Gå til innhold

[Løst] Nettverk problemer på Kubuntu 12.04

Gjest medlem-267993

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-267993

Jeg har installert Kubuntu 12.04 64bit. Er veldig fornøyd med den så langt. :) Men alltid skal det være en ting som ikke funker som det skal... Jeg får ikke tråløsten til å funke.. Den finner tråløsten våres men kommer ikke på nettsider.. Hvordan får jeg løse dette problemet fra terminalen? Har installert den på min bærbar HP Compaq 6530b :)

Endret av medlem-267993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HP har ofte benyttet seg av Broadcom B43xx i sine modeller, også mange 6530b bruker denne wifi-chip'en. I så fall trenger du å innstallere pakkene "b43-fwcutter" og "firmware-b43-installer". Etter en reboot er trådløst på plass.

Edit:

Skriveleif

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

HP har ofte benyttet seg av Broadcom B43xx i sine modeller, også mange 6530b bruker denne wifi-chip'en. I så fall trenger du å innstallere pakkene "b43-fwcutter" og "firmware-b43-installer". Etter en reboot er trådløst på plass.

Edit:

Skriveleif

apt-get install b43-fwcutter

E: Klarte ikke åpne låsefila /var/lib/dpkg/lock - open (13: Ikke tilgang)

E: Klarte ikke låse den administrative mappen (/var/lib/dpkg/). Er du root?

Det gikk ikke..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Vi må først få se hvilken hardware du har, og hvilke drivere og firmware som eventuelt er i bruk. Post output fra følgende kommando her:

sudo lshw -C network

*-network

description: Wireless interface

product: PRO/Wireless 5100 AGN [shiloh] Network Connection

vendor: Intel Corporation

physical id: 0

bus info: pci@0000:02:00.0

logical name: wlan0

version: 00

serial: 00:1e:65:43:72:88

width: 64 bits

clock: 33MHz

capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical wireless

configuration: broadcast=yes driver=iwlwifi driverversion=3.2.0-26-generic firmware=8.83.5.1 build 33692 ip=XXX.XXX.X.XXX latency=0 link=yes multicast=yes wireless=IEEE 802.11abgn

resources: irq:47 memory:98700000-98701fff

Lenke til kommentar

Hm, trådløskortet ditt er godt støttet, riktig driver er lastet inn og du har oppdatert firmware lastet inn. Har du forsøkt å koble opp mot mer enn et aksesspunkt? (f. eks., prøv å koble opp til en android telefon med tethering). Er det en wireless knapp på laptopen som slår av og på trådløs?

Lenke til kommentar

Kan du prøve følgende kommandoer fra terminalen og se om du får kontakt etter det:

sudo rmmod iwlwifi

sudo modprobe iwlwifi 11n_disable=1

Hvis dette løser problemet, gjør du følgende for å gjøre løsningen permanent (i hvert fall til neste kjerneoppdatering):

gksudo gedit /etc/modprobe.d/iwlwifi-disable11n.conf

I filen som åpnes skriver du:

options iwlwifi 11n_disable=1

Lagre filen og reboot.

Lenke til kommentar

Stemmer, jeg knotet meg fram til den work-arounden for noen år siden i en bug-rapport jeg la inn hos linux for akkurat denne trådløs-chippen. Symptomene var riktignok annerledes, så jeg tror ikke dette er problemet her.

Tror egentlig ikke det jeg heller, men det er verdt forsøket. Tenker at en uheldig kombinasjon med n-router (kanskje med gammel firmware) kan være en mulighet som er grei å få sjekket ut av problematikken.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Hm, trådløskortet ditt er godt støttet, riktig driver er lastet inn og du har oppdatert firmware lastet inn. Har du forsøkt å koble opp mot mer enn et aksesspunkt? (f. eks., prøv å koble opp til en android telefon med tethering). Er det en wireless knapp på laptopen som slår av og på trådløs?

Ja den wireless knappen står å blinker blå og oransje.
Lenke til kommentar

Det funka !

Bra. Enkelte Intel wlan chip'er har problemer med wireless n-delen. Hvis problemet oppstår igjen etter oppdatering av kjerne, må du gjøre det samme på nytt. Problemet har dessverre vedvart over lang tid, så jeg regner nesten med at dette problemet kan bli dratt med lenge ennå.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

gjør du følgende for å gjøre løsningen permanent (i hvert fall til neste kjerneoppdatering):

gksudo gedit /etc/modprobe.d/iwlwifi-disable11n.conf

I filen som åpnes skriver du:

options iwlwifi 11n_disable=1

Lagre filen og reboot.

Hvor skal jeg legge den filen? For jeg fikk fant ikke kommando.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Det funka !

Bra. Enkelte Intel wlan chip'er har problemer med wireless n-delen. Hvis problemet oppstår igjen etter oppdatering av kjerne, må du gjøre det samme på nytt. Problemet har dessverre vedvart over lang tid, så jeg regner nesten med at dette problemet kan bli dratt med lenge ennå.

Åja. Kan stemme det, prøvde å søke litt på google. En som sa han ikke hadde dette problemet før han hadde installert Kubuntu. Og han hadde skrevet Ubuntu have messed up with this one. Iam very dissatisfied. Endret av medlem-267993
Lenke til kommentar

Min feil, du bruker KDE, jeg bruker Gnome-shell. Jeg er ikke sikker på om KDE fortsatt bruker Kate som default editor. Prøv: gksudo kdesu /etc/modprobe.d/iwlwifi-disable11n.conf

evt

kdesudo kdesu /etc/modprobe.d/iwlwifi-disable11n.conf

Edit:

Del, eller andre KDE brukere her, hjelp.... jeg er på tynn is når det gjelder KDE kommandolinje uten "googling"

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Min feil, du bruker KDE, jeg bruker Gnome-shell. Jeg er ikke sikker på om KDE fortsatt bruker Kate som default editor. Prøv: gksudo kdesu /etc/modprobe.d/iwlwifi-disable11n.conf

evt

kdesudo kdesu /etc/modprobe.d/iwlwifi-disable11n.conf

Edit:

Del, eller andre KDE brukere her, hjelp.... jeg er på tynn is når det gjelder KDE kommandolinje uten "googling"

Eneste som kommer når jeg skriver det. Er et nytt vindu, der jeg må skrive mitt passord. Kommer ikke noe fil, der jeg kan endre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...