Gå til innhold

[LØST] Låne mye penger til en venn


AvidGamer

Anbefalte innlegg

Ok, en kompis av meg har problemer i livet og trenger 25000 for å komme på rette kjøret.

 

Problemet er at jeg føler meg litt utrygg å låne han, men hjelper jeg han ikke vil han slite stort (kan bli hjemløs).

 

Hva er beste måten å gjøre dette rett på? Kan jeg gå til banken, og de kan sette opp en "kontrakt" mellom oss? Slik at betaler han ikke, får han giro/purring osv? Er det mulig?

 

Setter pris på tips og råd.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pappaen min fortalte en historie om når han var yngre ang. da jeg spurte om hvorfor han kjøpte Volvo 240'en som vi har.

 

Han fortalte meg at en kompis av han hadde økonomiske problemer og trengte hjelp. Det pappa gjorde var å kjøpe bilen fra ham for rundt 30-40.000 kr. Både fordi han selv hadde øbsket å kjøpe seg bil, men også fordi han samtidig hjalp kompisen med pengeproblemene hans.

 

Hvis det er noe kompisen din eier, som han kanskje ikke trenger, men som du kunne se nytte i (f.eks bilen hans hvis han har en) så kanskje du kan kjøpe den? Om det er noe du kunne tenke deg å gjøre, istedenfor å låne ham penger?

 

Bare et forslag da :p

Endret av Simonhauan
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke dette emnet skal bli til "hvorfor" osv osv. Jeg har selvklart tenkt på det. Har lånt penger til han tidligere, og han betaler alltid tilbake. Men dette er et langt større sum enn vanlig.

 

Jeg leiter etter råd på hvordan å sette opp et "lån" privat mellom venner...er det mulig?

 

At jeg får pengene er jeg sikker på. Han venter en god sum penger seinere iår, men han trenger hjelp nå.

 

Pappaen min fortalte en historie om når han var yngre ang. da jeg spurte om hvorfor han kjøpte Volvo 240'en som vi har.

 

Han fortalte meg at en kompis av han hadde økonomiske problemer og trengte hjelp. Det pappa gjorde var å kjøpe bilen fra ham for rundt 30-40.000 kr. Både fordi han selv hadde øbsket å kjøpe seg bil, men også fordi han samtidig hjalp kompisen med pengeproblemene hans.

 

Hvis det er noe kompisen din eier, som han kanskje ikke trenger, men som du kunne se nytte i (f.eks bilen hans hvis han har en) så kanskje du kan kjøpe den? Om det er noe du kunne tenke deg å gjøre, istedenfor å låne ham penger?

 

Bare et forslag da :p

 

Bra forslag, men han eier svært lite.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Følgende skrev jeg i dag tidlig, men det ble av en eller annen grunn ikke sendt:

 

Du vil altså ikke ha tips rundt hvorvidt dette er lurt, bare praktiske råd til hvordan det kan gjennomføres?

Dere skriver en kontrakt med hvor stort beløpet er, hvordan renter skal beregnes, når det skal betales inn (evt. hvordan. Avdrag eller én stor sum?) og så skriver dere at lånebrevet gjelder som selvstendig tvangsgrunnlag uten søksmål, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 (a). Henvisningen til loven her er veldig viktig!

Dere lager kontrakten i tre kopier, begge signerer og får to vitner til å signere en erklæring på at dere begge har signert og er ved deres fulle fem under det igjen (på samme kontrakt altså, men under deres signatur). Dere beholder en kopi hver og oppbevarer den siste hos en tredjemann dere begge stoler på.

For hvordan å sette opp denne kontrakten, google "hvordan utforme gjeldsbrev".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drit i caps lock, NiJoh. Så lenge man gjør det på en ordentlig måte er det ikke nødvendigvis et problem å låne folk penger. Problemet er at du ikke var smart nok til å gjøre det ordentlig. Å gi en 14åring en tusenlapp i bytte mot et løfte om å betale tilbake er idioti. Å gi et voksent menneske 100 000 kroner i bytte mot et gjeldsbrev er ikke nødvendigvis det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Følgende skrev jeg i dag tidlig, men det ble av en eller annen grunn ikke sendt:

 

Du vil altså ikke ha tips rundt hvorvidt dette er lurt, bare praktiske råd til hvordan det kan gjennomføres?

Dere skriver en kontrakt med hvor stort beløpet er, hvordan renter skal beregnes, når det skal betales inn (evt. hvordan. Avdrag eller én stor sum?) og så skriver dere at lånebrevet gjelder som selvstendig tvangsgrunnlag uten søksmål, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 (a). Henvisningen til loven her er veldig viktig!

Dere lager kontrakten i tre kopier, begge signerer og får to vitner til å signere en erklæring på at dere begge har signert og er ved deres fulle fem under det igjen (på samme kontrakt altså, men under deres signatur). Dere beholder en kopi hver og oppbevarer den siste hos en tredjemann dere begge stoler på.

For hvordan å sette opp denne kontrakten, google "hvordan utforme gjeldsbrev".

 

Altså, den der slle signerer på og vitnene skal oppbevares hos en tredjemann, han og jeg bevarer kontrakten usignært? Er det sånn? Eller må vi alle signere 3 ganger på hvert kopi? Går vel ann å bare signere 1, også ta en kopi av den (kopimaskin)?

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Ja men kan ta renter for det også.

Så om du tar lånet i banken for at låne han, da må du betale renter.

Men de rentene kan skrives inn i gjeldsbrevet.

Se det Herr.Brun skrev:

 

Dere skriver en kontrakt med hvor stort beløpet er, hvordan renter skal beregnes, når det skal betales inn (evt. hvordan. Avdrag eller én stor sum?) og så skriver dere at lånebrevet gjelder som selvstendig tvangsgrunnlag uten søksmål, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 (a). Henvisningen til loven her er veldig viktig!

Dere lager kontrakten i tre kopier, begge signerer og får to vitner til å signere en erklæring på at dere begge har signert og er ved deres fulle fem under det igjen (på samme kontrakt altså, men under deres signatur). Dere beholder en kopi hver og oppbevarer den siste hos en tredjemann dere begge stoler på.

For hvordan å sette opp denne kontrakten, google "hvordan utforme gjeldsbrev".

Lenke til kommentar

Ja men kan ta renter for det også.

Så om du tar lånet i banken for at låne han, da må du betale renter.

Men de rentene kan skrives inn i gjeldsbrevet.

Se det Herr.Brun skrev:

 

Dere skriver en kontrakt med hvor stort beløpet er, hvordan renter skal beregnes, når det skal betales inn (evt. hvordan. Avdrag eller én stor sum?) og så skriver dere at lånebrevet gjelder som selvstendig tvangsgrunnlag uten søksmål, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 (a). Henvisningen til loven her er veldig viktig!

Dere lager kontrakten i tre kopier, begge signerer og får to vitner til å signere en erklæring på at dere begge har signert og er ved deres fulle fem under det igjen (på samme kontrakt altså, men under deres signatur). Dere beholder en kopi hver og oppbevarer den siste hos en tredjemann dere begge stoler på.

For hvordan å sette opp denne kontrakten, google "hvordan utforme gjeldsbrev".

 

Jeg ga jo link til DinSide som har allerede et utformet gjeldsbrev.

 

 

PS.

Kan en admin lukke saken? Den er løst.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...