Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Muring av forskalingsblokk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal lage en mur av forskalingsblokk. Problemet er at tomten ikke er i vater. Jeg har strekt opp en line som er i vater. I ene enden er den like høy som blokken men i andre enden så er linen ca 10 cm høyere enn blokken.

Jeg skal kun ha en høyde med forskalingsblokk

Noen ide på hvordan jeg kan Løse dette problemet?

Må jeg lage et fundament som jeg kan sette blokken oppå?

Eller klarer våt betong å bære tyngden av blokken slik at jeg bare kan legge en god klatt med betong og legge blokken oppå det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å se for seg problemet, men enten fyller du opp med pukk slik at du får det i vater, eller så graver du deg ned slik at du får det i vater. Eventuelt kan du legge et skift helt til du får plass til to, og der trapper du opp et hakk.

Nå vet jeg ikke hva du vil oppnå med dette, eller hvilken type forskalingsblokk det er snakk om, men om det bare skal være som en liten kant er det ikke noe problem om det ikke er i vater.

Lenke til kommentar

Da tror jeg, slik jeg ser det for meg, at det vil være finest å sette det i vater. Enten bygge opp det som er for lavt (blir det for høyt så legg et halvt skift under, delvis nedgravd), eller grave ned det som er for høyt, men husk at du vil ha en plen med fall ut fra huset.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Og hvor stor bør pukken være?

Denne muren skal stå langs tomten deler av tomten er planert ut men er. Veldig bratt stup ned langs ene kanten. Langs denne kanten tenkte jeg å sette opp denne muren med forskalingsblokk.

Jeg er litt redd for at pukken vil rase ut, men er jo bare til å prøve seg fram. Man lærer jo av sine feil;-)

Lenke til kommentar

Jeg ville satset på minst 2 - 5 % fall.

Når det kommer til pukk er 16-32 greit, men det raser jo lett ut om det skal ligge på en kant. Hva består underlaget på fra før? Er det berg, eller kan du grave deg ned til fast grunn?

Ikke at jeg har prøvd, men jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å få dette til å bli stabilt nok om du ikke får forankret det i fjell eller kanskje slått noen armeringsjern godt ned i bakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...