Gå til innhold

KDE eller GNOME

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker KDE, fordi jeg synes den har best «look and feel», og oppfører seg på de mest forventede måtene. Den føles mer helhetlig og integrert, og har en kjempefin API og et veldig åpent og vennlig utviklermiljø med greie og dyktige folk. Har brukt KDE helt siden 1.0beta3, og har til og med bidratt med en bitteliten patch :)

Lenke til kommentar

Gnome 2.3 er meeeget sexy. Men jeg bruker OpenBox selv nå da, fordi Gnome er stress å kompilere :p

Men jeg hadde gått for Gnome. -- Gnome ble laget som et alternativ til KDE fordi KDE har teit lisens. Noe slikt som at de kan styre store firma om de velger KDE. :-? Evil :evil:

Tror iallfall det var no' slikt. Men skal du ha noe kjemperaskt vil jeg anbefale OpenBox, det var kjempeherlig! :D

Lenke til kommentar
Men jeg hadde gått for Gnome. -- Gnome ble laget som et alternativ til KDE fordi KDE har teit lisens. Noe slikt som at de kan styre store firma om de velger KDE. :-? Evil  :evil:  

Tror iallfall det var no' slikt. Men skal du ha noe kjemperaskt vil jeg anbefale OpenBox, det var kjempeherlig! :D

Gnome ble startet fordi QT (det grafiske biblioteket som KDE bruker) ikke var "Open Source". Troll Tech (fra Oslo) har siden forandret lisensen for QT på linux til GPL og der finnes ikke lenger noen grunn for å boikotte KDE eller QT.

Gnome har aldri klart å ta igjen KDE, og er ikke et likeverdig alternativ for desktop.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg valgt KDE. Du føler deg ganske komfortabel med det m du er vandt med Windows, og det er masse kjekt dilldall det går an å stille på. Har også prøvd Ximians variant av Gnome, men det falt ikke i min smak.

Akkurat nå går det i OpenBox. Værd å prøve om du føler deg trygg i kommandolinja.

Lenke til kommentar

Har det vel litt på samme måte selv. Har ikke prøvd KDE så mye, men...

Sinnsykt irriterende ak Konquerror gjorde det umulig å ejecte data-DVD'er uten å logge ut, og krasjet med SIGSEV var det vel. DET er en stoooor bug.

Bortsett fra det (og at det liknet på windows), har jeg ikke noe imot KDE

Lenke til kommentar
gnome har sinnsykt pen terminal (kan også brukes utenom gnome)

Kanskje den er pen, men i forhold til Konsole (som jeg synes er pen) synes jeg den bugger noe veldig. Plutselig wrapper markøren til feil linje, eller hele vinduet utnyttes ikke eller noe annet rart. Konsole Bare Funker.

(Det bildet var tydeligvis enormt stort, btw)

hehe, bare vanlig fullscreen :)

har ikke merka noe problematisk, men jeg begynte å bruke den i går (etter langt opphold pga stygge fonter). oppdaterte til 2.3.2

Lenke til kommentar

Det jeg har inntrykk av:

KDE:

+ "In" i forretningsverdenen.

+ QT har en stor fremtid.

+ Lett å kompilere.

+ Lett måte for nye brukere å starte med GNU/Linux.

+ Ikke fordummende, og kan brukes av noe mer avanserte brukere (må innrømme at jeg selv er KDE-bruker... burde vel egentlig brukt Fluxbox eller noe.. hehe).

- Ressurskrevende.

- Var en stund tvil om "friheten" til QT. Selv om dette nå er avklart, sitter minnet friskt hos mange.

- QT er C++.

- Streber kanskje litt for mye etter å være Windows-aktig?

GNOME:

+ GNU-prosjekt => til å stole på.

+ Stilrent.

+ API i C.

+ GTK er EKSTREMT utbredt.

- Ikke like populært i forretningslivet som KDE.

- Gammeldags tankegang? (Rent grunnlagsløst utkast...)

Lenke til kommentar
Det jeg har inntrykk av:

...

GNOME:

+ GNU-prosjekt => til å stole på.

+ Stilrent.

+ API i C.

+ GTK er EKSTREMT utbredt.

- Ikke like populært i forretningslivet som KDE.

- Gammeldags tankegang? (Rent grunnlagsløst utkast...)

Tror noe av grunnen til at det blir sett på som gammeldags er fordi API-et ikke er C++. Du nevnte dette over, og gnome-gutta ser ut til å holde steinhardt på dette prinsippet. Men du har også et annet API for GTK (gtkmm) som er basert på C++, og visstnok skal være meget bra.

Personlig liker jeg gnome best, men hver og en får gjøre seg opp sin egen mening. "whatever tickles your fancy" ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...