JaySpearing Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg hørte at Litago Sjokolademelk er nesten like usunt som det er å drikke en coca cola. http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10053923 Her virker det jo som litago sjokolademelk nesten er verre. Jeg hadde fra før av hørt at det var ganske mye mer usunt å drikke cola enn sjokolademelk. Noen som kan gi meg svar her, om hva som er verst med en god begrunnelse? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 VG sier bare noe om energiinnholdet. Sjokolademelk inneholder mer energi enn Cola. Men sjokolademelk inneholder også proteiner, fett og calsium, noen cola ikke gjør. Testen til VG har lite med "sunnhet" å gjøre, den måler bare energiinnhold. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Cola er 100% tomme kalorier. Litage inneholder ihvertfall snev av proteiner, fett og kalsium som vil være et langt bedre alternativ for de som trener. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 VG sin test er kun aktuell for personer som prøver å slanke seg og som måler sunnheit i kor mykje dei kan legge på seg ved å ete/drikke forskjellige ting. Dersom du drikk sjokolademelk eller cola som tørstedrikk når du er mett og ikkje har behov for anna enn væske så er begge deler omtrent like usunnt med tanke på at begge produkta tilfører deg meir sukker/energi enn kva du treng. Men dersom du planlegg kostholdet ditt så er det ikkje eit problem å ha f.eks cola som ein naturleg del av kostholdet. Det er berre at dersom du velg andre kilder til karbohydrat enn cola så vil du også få i deg andre nærigsstoffer samtidig. Men du kan i utganspunktet droppe potetene til middagen og i staden drikke cola til kjøttet dersom du passer på at du likevell får i deg dei vitaminane og minerala som du treng. Men for nesten alle så vil den det enklaste måten å få eit godt kosthold på å være å ete variert og kutte heilt ut raffinert sukker. I eit øde øy scenario der du kun får ta med ein ting så vil sjokolademelka holde deg i live lenger enn cola. Sjokolademelka er mykje nærmare eit fullverdig kosthold enn cola er, til tross for at begge deler vil gi deg for mykje karbohydrater. Det mest problematiske med cola er vell strengt tatt syreinnholdet som tærer på tennene, men dette gjelder også for jus. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Faktisk så vil jeg tro at man kan holdes i live i nesten ubegrenset tid på et kosthold bestående av kun sjokolademelk. Begrenset av naturlig aldring, så klart. Med Coca Cola hadde man nok dødd av mangelsykdommer etter ikke så alt for mange uker. Hovedsaklig fordi sjokolademelk naturligvis inneholder melk, som igjen har en tilnærmet perfekt proteinprofil for mennesker (og en rekke andre pattedyr). Uten proteiner blir det vanskelig for kroppen å vedlikeholde noe som helst. Endret 19. juli 2012 av Pseudopod Lenke til kommentar
Dagoth Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Synes overskriften på den vg-artikkelen var litt misvisende.. Teit å si at litago-shaken er verre enn cola bare fordi den har flere kalorier.. Første gang jeg leste den fikk jeg nesten inntrykk av at de mente at man heller burde drikke cola og øl enn juice og sånt. Men ja, de prøver jo egentlig bare å si noe om kaloriinnholdet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Måten VG testar på er håplaus. Dei burde halde seg til agurknytt og droppe denne "testinga" der det einaste som betyr noko er kcal per 100 gram. Drikk sjokolademelk etter treningen Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Jeg for min del drikker en del (sjokolade)melk nettopp fordi det inneholder mange kalorier. For noen er kanskje problemstillingen annerledes, men jeg synes det er vanskelig å få i seg nok næring kun med fast føde og vann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå