Astralnoise Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Heisann. Jeg har kjøpt meg en Dremel-multimaskin (google for de som ikke vet hva det er) og lurte på om det er mulig å slipe/polere steiner med den, og hvilke hoder jeg bør bruke? Har tenkt på å polere bl.a. kvarts til å bruke som pynt, og da også glatte ned alt for stygge kanter. Må jeg bruke vann til det? Har aldri arbeidet med stein før, så jeg har ikke peiling på hva jeg begir meg ut på. Men tenkte at om jeg kan få polert steiner ville det blitt en liten hobby til å slå ihjel fritiden i stedet for å sitte på nettet hele tiden. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 En kan får frem mye interessant, med stein. Men de virkelig fine mønstere og farger, får en frem med å skjære over stein, ikke polere på utsiden. Og så, polere i en poleringsmaskin (en "bolle", som vibrerer), eller på en maskin med poleringsskive. Se etter steinsmykker o.l., på nettet. Der får du mer tips! Har sett flere slike sider og det er egne foreninger, for slike hobbyer. De har også samlinger og kurs. I en slik forening kan du få skjært over dine steiner, hvis du ønsker det. Selv med en stor Dremel, tror jeg du får litt av en jobb. Vet ikke om Dremel har egnet slipeutstyr for stein. Har selv et par slike mini maskiner, men bruker dem til tre og "bløte" metaller. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) En kan får frem mye interessant, med stein. Men de virkelig fine mønstere og farger, får en frem med å skjære over stein, ikke polere på utsiden. Og så, polere i en poleringsmaskin (en "bolle", som vibrerer), eller på en maskin med poleringsskive. Se etter steinsmykker o.l., på nettet. Der får du mer tips! Har sett flere slike sider og det er egne foreninger, for slike hobbyer. De har også samlinger og kurs. I en slik forening kan du få skjært over dine steiner, hvis du ønsker det. Selv med en stor Dremel, tror jeg du får litt av en jobb. Vet ikke om Dremel har egnet slipeutstyr for stein. Har selv et par slike mini maskiner, men bruker dem til tre og "bløte" metaller. Takk for svar Jeg har sett sånne "tromler" til salgs. Kan vel teste dem. Drømmen var jo å finne haugevis med store kvartssteiner og skjære dem opp til "mursteiner", pusse dem og bygge noe med dem. Nå vet jeg ikke hvor hardt eller sprøtt kvarts er da. Men kan sjekke ut slike foreninger. Endret 16. juli 2012 av Astralnoise Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Hei! Her er noen tromler for utvending polering: http://www.rise.no/norsk/index-filer/trommel.htm Brukes også av hjemmeladere, for å polere messing hylser. Bruker da andre typer "slipemiddel". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå