Gå til innhold

Kamera mistet - trenger hjelp til nytt sett

Anbefalte innlegg

Klarte selvfølgelig å miste min Canon 1000D sammen med 18-200mm Sigma objektivet på ferie i sommer. Sitter derfor igjen med en 150mm macro objektiv fra Sigma jeg vil bygge litt rundt.

Jeg vil ha Canon og har sett for det meste på 60d, 7d og 5d mark II.

Her er noen kriterier:

- Kameraet bør ha videorecording

- Kameraet må støtte objektivet mitt (Sigma 150mm macro)

- Kameraet bør ha vesentlig bedre ISO-egenskaper enn 1000D

Jeg vil også to nye objektiver, et lignende zoom objektiv som jeg hadde og et objektiv som egner seg til gatefotografering. Noen som har tips?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vesentlig bedre ISO-egenskaper enn 1000D? Skyter du i Raw, er det i så fall nok bare 5DmkII som vil være en oppgradering - det er nok dessverre en myte at du får så forferdelig mye bedre bildekvalitet med nyere hus. Skyter du i jpeg har de nyere jpeg-motorene blitt litt bedre, så det er litt å hente.

"Alle" de nye Canon-husene har video, men de nyeste har noen småfinesser. Kikk også på 550D, 600D og 650D.

Superzoom? Tjah - EF-S 18-200 og Tamron 18-270 er to fine kandidater.

På en 5D blir derimot god superzoom stort, tungt og dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke enig med Trondster,; ettersom 1000D sensoren er i 350D/400D klassen; så vil sensoren oppleves som en klar forbedring.

7D er et meget kompetent hus; men jeg selv har mer sansen for 60D da den har en utvippbar skjerm, som sammen med liveview, er meget nyttig i makrosammenheng, og når du skal ta bilder fra ugreie vinkler. For meg, så er de tingene 7D gjør bedre 60D, mindre viktig enn dette.

Hvis du kan gå litt ned på zoombrennvidde, så kan muligens det nye 18-135mm STM være interessant?

Til street, så vil jeg nok heller vurdere et kompakt fastobjektiv - den gamle EF 28mm f/2.8 er billig; alternativt 35mm f/2.

17-55mm f/2.8 er mer en lyssterk normal-zoom. Kan fint brukes til street; men er kanskje litt stor?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har testet et par superzoomer på 7D og de yter ikke kameraet rettferdighet, ble ikke fornøyd med skarpheten på de objektivene, skal du først kjøpe deg et såpass dyrt hus burde du også spandere på deg ordentlige objektiver, Jeg har bla. 15-85 IS, 70-200 og 50mm f/1.4 som fungerer meget godt på 7D.

15-85 IS er det desiderte mest brukte objektivet mitt, er utrolig fornøyd med skarphet og allsidighet.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har 60D og savner et par ting som finnes i 7D. Mikrojustering av fokus, doble minnekortspor og større søker er noe som gjør at jeg angrer på valget av 60D. Skuddtakt og fokussystem kan jeg fint leve med ogden utvippbare skjermen er ikke dum i det hele tatt - spesielt ved filming.

15-85 + en blits vil være et glimrende valg, alternativt Tamron 17-50 2.8 hvis pris er et tema.

Canon 35mm f2 er absolutt et trivelig objektiv, har ingen problemer med å anbefale denne. Jeg har nylig byttet ut min med sigma 30mm som er litt mer krevende men gir bedre resultater når man treffer. Det er dager når jeg forbanner meg selv for dette byttet...

28 mm har jeg ingen erfaring med, men det var noe jeg vurderte en stund.

Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke enig med Trondster,; ettersom 1000D sensoren er i 350D/400D klassen; så vil sensoren oppleves som en klar forbedring.

Forbedret i bildekvalitet og detaljer på lav ISO - ja. Og - spesielt i jpeg.

Men - skyter du i Raw, og bruker nyeste versjon av diverse programvare, så vil du etter undertegnedes mening ikke merke de helt store forskjellene i støy som sådan - se selv hva dere synes i dpreviews sammenlignings-dingsus!

Et problem er derimot at 1000D "bare" går til 1600 ISO - kunne gjerne gått et trinn eller to høyere.

Er det noen av de som sammenlignes her som er "vesentlig" bedre på ISO 1600 enn de andre?

Lenke til kommentar

Akkurat der ligger fjæra til dels dobbelt opp 7D og 1000D, men ikke de andre - sammenlign med ISO 100. Kikk også ellers i bildet. Det er akkurat det jeg liker med dpreview - man kan se og sammenligne selv.

Selv synes jeg 650D er skuffende soft - på alle ISO. Kanskje den har kraftigere AA-filter og trenger mer oppskarping, eller ACR enda ikke har full støtte - eller kanskje det bare er meg. :)

Etter mine øyne yter 1000D ikke nevneverdig dårligere enn de andre.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Kjøpte en 7D med bl.a Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM i dag, men nå viser det seg at kameraet har vært gjennom 238000+ eksponeringer, så jeg kommer til å levere det tilbake fra selger som sendte meg faktura på e-mail.

Har uansett sett på ISO'en på 7D som uten tvil er markant bedre enn 1000D. Sammenliknet da ISO på 1600.

Uansett, er jeg fremdeles på jakt etter et Canon kamera, aller helst 7D, selv om både 650D og 60D ser interessante ut. Synes også det er svært vanskelig å velge objektiv. Kunne tenkt meg en fast 30-50 mm sammen med en zoom fra og med 70-100.

Jeg skyter forresten kun i RAW

Endret av Ulven93
Lenke til kommentar

Det viktigste er at du synes det blir bedre. :)

7D har bedre skuddtakt og autofokus - om du vil betale ekstra for dette er opptil deg.

Canons 50mm'ere er helt fine - 50/1.8 og 50/1.4.

Når der gjelder telezoom fra 70mm er det mange gode alternativer - 70-300 IS for litt ekstra rekkevidde, eller 70-200/4L (IS) for ekstra bildekvalitet. Du har EF-S 55-250 IS som det billige budsjettalternativet og 70-200/2.8L IS som det store og tunge proffalternativet.

Lenke til kommentar

Føler jeg ikke kommer noen vei. Faller pladask for hurtigheten til 7D, kvaliteten til 5D Mark II, men det er et lite bruktmarket her i landet, spesielt på sistnevnte. Også har vi jo de kameraene som er noe/mye billigere som 50D, 60D, 550D, 600D, 650D, men som alle er litt dårligere på de fleste områder..

Huff.

Lenke til kommentar

Også veldig vanskelig å si, jeg har penger nok til å kjøpe 5D Mark III om jeg vil, men jeg har langt ifra behov for et slikt kamera når Mark II finnes. Jeg tenker 10-15 tusen, inklusiv objektiver.

Kan nevne at jeg gjerne kunne tenkt meg å kjøpr et nytt kamerahus, men brukte objektiver.

Lenke til kommentar

Et par kontrollspørsmål da; tar du mye sport/action-bilder? Eller vil du gjøre det i fremtiden? I såfall er det nok en 7D du bør satse på; ellers vil jeg si 5DII veien å gå.

Hvis jeg skulle begynt med Canon igjen; så hadde det nok blitt:

5DMkII

24-105mm f/4

70-200mm f/4 IS

Sigma 50mm f/1.4

Kanskje 85mm f/1.8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...