bla. Libreoffice, ikke OpenOffice lengre. Og microsofts kamp for å gjøre livet surt for deg om du ikke vil betale penger til de er kommet mye lengre. Jeg hadde f.eks problemer med å åpne powerpointer i tidligere utgaver av openoffice. Dette går helt fint nå. microsoft office er grovt, grovt overpriset, og microsoft gjør alt for å ødelegge markedet, noe som resulterer i høyere priser og dårligere produkter for deg som forbruker. Så jeg ville gitt Libreoffice et nytt forsøk hvis jeg var deg. Eventuelt kan du prøve Calligra - en mer strømlinjeformet og slankere officepakke i samme gate som Apple Iwork.

 

Google Docs har fremdeles et litt slitent webgrensesnitt, men er overlegen på samarbeid, og det kommer en offline utgave om ikke lenge.

 

Det er på høy tid å tenke gjennom om microsoft office er verdt pengene. Spesielt i offentlig sektor der man øser ut milliarder på at 95% av brukerne lager dokumenter som kan utføres klin likt på et msoffice-alternativ uten- eller med betydelig lavere lisenskostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

problemene er ikke helt over enda.

jeg har open office 3.3 og jeg sammenlignet det med liberoffice ( som forsvant for meg ) .

her var det liten forskjell å finne.

 

Det største ankerpunktene må være hvordan man gjør flere ting i open /liber office i forhold til microsoft .

Det argumenteres stadig at man har de samme mulighetene . man gjør det på bare en annerledes måte.

det er her man tar feil

 

Man har nok 80-90% av de samme mulighetene i liber office som det påståes er nokk for en hjemme bruker

jeg er uenig i det. det er en del funksjoner i Microsoft office hjemmebrukeren kunne ha bruk for som mangler i liberoffice .

 

Det som er mest inntredende er måten man gjør tingen på i liberoffice er at de går tregere en hvis man bruker Microsoft

Spesielt hvis man er lit avanser på endel ting

Lenke til kommentar

problemene er ikke helt over enda.

jeg har open office 3.3 og jeg sammenlignet det med liberoffice ( som forsvant for meg ) .

her var det liten forskjell å finne.

 

Det største ankerpunktene må være hvordan man gjør flere ting i open /liber office i forhold til microsoft .

Det argumenteres stadig at man har de samme mulighetene . man gjør det på bare en annerledes måte.

det er her man tar feil

 

Man har nok 80-90% av de samme mulighetene i liber office som det påståes er nokk for en hjemme bruker

jeg er uenig i det. det er en del funksjoner i Microsoft office hjemmebrukeren kunne ha bruk for som mangler i liberoffice .

 

Det som er mest inntredende er måten man gjør tingen på i liberoffice er at de går tregere en hvis man bruker Microsoft

Spesielt hvis man er lit avanser på endel ting

Argumenter og stavekontroll ønskes.

Lenke til kommentar

problemene er ikke helt over enda.

jeg har open office 3.3 og jeg sammenlignet det med liberoffice ( som forsvant for meg ) .

her var det liten forskjell å finne.

 

Det største ankerpunktene må være hvordan man gjør flere ting i open /liber office i forhold til microsoft .

Det argumenteres stadig at man har de samme mulighetene . man gjør det på bare en annerledes måte.

det er her man tar feil

 

Man har nok 80-90% av de samme mulighetene i liber office som det påståes er nokk for en hjemme bruker

jeg er uenig i det. det er en del funksjoner i Microsoft office hjemmebrukeren kunne ha bruk for som mangler i liberoffice .

 

Det som er mest inntredende er måten man gjør tingen på i liberoffice er at de går tregere en hvis man bruker Microsoft

Spesielt hvis man er lit avanser på endel ting

Argumenter og stavekontroll ønskes.

hvilke argumenter savner du ?

 

Hvis det er stavkontroll du etterlyser så her open office stavkontroll

 

Når man er inne på det med stavkontroll og fri programvare så bruker jeg den siste versjonen av stavkontroll tillegget til firefox som jeg kunne finne.

Da sier det seg selv hvor god/dårlig stavkontrollen ofte er

Lenke til kommentar

problemene er ikke helt over enda.

jeg har open office 3.3 og jeg sammenlignet det med liberoffice ( som forsvant for meg ) .

her var det liten forskjell å finne.

 

Det største ankerpunktene må være hvordan man gjør flere ting i open /liber office i forhold til microsoft .

Det argumenteres stadig at man har de samme mulighetene . man gjør det på bare en annerledes måte.

det er her man tar feil

 

Man har nok 80-90% av de samme mulighetene i liber office som det påståes er nokk for en hjemme bruker

jeg er uenig i det. det er en del funksjoner i Microsoft office hjemmebrukeren kunne ha bruk for som mangler i liberoffice .

 

Det som er mest inntredende er måten man gjør tingen på i liberoffice er at de går tregere en hvis man bruker Microsoft

Spesielt hvis man er lit avanser på endel ting

Argumenter og stavekontroll ønskes.

hvilke argumenter savner du ?

 

Hvis det er stavkontroll du etterlyser så her open office stavkontroll

 

Når man er inne på det med stavkontroll og fri programvare så bruker jeg den siste versjonen av stavkontroll tillegget til firefox som jeg kunne finne.

Da sier det seg selv hvor god/dårlig stavkontrollen ofte er

Ta et objektivt blikk på innlegget ditt. Du har en linjeskift som ikke ligner grisen, og når det kommer til argumenter: først sier du at det var liten forskjell å finne, før du fyrer løs med at "vanlige hjemmebrukere mangler funksjonalitet i libreoffice" (Hva da?), og "avanserte ting går tregere på libreoffice kontra msoffice" (nevn eksempler).

 

Google Docs har fremdeles et litt slitent webgrensesnitt, men er overlegen på samarbeid, og det kommer en offline utgave om ikke lenge.

 

at du har mulighetene til å ha filene offline i Google Drive (som Google Docs har byttet navn til) allerede. Her er programmet som gjør det mulig.

Not (yet) supported for Linux. :(

Lenke til kommentar

Linjeskiftet er for dele innlegget opp i avsnitt . det blir lettere å les da.

 

Når det gjelder funksjoner så bruker man normal nok bare 10 % av funksjonene Microsoft office

Det er ikke dermed sakt al alle bruker de samme funksjonen .

 

jeg har et eksempel på hvor tungvint det er jobbe i openoffice kontre Microsoft

Dette eksemplet her jeg nok vist frem mist 5 ganger her på forumet i forskjellige sammenheng.

 

det dreier seg om hvordan man formater ( lager farger og utseende på linjer i ) tabeller i open office writer

her må man marker et lite område , velge riktig farger ,linje tykkelse o.s.v og så gjenta det for hver område

i Microsoft word bruker man en penn og tegner de linjen man vil endre farge , tykkelse o.s.v på

 

Er det en avansert tabell så kan det ta noen få minutter i Word og fler timer i Writer .

Et annet punkt som ble nevnt lenger oppe i denne diskusjonen er at Microsoft har VBA

Det skal ikke finnes noe tilsvarende for open/liber office

Lenke til kommentar
Jeg bruker heller 1000 kr enn å bruke OpenOffice. For meg er MS Office så mye bedre. Men det er vel en smakssak.
Mye er forandret siden den gang. Det heter bla. Libreoffice, ikke OpenOffice lengre. Og microsofts kamp for å gjøre livet surt for deg om du ikke vil betale penger til de er kommet mye lengre. Jeg hadde f.eks problemer med å åpne powerpointer i tidligere utgaver av openoffice. Dette går helt fint nå. microsoft office er grovt, grovt overpriset, og microsoft gjør alt for å ødelegge markedet, noe som resulterer i høyere priser og dårligere produkter for deg som forbruker. Så jeg ville gitt Libreoffice et nytt forsøk hvis jeg var deg. Eventuelt kan du prøve Calligra - en mer strømlinjeformet og slankere officepakke i samme gate som Apple Iwork.Google Docs har fremdeles et litt slitent webgrensesnitt, men er overlegen på samarbeid, og det kommer en offline utgave om ikke lenge.Det er på høy tid å tenke gjennom om microsoft office er verdt pengene. Spesielt i offentlig sektor der man øser ut milliarder på at 95% av brukerne lager dokumenter som kan utføres klin likt på et msoffice-alternativ uten- eller med betydelig lavere lisenskostnader.

 

Helt enig.

 

Jeg innbilte meg dog at LibreOffice kun var for Linux, men der tok jeg visst feil, det forklarer en hel del faktisk, hehe.

Skal også se litt nærmere på Calligra.

 

På en annen side har ikke OpenOffice.org spesielt mye informasjon om endringen heller, da man får valget om å laste ned Oo 3.3 med en gang.

 

Lenke til kommentar
Jeg bruker heller 1000 kr enn å bruke OpenOffice. For meg er MS Office så mye bedre. Men det er vel en smakssak.
Mye er forandret siden den gang. Det heter bla. Libreoffice, ikke OpenOffice lengre. Og ....

 

Helt enig.

 

Jeg innbilte meg dog at LibreOffice kun var for Linux, men der tok jeg visst feil, det forklarer en hel del faktisk, hehe.

Skal også se litt nærmere på Calligra.

 

På en annen side har ikke OpenOffice.org spesielt mye informasjon om endringen heller, da man får valget om å laste ned Oo 3.3 med en gang.

Det forklarer ting :)

 

Forøvrig er det Apache som har overtatt utviklingen av OpenOffice. De lanserte sin første stable siden overtakelsen for 2 mnd siden. Blir spennende å se hva de får til - som står bak Apache webserver og trolig er en svært begavet gjeng.

 

Libreoffice er strengt talt en fork av OpenOffice, som ble skilt ut da Oracle kjøpte Sun (som opprinnelig laget OO) pga filosofiske uenigheter og liten tiltro til Oracle. Oracle gav så navnet videre til Apache i 2011 siden Libreoffice stjal showet fra Oracle OO.

 

Du har og OxygenOffice (http://sourceforge.net/projects/ooop/), som er en fork av OO med bla. VBA støtte innebygget. Som ofte er et argument fra enkelte om hvorfor de trenger Excel, da Libreoffice/OO har svært begrenset support for VBA, der de har sitt eget makro-språk istedet.

Endret av Guybrush Threepwood
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flere enn meg som sliter med Outlook 2013 og Gmail? Fungerte strålende i et par dager, nå maser dog Outlook om feil weblogin mot webserver og når jeg forsøker å skrive inn mitt Gmail passord så fungerer det fremdeles ikke. Har aktivert 2-step authentication på min Google konto men selv det å gå inn og opprette nytt applikasjonsspesifikt passord for Outlook hjelper heller ikke.

 

Så nå fungerer altså applikasjoner som Apple Mail, Sparrow, Thunderbird osv.. Men ikke Outlook 2013 av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar

hvilke office er det som takler mange, veldig mage sider.

 

Jeg jobber med en tabell i libereoffice ( tekstbehandlingen)

Mens jeg jobber med tabellen er dokumentet kommet opp i 150 sider.

jeg kan også nevne at sidestørrelsen er ikke standard

programmet går så tregt at det henger seg opp

 

 

hvordan vil MS office takle dette dette ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Lastet ned og testet , men ikke det jeg er på jakt etter da den er en ren tekst editor

 

nå virker det som det ikke bare er liberofice som er ustabil men andre programmer også og deler av funksjonen på nettsiden til hardware også . alt påvirket av ustabiliteten til liberoffice

 

bl.a. så virker ikke lim inn valget

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...