Gå til innhold

Objektivtips til Nikon D3200

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har planer om å gå til innkjøp av et systemkamera i gave til min samboer en av de nærmeste dagene. Jeg er fullstendig grønn på området og har etter mye surfing og forsøk på å lese meg opp på fagfeltet forstått at det et særdeles mange faktorer som spiller inn i valg av kamera og objektiv :-)

Etter hva jeg kan forstå er følgende tilbud fra Elkjøp relativt greit:

http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/D32001855KITB/nikon-speilreflekskamera-d3200-18-55mm-objektiv

Mitt spørsmål er angående objektivt som følget med. Etter det jeg har lest her på forumet er dette objektivitet lite å skryte av. Bør jeg først som sist gå til innkjøp av et annet "all-round-objektiv" med bildestabilisator og eventuelt forsøke å selge det som følger med?

Kameraet vil primært bli brukt til familefoto og bilder fra en del turer i skog og mark.

På forhand takk for innspill :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon sin 18-55 er ikke helt totalt krise, men en Tamron 17-50 2.8 er en veldig god oppgradering. Koster et par tusen på bruktmarkedet, og litt mer nytt. Finnes i to versjoner, med og uten stabilisator (Noe Tamron kaller for VC) Versjonen uten stabilisator er litt rimeligere, og har litt bedre bildekvalitet. Ellers så er Nikon sin 35mm 1.8 DX et knallobjektiv til ca 1500,- Knivskarpt og lyssterkt samtidig som det er lite og lett.

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Var innom en forhandler i dag og diskuterte litt. Han mente at jeg burde gå for en linse med 18-200mm eller tilnærmet hvis jeg ønsket å benytte kun en linse. Jeg har som sagt ikke noen kunnskap rundt dette, så er det noen som har tanker om dette utspillet?

Endret av Sprinkle
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å kjøpe kamera med mulighet for å bytte objektiv om du bare skal ha et eneste objektiv "sveiset fast" på det hele tiden? Zoomobjektiv er dyrere og dårligere enn objektiv uten zoom. Klart, det kan være kjekt av og til, men det går an å bevege beina også. Du får mye mer for pengene med f.eks Nikon 35mm 1.8 DX.

Lenke til kommentar

Point taken, men jeg har litt vanskeligheter for å se at hun vil være best tjent med et objektiv der det ikke er mulighet for zoom så lenge hun ikke har flere objektiver. Er som sagt en gave og det vil for mitt vedkommende bare være aktuelt å kjøpe kamerahuset + et objektiv så får det bli opp til henne å se hvilke behov som oppstår etterhvert.

Er bildene merkbart mye dårligere ved bruk av et zoomobjektiv?

Lenke til kommentar

Etter min erfaring så er Nikons kit serie skarpest i følgende rekkefølge 16-85, 18-105, 18-200, 18-55.

Nå er det også en viss prisforskjell på de og mest for pengene gir vel kanskje 18-105 VR hvor man også evt kommer noe tettere på det man prøver å ta bilde av (vs 18-55).

35mm f1.8 er lyssterkt og skarpere enn nevnte serie. Flott som et ekstra objektiv men ikke nødvendig i startfasen og sikkert noe som kan kjøpes på sikt om behovet tilsier det.

Ingen av disse er likevel "110% perfekte" så det er alltid en viss tradeoff f.eks økonomisk, og mange svakheter i optikken kan (bør) korrigeres i programvare i etterkant (CA, softness, vignettering osv).

Lenke til kommentar

Er bildene merkbart mye dårligere ved bruk av et zoomobjektiv?

Hva synes du selv om dette bildet tatt med D3200 og kit-objektiv?

(Ubehandlet - rett ut av kamera - største brennvidde - håndholdt)

DSC_0035.JPG

Synes dette ser helt fint ut, men skal sies at jeg har nada og nix erfaring så sammenligningsgrunnlaget er det jo så som så med :p

Lenke til kommentar

Etter min erfaring så er Nikons kit serie skarpest i følgende rekkefølge 16-85, 18-105, 18-200, 18-55.

Nå er det også en viss prisforskjell på de og mest for pengene gir vel kanskje 18-105 VR hvor man også evt kommer noe tettere på det man prøver å ta bilde av (vs 18-55).

35mm f1.8 er lyssterkt og skarpere enn nevnte serie. Flott som et ekstra objektiv men ikke nødvendig i startfasen og sikkert noe som kan kjøpes på sikt om behovet tilsier det.

Ingen av disse er likevel "110% perfekte" så det er alltid en viss tradeoff f.eks økonomisk, og mange svakheter i optikken kan (bør) korrigeres i programvare i etterkant (CA, softness, vignettering osv).

Har sett litt på denne pakken:

http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=152564&WebSiteMapNodeID=1000001&ref=acdc5922

og ut fra det du sier er vel kanskje dette et vel så godt kjøp som den pakken fra Elkjøp jeg refererer til i første innlegg. 1000,- ekstra og et objektiv som bør være et godt kompromiss så lenge hun har kun 1 objektiv. Ser også at dette objektivet har VR noe ikke objektivet fra Elkjøp har, dette må da være en fordel for en nybegynner, eller er jeg helt på jordet? :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er uten tvil et bedre kjøp ikke bare fordi objektivet er bedre (og har VR) men også fordi du handler hos en seriøs -fotoutstyr forhandler-.

Der har du også muligheten til å få noe mere fornuftige svar enn Elkjøps standard kvalitets svar "vet ikke, spør han andre, kanskje han vet noe" ... :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Der har du også muligheten til å få noe mere fornuftige svar enn Elkjøps standard kvalitets svar "vet ikke, spør han andre, kanskje han vet noe" ... :-)

Trodde standardsvaret til Elkjøp var "kjøp Sony", jeg ;)

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er uten tvil et bedre kjøp ikke bare fordi objektivet er bedre (og har VR) men også fordi du handler hos en seriøs -fotoutstyr forhandler-.

Trodde ikke utsalgssted hadde noe innvirkning på kvaliteten på det man kjøper. Kamera/objektiv er vel like bra uansett om det er kjøpt i en fotobutikk eller på den lokale Joker-butikken.

Men hvis man ikke vet hva man skal ha er det selvsagt bedre å gå til en fotobutikk enn den lokale Joker-butikken...

Jeg vet at Joker ikke selger fotoutstyr...

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Trodde ikke utsalgssted hadde noe innvirkning på kvaliteten på det man kjøper. Kamera/objektiv er vel like bra uansett om det er kjøpt i en fotobutikk eller på den lokale Joker-butikken.

Men hvis man ikke vet hva man skal ha er det selvsagt bedre å gå til en fotobutikk enn den lokale Joker-butikken...

Jeg vet at Joker ikke selger fotoutstyr...

Hvis jeg skal kjøpe kamera fra noen andre enn Elkjøp, Expert, e.l. må jeg uansett bestille på nett, bor langt nord hvor vi ikke har spesialisert fotoforhandler. Når jeg likevel bestiller på nett er det egentlig et fett om jeg kjøper hos fotoforhandler eller varehus :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...