Livert Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Hei. Jeg er i en situasjon der jeg ønsker å hjelpe en person som har inkassogjeld, i overkant av 100 000. Er det en idé å ta opp et forbrukslån for å kunne forhandle med inkassoselskap om å cashe ut gjelda og dermed kanskje få sletta en del av rentene? Hvilke bank gir i så fall best rente på forbrukslån? Setter pris på råd fra noen som har erfaringer med akkurat dette. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Snakk med en ekte bank, ikke disse svindlerne som gir deg 9.9% rente og svar på dagen via SMS. Jeg har ikke peiling på økonomi, så noe bedre svar kan jeg ikke gi. EDIT: Isbilen i innlegget under har et veldig godt poeng. Jeg mener ikke at DU skal ta opp lån i en ekte bank, men at vennen din kanskje skal gjøre det. Han bør holde seg unna hurtiglån via SMS, slike som GE Money Bank og Nordax. Og du bør ikke risikere din egen økonomi for dette. Endret 17. juli 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Av alle dårlige ideer jeg har lest må dette være en av de verste. Uansett hvor glad du måtte være i vedkommende er dette selvdestruktivt, og du tar fra dem en sjanse til å få seg en lærepenge. En tap-tap-situasjon. 3 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 På Luksusfellen var det en som hadde tatt opp forbrukslån på over 100.000 kr for å nedbetale studielånet til samboeren sin som var gått til inkasso. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Forbrukslån har nok bedre betingelser enn inkasso, så akkurat det er ikke den verste planen. Men dette er noe personen må gjøre selv. Ikke finn på å ødelegge din egen kredittvurdering for å hjelpe en venn. Det beste han kan gjøre, er å gå til banken og få hjelp til en nedbetalingsplan. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Lovens maksimale forsinkelsesrente på misligholdte regninger er for tiden 8,5 % per år, eller 70 øre på hundrelappen per måned. Forbrukslån opererer med rentesatser på rundt 20 % (eller gebyrer tilsvarende). Banker vet å ta seg godt betalt for usikre lån. Dette tilsvarer 1,66 kr på hundrelappen per måned. Ett purregebyr er på 62 kr. Dette er tilsvarende belastning som om du skulle betalt renter for 10k utestående i en måned. Ett inkassogebyr er på 620 kr, og tilsvarer renter på å ha 100k utestående i en måned. Det er gebyrene du bør forsøke å få forhandlet om, ikke rentene. Renter er småpenger i forhold. Økonomisk sett vil man faktisk tape penger på å ha et forbrukslån på 100k kontra inkassogjeld på 100k. Forbrukslånet vil forrente seg med 19-20k i året. Inkassogjelden forrenter seg med 8,5k. Det er økonomisk sett mer gunstig å: 1) Få en total gjeldsoversikt (ring alle kreditorer, og send en gjeldsforespørsel gjennom Norske Inkassobyråers Forening). 2) Avbestill eller si opp alle tjenester kompisen ikke har bruk for. Dette inkluderer internett ut over det dårligste, billigste, mest ræva abonnementet ISP'en tilbyr. Bytt strømleverandør om nødvendig. 3) Analyser kompisens inntektssituasjon. Når får han penger, hva får han, og hvor mye? 4) Sett opp et budsjett over pengene fra (3). Bruk SIFO-tall for mat, klær, husholdning, etc. Legg på leie, strøm, og eventuelt minimum av bilutgifter. Hver krone over dette skal til kreditorer. 5) Med de kronasjene du sikret i (4), sett opp en nedbetalingsplan over gjelden dere avdekket i (1). - Ta de ferskeste sakene først. Ignorér dog ikke de større kreditorene, men be om nedbetalingsplaner. - Saker som nærmer seg tre år, RING. Du kan gamble på at kreditor glemmer seg og unnlater å oversende til namsmannen innen foreldelsesfristen, men går kravet til namsmannen skjer to ting: 1) Kravet øker med 1600 kr (rettsgebyret for namsbehandling), og 2) De nekter å forhandle lenger. 6) Forbered kompis på at det er på tide å sutte på labben. (Årsaken til at jeg sier "Ta de ferskeste først" i (5) er at de ferskeste sakene har det påløpt minst gebyrer i, og siden det er en maksimal erstatningsplikt for gebyrer er det her kreditorene kan få mest penger ut av deg. Betaler du en gammel sak kan de sende purringer på de nyeste, og kreve purregebyrer++. Betaler du en ny sak kan de sende purring på den gamle, men den er det ikke sikkert de kan kreve dekket av deg.) Det sentrale spørsmålet her er imidlertid følgende: Hva gjør kompisen din for å sørge for at han ikke står i samme situasjon en gang til? Det er alltid en årsak til at man får inkassogjeld. Den årsaken må fikses før du begir deg inn på noe som helst av pengemessig hjelp. Hvis du skal hjelpe ham, gi ham naturalia - matvarer, fyll bensin på bilen hans, etc. Hjelp ham slik at han kan bruke mer av sin egen inntekt på å sanere gjeld, ikke saner gjelden hans for ham. Du risikerer at den neste kreditoren han driter i blir deg. Endret 17. juli 2012 av krikkert 6 Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Har TS råd til å betale et forbrukslån på overkant av 100 000? Eller det jeg jeg mener er det "ok" om du KAN tape de pengene. OM du er 100001% sikkerpå at du ikke kommer til å lide noe tap på dette så er det jo egentlig gogo. Da inkasso er betalt så kan/må han få et annet lån til å betale deg. Lenke til kommentar
Livert Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Takk for svar. krikkert: Vedkommende er 35 år og aleneforelder, Pådro seg gjelden før fylt 20 år, men har hatt postvegring pluss andre utfordninger tidligere. Har vært i kontakt med NAV for veiledning, de fikk frosset kravene, men rådet fra NAV var å be noen ta opp et lån for vedkommende, noe som viste seg å være vanskelig da det ikke er mange som har anledning til dette. Jeg for min del eier ingenting, men tjener 400k, så jeg skulle vel være i stand til å få et eller annet lån. -PoWa-: Høres jo ut som en idé, vedkommende burde vel kunne ta et lån selv når all gjeld er betalt? Har uansett tenkt på kontakte GOA, men tenkte å spørre litt rundt i forumet i første omgang. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Dersom du skal hjelpe denne personen så bør du gjere det med oppsparte middler som du har råd til å tape. Ved å ta opp eit forbrukslån som du ikkje får tilbakebetalt så er faren stor for at denne personen drar deg med i dragsuget. Har trådstarter råd til å handtere eit forbrukslån på 100k? Eit slikt lån i denne størrelsesordenen vil kunne koste deg nesten like mykje som eit boliglånet ditt koster deg i måneden. Lenke til kommentar
Livert Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Dersom du skal hjelpe denne personen så bør du gjere det med oppsparte middler som du har råd til å tape. Ved å ta opp eit forbrukslån som du ikkje får tilbakebetalt så er faren stor for at denne personen drar deg med i dragsuget. Har trådstarter råd til å handtere eit forbrukslån på 100k? Eit slikt lån i denne størrelsesordenen vil kunne koste deg nesten like mykje som eit boliglånet ditt koster deg i måneden. Tanken har vært å forhåpentligvis kunne forhandle ned gjelda med inkassobyråene hvis en kunne betale cash, og dermed betale tilbake det resterende forbrukslånet. Men jeg vet jo ikke så mye om lån. Jeg har tenkt at det er bedre at personen betaler på mitt lån, fremfor å betale på renter og gebyrer fra inkasso. Hvis jeg låner 100k, hvor lang nedbetalingstid er vanlig å ha? Og hvor mye vil det koste per måned? Jeg skjønner jo nå at dette ikke nødvendigvis er så enkelt som jeg har trodd og håpet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Tanken har vært å forhåpentligvis kunne forhandle ned gjelda med inkassobyråene hvis en kunne betale cash, og dermed betale tilbake det resterende forbrukslånet. Men jeg vet jo ikke så mye om lån. Det beste man kan håpe på er en reduksjon på kanskje 20-30 %. Jeg har tenkt at det er bedre at personen betaler på mitt lån, fremfor å betale på renter og gebyrer fra inkasso. Som jeg påpekte ovenfor er renten på et forbrukslån som regel høyere enn renter og gebyrer på inkasso. Hva hjelper det vedkommende å erstatte 100k i gjeld som forrenter seg med 8,5 % per år med 100k i gjeld som forrenter seg med 20 % per år? Hvis jeg låner 100k, hvor lang nedbetalingstid er vanlig å ha? Og hvor mye vil det koste per måned? Låner du 100k til 20 % rente og nedbetaler som et serielån (en gang i måneden over to år med faste størrelser på avdrag og variabel rente) koster det deg cirka 6k i måneden. Etter de to årene har du betalt 20k i renter. Å nedbetale 100k inkassogjeld løpende over to år medfører rentekost på rundt 9-10k. For at dette skal lønne seg må du dermed kunne få skåret ned gjelda med i alle fall 10-15k for at det skal lønne seg å ta opp forbrukslån. Ring rundt og spør. Jeg skjønner jo nå at dette ikke nødvendigvis er så enkelt som jeg har trodd og håpet. Inkassogjeld er aldri det. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå