lknight Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 har et magasin fra 90-tallet (a4-sider) på pc'en som jeg har lyst å "gjenskape". jeg har alle sider og sånt på plass. hvordan printer jeg ut det? finnes det kanskje aktører/nettsider/firmaer som tar seg av sånt her til lands, eller? hvilke type ark er det på slike magasiner? (ala det topp har og sånt) takker for råd! Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Du må ta kontakt med et trykkeri for å få skrevet ut dette som et magasin. (Forutsetter at du har lov til å reprodusere materialet) Trykkeriet vil helst ha filen som PDF format. Ta med deg filen til et hvilket som helst trykkeri og spør om dem kan få laget et magasin ut av det. Hvis det er en web-versjon du har lastet ned ett sted så kan oppløsningen være for dårlig til at det blir fint. En ting er bilder dokumentet inneholder, men tekst med dårlig oppløsning ser ikke pent ut. Jeg sender en del filer til trykkeri selv (såkalte magasiner opp til 60 sider) samt lager i Indesign, så hvis du vil kan jeg ta en titt på filen din med tanke på hvordan det vil bli seende ut med tanke på oppløsningen. Du kan også skrive ut filen selv som et magasin, men da må du til et sted som har en stor skriver som kan false/stifte samt skrive ut på A3 format. Grunnen til A3 format er at en A4 brosjyre egentlig ikke er noe annet enn brettede A3-ark som blir stiftet. Men resultatet blir sef. bedre hvis et trykkeri tar seg av det, siden en stor kontorskriver ikke kan trykke utfallende. Altså ting som skal gå HELT ut til kanten på arkene. Du vil alltid få en liten hvit marg på alle sidene. Dette gjør dog ingenting så lenge bakgrunnen allikevel er hvit. Endret 17. juli 2012 av BjerkneZ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Det er vel lite sannsynlig at at TS har rettigheter til å reprodusere magasinet. Hvis utgiver fortsatt er i drift, så er det mulig at de har et restopplag; har de det så blir det billigere enn å printe. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Det er vel lite sannsynlig at at TS har rettigheter til å reprodusere magasinet. Hvis utgiver fortsatt er i drift, så er det mulig at de har et restopplag; har de det så blir det billigere enn å printe. Det var også det jeg skrev i parentesen over som forutsettning. Til privat bruk i ett eksemplar hadde jeg allikevel tatt sjansen, hvis trykkeriet går med på det. Men som du sier kan det være langt rimeligere og kontakte utgiver hvis dem finnes hvis dem har et eksemplar liggende. Lenke til kommentar
lknight Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Dette magasinet (utenlandsk) er ikke lenger i produksjon da deres artikler og gjenstander er ute av produksjon for godt over 10 år siden samt at firmaet bak magasinet er ikke-eksisterende pr. i dag.... Er rett og slett et retro magasin. Dette er itillegg en spesialutgave, så den ble utgitt i begrenset antall. Ja det stemmer. Har faktisk 3 versjoner av magasinet i PDF-format, imens det tredje er i CBR-format. Oppløsningen og kvaliteten er høyst godkjent på de. Jeg har forøvrig forsøkt å kontakte mulige utgivere, men de er ikke "i drift" lengre. Skal jeg fremdeles ta kontakt med trykkeri da, hva? Det kan se ut som om arkformatet må bli A3 da sidene er nokså store. Er trossalt snakk om 150+ sider.... Hvor mye sånn ca. blir et slikt print-ut å koste? I farger, vel og merke. Regner med et par tusen, hmm? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Oj... et 150 siders magasin i A3 format blir ikke billig nei. Hvorfor kan du ikke bare ringe å spørre et trykkeri? Så lenge det er som du sier her, så ville jeg tatt sjansen og trykket det, men kun til privat bruk. Videresalg av magasinet vil jeg tro er strengt forbudt. Det finnes haugevis av trykkerier du kan spørre, men prisene varierer enormt har jeg fått erfart. Når du ringer ett trykkeri og får pris, så skriv opp hva dem oppga som papirtykkelse/kvalitet etc. Slik at du får tilbud på nøyaktig det samme fra andre. Jeg tror nok muligens du lett kan havne på rundt 2.000,- ja for ET trykk. Problemet er at det er selve jobben med å justere/stille inn maskinene til hvert pridukt som koster. Selve trykkingen er rimelig fort gjort. Dem vil dermed bruke veldig mye tid på kun ETT trykk og dette er tid dem kunne brukt på mange andre ting, og derfor blir det MYE dyrere. Du hadde nok fått halvert prisen pr. magasin hvis du valgte å trykke 5stk. (bare ett anslag) og hadde du trykket feks. 5.000stk. så hadde kanskje prisen på hvert trykk blitt 50-100kr. Dette er tall tatt ut fra løse luften, men du skjønner sikkert tegninga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå