Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mye skal en varmepumpe bråke?

Anbefalte innlegg

Hei!

Faren min har fått installert en varmepumpe, men vi synes den bråker mye, og det synes naboene også.

Det er en Ziehl-Abegg vifte som brukes, og jeg har målt den til 80 dB like ved (med en smarttelefon, vel å merke). Med tanke på at det i et skriv jeg leste sto at disse skulle være nærmest lydløse, rundt 42 db, blir jeg urolig (se http://www.klimaconn...rmtepomp_en.pdf side 4 og 6).

Er dette normalt, eller er det noe vi bør ta opp med bedriften som installerte den? Det var de som valgte den for oss såvidt jeg vet, så det virker merkelig at den er såpass bråkete?

Takk for svar.

3R4

Edit: Tilleggsinformasjon: Dette er et hyttefelt, hvor det er naboer rundt oss på flere kanter, nærmeste er kun 10 meter fra varmepumpen. Dermed finner vi oss nødt til å ha den slått av nærmest alltid. Det er også kun ett nivå man kan stille den på.

Endret av 3R4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette normalt, eller er det noe vi bør ta opp med bedriften som installerte den? Det var de som valgte den for oss såvidt jeg vet, så det virker merkelig at den er såpass bråkete?

Dersom den bråker mer enn kupestøyen i en godt støyisolert bil ved 50 km/t (konstant hastighet) så vil jeg si at det er noe som er feil. Dvs. en reklamasjonssak.

I slike tilfeller er det selvfølgelig lurt at greiene ikke er betalt ennå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå står det i spesifikasjonene at du ved enheten ute skal måle 42 - 46 dB(A) ved 5 meter avstand. Så om du står kloss inntil er det en meningsløs måling. Enheten inne er målt til 40-42 dB(A) ved 1 meter avstand.

Det kan godt være at noe er galt uansett, men som sagt, målingene dine holder neppe hvis du har brukt mobiltelefon kloss inntil, og sammenligner dette med oppgitte 42dB(A). Når det videre skal være en night-mode man kan bruke (du sier det bare er en hastighet?) så er det godt mulig at 42dB(A) er målt 1 meter unna ved night-mode.

Forøvrig skal det være mindre enn 40dB(A) støy om natten mtp naboer og klager (i alle fall i boligfelt). Mulig det er andre regler for hyttefelt.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...