Super_Glue Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 VG skriver i artikkelen , http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10066860 ,om Anette som gjennom en konsulent/selger i Telenor fikk meldingen "Fuck You" i en telefonsamtale. Følgende er skrevet: Senere på kvelden ble hun oppringt av en ansatt hos Telenor som fortalte henne at samtalen var tatt opp på bånd. - Personen som ringte tilbake fortalte at de hadde hørt på samtalen mellom selgeren og meg, og at det ikke var vanlig praksis å si sånt til potensielle kunder. Telenor lovet også at hendelsen skulle få konsekvenser for den aktuelle selgeren. Man opplever stadig vekk når man ringer til call-senter at man blir gjort oppmerksom på at samtalen blir tatt opp, og blir brukt i undervisningsøyemed. Her virker det som om Telenor bruker den opptatte samtalen i en personalsak, der den ansatte får sparken på grunnlag av den opptatte samtalen. HVis jeg er i den tro at min samtale kun skal brukes til å forbedre dialogen, bør ikke den brukes til noe annet, f.eks som bevis i personalsaker. Dette er jo langt utover den stille aksepeten jeg har gitt. Er litt usikker på lovverket her, men hvis en samtale blir tatt opp, i f.eks. undervisningsøyemed, kan da de som har gjort opptaket, gå utenfor disse rammene, og bruke samtalen i en personalsak? Noen som kjenner Datatilsynets retningslinjer i slike saker? Ligger noe på http://www.datatilsynet.no/Global/04_veiledere/Lydopptak_veileder.pdf men synes ikke jeg finner noe godt svar på denne casen. Spennede å vite om det er andre som har gjort seg tanker om å bruke slike bevis i en personalsak. Lenke til kommentar
Araho Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Det kan jo hende at de spilte av teipen når de skulle lære opp noen, og fikk seg en skikkelig overraskelse De kunne jo da heller ikke akkurat la være å reagere, for å unngå å gi dårlige eksempler for de nye rekruttene. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 For det første tviler jeg på at ditt samtykke trengs for å bruke opptaket til internt bruk. For å ta opp samtaler kreves i utgangspunktet kun den ene partens samtykke. At telefonsalgsfolka opplyser om det tror jeg nok har med "god markedsføringsskikk" å gjøre, og så lenge det ikke er personopplysninger der så stilles det ikke særlig strenge krav til å ta opp og lage register av det. At det brukes i personalsaker er ganske selvsagt, rett og slett. De som sitter på andre siden som får dette brukt mot seg har nok godtatt også den bruken, tipper jeg. Det er jo de som blir systematisk overvåket, og de som skal beskyttes. Dessuten, uansett om det er lovlig eller ikke, så blir det ingen reelle konsekvenser, jf. denne bloggposten Lenke til kommentar
Super_Glue Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Tar selvfølgelig avstand fra hvordan disse "Telenorofferene" har blitt behandlet og tilsnakket. Tar opp saken på lit mer prinsipielt grunnlag. Det kan jo være flere grunner til at jeg, som kunde, ikke ønsker at akkurat min samtale skal brukes til noe annet enn opplæring. Ved å gå videre i telefonsamtalen, når beskjeden blir gitt av telefonsvareren gir jeg jo en stille aksept til at dette er ok, men jeg gir ikke fullmakt til at min samtale kan bli brukt i en personalsak. Endret 16. juli 2012 av Super_Glue Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Du gir fullmakt til at samtalen blir tatt opp. Så vist jeg har fått med meg, har du ikke noe med hva som skjer med opptaket utover det - innenfor lovens grenser, selvsagt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Som sagt, det er lov å ta opp samtaler så lenge én av partene samtykker til det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Lydopptak er personopplysninger etter den alminnelige definisjon av dette. Dette innebærer at det er forbudt å bruke personopplysninger på måter som er uforenlige med det opprinnelige formålet uten spesifikt samtykke fra den som er registrert og identifisert på opptaket, jfr. personpplysningsloven § 11 (1) c. Både kundeveileder og kunde er registrert. Domstolene har allikevel - svært uheldig, mener noen - veket tilbake fra å konstatere at brudd på personopplysningsloven skal føre til avskjæring av bevis. I Norge legger vi en del vekt på det materielle sannhetsprinsipp i sivile saker. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Så det betyr, på "godt norsk", at hvis opptakets formål er opplyst å være utdanningsøyemed så vil det kunne være brudd på personopplysningsloven å bruke det f.eks. i personalsaker? Men at opptaket på tross av dette vil kunne være gyldig bevis i en eventuell sivil rettssak? Endret 17. juli 2012 av henrikwl Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Ja. Les bloggposten jeg linket til over, han skriver mye bra om dette (og hvorfor domstolspraksisen er uheldig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå