3R4 Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Hei! Faren min har fått installert en varmepumpe, men vi synes den bråker mye, og det synes naboene også. Det er en Ziehl-Abegg vifte som brukes, og jeg har målt den til 80 dB like ved (med en smarttelefon, vel å merke). Med tanke på at det i et skriv jeg leste sto at disse skulle være nærmest lydløse, rundt 42 db, blir jeg urolig (se http://www.klimaconn...rmtepomp_en.pdf side 4 og 6). Er dette normalt, eller er det noe vi bør ta opp med bedriften som installerte den? Det var de som valgte den for oss såvidt jeg vet, så det virker merkelig at den er såpass bråkete? Takk for svar. 3R4 Edit: Tilleggsinformasjon: Dette er et hyttefelt, hvor det er naboer rundt oss på flere kanter, nærmeste er kun 10 meter fra varmepumpen. Dermed finner vi oss nødt til å ha den slått av nærmest alltid. Det er også kun ett nivå man kan stille den på. Endret 16. juli 2012 av 3R4 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Er dette normalt, eller er det noe vi bør ta opp med bedriften som installerte den? Det var de som valgte den for oss såvidt jeg vet, så det virker merkelig at den er såpass bråkete? Dersom den bråker mer enn kupestøyen i en godt støyisolert bil ved 50 km/t (konstant hastighet) så vil jeg si at det er noe som er feil. Dvs. en reklamasjonssak. I slike tilfeller er det selvfølgelig lurt at greiene ikke er betalt ennå. Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Greit. Det er mye mer enn som så. Blir vel bare å ta kontakt med dem i morgen da. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 (endret) Nå står det i spesifikasjonene at du ved enheten ute skal måle 42 - 46 dB(A) ved 5 meter avstand. Så om du står kloss inntil er det en meningsløs måling. Enheten inne er målt til 40-42 dB(A) ved 1 meter avstand. Det kan godt være at noe er galt uansett, men som sagt, målingene dine holder neppe hvis du har brukt mobiltelefon kloss inntil, og sammenligner dette med oppgitte 42dB(A). Når det videre skal være en night-mode man kan bruke (du sier det bare er en hastighet?) så er det godt mulig at 42dB(A) er målt 1 meter unna ved night-mode. Forøvrig skal det være mindre enn 40dB(A) støy om natten mtp naboer og klager (i alle fall i boligfelt). Mulig det er andre regler for hyttefelt. Endret 28. juli 2012 av SilentNET Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Hvor er den montert? Er den festet i trevegg vil den bråke mye,spesielt om de ikke har truffet en bærebjelke. Vi fikk flyttet den fra treveggen til en murvegg og da ble den mye stillere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå