Nagel Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Slike klausuler er ganske vanlige i Norge også, men slett ikke alle har dem, og innholdet varierer. Arbeidstageren kan ha en forhandlingsposisjon ved ansettelse eller opprykk som gjør en slik klausul uaktuell. Det kan jo være situasjonen her. Lenke til kommentar
goofinator Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Snowleopard: Ja den arbeidskontrakten skulle jeg likt å se.Arbeidskontrakten som lar deg skifte jobb?AtWRegner det som normalt at man må som toppsjef har en klausul mot å gå direkte til konkurrent, pga kunnskap til forretningshemmeligheter,..Men kjenner ikke amerikanske arbeidsmarkedet så godt, så mulig jeg tar feil. Nå står det vel ingenting om at hun har gått direkte til konkurrenten. Det står faktisk at hun slutta i Google i 2010. Så en "karantenetid" på 2 år virker sannsynlig. Og det blir nok ikke noen rettsak som noen nevnte tidligere. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Snowleopard: Ja den arbeidskontrakten skulle jeg likt å se.Arbeidskontrakten som lar deg skifte jobb?AtWRegner det som normalt at man må som toppsjef har en klausul mot å gå direkte til konkurrent, pga kunnskap til forretningshemmeligheter,..Men kjenner ikke amerikanske arbeidsmarkedet så godt, så mulig jeg tar feil.Nå står det vel ingenting om at hun har gått direkte til konkurrenten. Det står faktisk at hun slutta i Google i 2010. Så en "karantenetid" på 2 år virker sannsynlig. Og det blir nok ikke noen rettsak som noen nevnte tidligere. "Marissa Mayer sa i går fra seg en av toppstillingene i Google, og begynner i dag på jobben som administrerende direktør i konkurrenten og kriserammede Yahoo!". Hunn gikk direkte. I det du kanskje fanget opp, var fra følgende: "Fra 2005 til 2010 var hun viseadministrerende direktør for søkemotoren, samtidig som hun var sentral i utviklingen av Google Earth, lokasjonstjenester, G-mail og ikke minst bildesøket til Google.". Altså var det bare en beskrivelse av posisjonen hun hadde frem til og med 2010, men ikke hva hun har gjort i Google siden da. Det er ett litt merkelig perspektiv, dvs, det er perspektivet "arbeidstakeren er ute etter det arbeidsgiver tilbyr", mens det like gjerne kan være i større grad "arbeidsgiver er ute etter arbeidstakeren" AtW Det er ett av flere perspektiv. Du nevnte jo en grunn for at du neppe hadde sagt ja til en stilling med klausul mot å gå til konkurrent, så jeg ga deg et legitimt argument for at selv du mest sannsynlig hadde sagt ja, om nevnte betingelse var oppfylt. En interessant og utfordrende stilling i et av verdens mest fremadstormende selskap, med konkurransedyktige betingelser, og du sier nei, selv om du kompanseres godt for en klausul om sperrefrist? Jeg tviler... En jobb i et lite grått selskap, med normale lønnsbetingelser, og så en sperrefrist uten tilstrekkelig kompensasjon, da er jeg fullstendig enig med deg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 En interessant og utfordrende stilling i et av verdens mest fremadstormende selskap, med konkurransedyktige betingelser, og du sier nei, selv om du kompanseres godt for en klausul om sperrefrist? Jeg tviler... En jobb i et lite grått selskap, med normale lønnsbetingelser, og så en sperrefrist uten tilstrekkelig kompensasjon, da er jeg fullstendig enig med deg. En svært dyktig medarbeider som er en sentral del av bedriften din, og du ansaetter ikke vedkommende pga mangelen på en sperrefrist? Om jeg hadde fått en toppstilling i google tlbydt, joa jeg hadde sikkert skrevet under. En person som er viktigere for firmaet? Kanskje, kanskje ikke. AtW Lenke til kommentar
medlem-165337 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Ja, det er hyggelig at kvinner blir kvotert inn på en arbeidsplass slik at flink pike får feil jobb! Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Ja, det er hyggelig at kvinner blir kvotert inn på en arbeidsplass slik at flink pike får feil jobb! Denne dama er langt fra "kvotert". IEEE Spectrum hadde tidligere i år en dybdeprofil av Marissa Mayer http://spectrum.ieee.org/geek-life/profiles/marissa-mayer-googles-chic-geek Anbefaler at du leser gjennom de 5 sidene. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Ja, det er hyggelig at kvinner blir kvotert inn på en arbeidsplass slik at flink pike får feil jobb! Hvis du tror at store amerikanske firmaer som sliter kvoterer inn kvinner som CEO så tror jeg du tar kraftig feil. Hun er nok ekstremt dyktig på det hun gjør. Ellers ville hun garantert ikke blitt tilbudt jobben. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Er ikke noe uvanlig med kontrakter som "forbyr" arbeid for konkurrenter innen en hvis periode både i Norge og i utlandet. Jeg hadde en sånn for noen år siden, men jeg ble også økonomisk kompensert for dette selv om jeg sluttet selv. Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 hmm. Er det noen som bruker Yahoo? Ja, det er veldig mange som bruker Yahoo i USA. Lenke til kommentar
medlem-165337 Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Greitt, hun er flink pike med gode ferdigheter, kompetanse og erfaringen. Men klarer hun å tenke selv? Er hun redd for å ta beslutninger? Må disse beslutningene være perfekte? Kommer hun til å gjøre noe i det hele tatt, selv om hun er dyktig? Eller har hun et stort ego-drive som får henne til å ta for raske beslutninger? Med andre ord, så spiller det ingen rolle hvor dyktig hun er, hvis hun ikke klarer å tenke selv?? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Greitt, hun er flink pike med gode ferdigheter, kompetanse og erfaringen. Men klarer hun å tenke selv? Er hun redd for å ta beslutninger? Må disse beslutningene være perfekte? Kommer hun til å gjøre noe i det hele tatt, selv om hun er dyktig? Eller har hun et stort ego-drive som får henne til å ta for raske beslutninger? Med andre ord, så spiller det ingen rolle hvor dyktig hun er, hvis hun ikke klarer å tenke selv?? http://www.digi.no/912958/millionbonus-til-yahoo-sjef Ennå overbevist om at det var "flink pike kvotert inn til feil jobb"? Lenke til kommentar
medlem-165337 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Hun er gift med en smart mann, og hvordan skulle hun klart seg uten han? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Hun er gift med en smart mann, og hvordan skulle hun klart seg uten han? Skal jeg videresende deg tilbud om "4 more inches"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå