GNUfan Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Det jeg har inntrykk av:... GNOME: + GNU-prosjekt => til å stole på. + Stilrent. + API i C. + GTK er EKSTREMT utbredt. - Ikke like populært i forretningslivet som KDE. - Gammeldags tankegang? (Rent grunnlagsløst utkast...) Tror noe av grunnen til at det blir sett på som gammeldags er fordi API-et ikke er C++. Du nevnte dette over, og gnome-gutta ser ut til å holde steinhardt på dette prinsippet. Men du har også et annet API for GTK (gtkmm) som er basert på C++, og visstnok skal være meget bra. Personlig liker jeg gnome best, men hver og en får gjøre seg opp sin egen mening. "whatever tickles your fancy" .... De jobber jo med saken da, bare se på gtkmm og glademm og gnomemm... Alle er c++-wrappere rundt C-versjonen. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 QT er IKKE under GPL, det er under QPL. Opprinnelig var det en ganske streng lisens, men så forandra TrollTech lisensen så den ligna mer på GPL. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 QT er IKKE under GPL, det er under QPL. Qt er under både GPL og QPL, man velger selv. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Sorry, burde sjekka først... Husker bare å ha lest "QPL" på sida til TrollTech når jeg skulle laste ned Qt til LFS... Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Da har du sikkert kompilert Qt manuelt også, og configure-scriptet tvinger deg jo til å taste enten G for GPL eller Q for QPL Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Jeg liker KDE for brukergrensesnittet det har, men jeg synes også endel Gnome programmer har stort potensiale. Programmer som Evolution...kommer ikke på flere akkurat nå. Kan jeg benytte Gnome programmer uten å ha installert gnome? Synes det er bortkastet diskplass å ha to GUI, særlig når jeg ikke blir å bruke det ene. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Jeg liker KDE for brukergrensesnittet det har, men jeg synes også endel Gnome programmer har stort potensiale. Programmer som Evolution...kommer ikke på flere akkurat nå. Kan jeg benytte Gnome programmer uten å ha installert gnome? Synes det er bortkastet diskplass å ha to GUI, særlig når jeg ikke blir å bruke det ene. Funker fint å bruke f.eks evolution i KDE ja... Du må derimot ha GNOME installert, da de fleste programmene bygger på GNOME-bibloteker. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 QT er IKKE under GPL, det er under QPL. Opprinnelig var det en ganske streng lisens, men så forandra TrollTech lisensen så den ligna mer på GPL. KDE:+ "In" i forretningsverdenen. + QT har en stor fremtid. + Lett å kompilere. + Lett måte for nye brukere å starte med GNU/Linux. + Ikke fordummende, og kan brukes av noe mer avanserte brukere (må innrømme at jeg selv er KDE-bruker... burde vel egentlig brukt Fluxbox eller noe.. hehe). - Ressurskrevende. - Var en stund tvil om "friheten" til QT. Selv om dette nå er avklart, sitter minnet friskt hos mange. - QT er C++. - Streber kanskje litt for mye etter å være Windows-aktig? Var litt i tvil om det jeg skrev fortsatt var gjeldende, men det viser det seg jo at det er... kanskje Trolltech burde gjøre mer for å forsikre seg om at folk VET at QT nå er helt fritt. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Ikke for å være helt anal, men det heter faktisk Qt (liten t). QT er QuickTime, noe ganske annet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå