TerjeU Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Har er Acer Aspire 4810TZ som er ganske nøyaktig 3 år gammel. Kjører Windows 7 32 bit. Byttet til SSD nylig, og tenkte å bruke den gamle harddisken (WD5000BEVT) som ekstern. Kjøpte kabinett til den fra ebay (denne). Når jeg kobler den til, begynner disken å gå, men jeg finner den ikke på pc'en. Ikke gjort noe som helst med den gamle harddisken, annet enn å ta den ut av pc'en og putte den inn i kabinettet. Har gått inn i "Diskbehandling", men den kommer ikke opp der heller. Se vedlagt bilde. Noen som vet hva som kan være galt? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Har opplevd med noen "billig-kabinetter" at de ikke virker med mindre man plugger de rett på hovedkortet og ikke i feks frontpanelet. Er verdt er forsøk hvis du ikke allerede har prøvd Lenke til kommentar
TerjeU Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Hvordan plugger jeg det inn på hovedkortet? Finnes det en usb-kontakt der? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 De portene som er på I/O panelet (bak PCen). Der du plugger nettverkskabel osv Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Du må gå inn i diskmanager og initialisere disken, tenker jeg... Mest sannsynlig så oppfattes disken som en disk fra ett annet system og da må den initialiseres på nytt i det nye OS'et. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Det er screen shot av diskmanager i førstepost... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Skal ikke være nødvendig å initialisere en USB-disk i diskmanager. Jeg har i alle fall aldri gjort det, og jeg har montert en del gamle hardisker som USB-disker, enten ved hjelp av eksternt kabinett eller ved hjelp av USB til SATA adapter. Men det hender at det er problemer med å laste "rett" driver til hardwaren i det eksterne kabinettet. Det finnes litt hardware/firmware der som "konverterer" SATA til USB. Av og til finner ikke OS-et ut hva dette er, som Bibow peker på. Man må av og thuske å koble i rett USB-kontakt. På en bærbar (gjelder også frontpaneler) er det ofte slik at enkelte kontakter gir for lite strøm. Da funker det ikke. Så prøv å koble "dobbelt" i PC-en eller finn den kontakten som gir "nok" strøm. Billigløsninger kan være særlig "tricky". Endret 16. juli 2012 av Bolson Lenke til kommentar
TerjeU Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 Så den beste løsningen er kanskje å legge det kabinettet jeg har kjøpt nederst i en skuff, og heller kjøpe et nytt fra en norsk nettbutikk? F.eks. denne, eller er det også en "billigløsning"? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Er nok en biligløsning det også, men fungerte det ikke med forslaget mitt? Lenke til kommentar
TerjeU Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 Har ikke prøvd å koble den til en stasjonær, men den fungerer ikke i noen av usb-portene på min bærbare. Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 TerjeU, har du prøvd det jeg sa? Lenke til kommentar
TerjeU Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 TerjeU, har du prøvd det jeg sa? Nei, fikk inntrykk av han som postet etter deg, at du kanskje hadde oversett screenshot'en av disk manager som jeg la ved. Som du ser så kommer ikke disken opp. Hvordan går jeg frem for å initialisere? Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Gå til handlinger og "skann for disker på nytt", det kan også være du må bruke diskpart, fordi disken allerede er initialisert på systemet med "C". Noen ganger henger dette på windows. kjør commandprompt som administrator skriv diskpart (enter) skriv så "list disk" (enter) se hva som står der av disker (en eller to?). Hvis det er noen det står Intet medium så er dette CD/DVD osv. du skal titte på de som oppgir størrelse... Prøv dette først og post svaret, så skal jeg se om det er noe mer jeg eventult kan hjelpe med... (jeg regner med du forstår dette, men sier det alikevel... disken må selvfølgelig være koblet til på en usb-port som er aktivert i bios). Lenke til kommentar
TerjeU Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Det eneste som kommer opp er en "DISK 0", og størrelsen på den stemmer med den nye SSD-disken jeg har satt inn. (jeg regner med du forstår dette, men sier det alikevel... disken må selvfølgelig være koblet til på en usb-port som er aktivert i bios). Ikke regn med noe som helst Hvordan vet jeg om den er aktivert i bios? Alle usb-portene fungerer som normalt til andre ting, men du mente kanskje noe annet? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 @TerjeU: Kobl på disken og gå inn i Device Manager (enhetsbehandling) - og se om du har en ukjent enhet. Du finner det under Kontrollpanel, Maskivare og lyd (Hardware and sound). Har ikke norsk Windows på noen maskiner - så det er mulig jeg skriver litt feil. Dersom det er et driverproblem - så vil det ofte vises her. Lenke til kommentar
TerjeU Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) @Bolson: Gikk inn i enhetsbehandling, men fant ikke harddisken der heller. Som du ser på skjermdumpen, så er det 4 gule trekanter med ! inni under "USB-kontrollere". Disse dukker først opp etter at disken er koblet til. Er det noe her som jeg kan gjøre noe med? Til alle dere som har forsøkt å hjelpe så langt: Tusen takk! Setter veldig pris på det. Endret 22. juli 2012 av TerjeU Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Da har vi enten et driver problem eller at USB-portene ikke gir nok strøm. Høyreklikk på de med advarselstegn, klikk på egenskaper - og sjekk hva slags info du får fram. Du vil enten få info om drivefeil eller noe annet. Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Har du prøve alle USB portene du har? det kan være at den ene kontrolleren for usb er kranglete. Hvis du setter i disken etter at Windows kjører så skal du få opp en kjapp info om at enhetsdriver installeres... der vil det eventuelt fortelles om den ble installert eller ikke, vanligvis så vil det også komme en gul trekant nede ved klokka (windows feilsøkning), Når du går inn i bios mens disken er koblet til så vil det på de fleste kort jeg kjenner til vises hvilken enheter som er koblet til og gjenkjent, jeg er litt usikker på hvor, så du må lete litt (du kan ikke gjøre noe galt så lenge du ikke gjør endringer.... Det skal også vises i postscreen, men da må det velges at det skal vises (vis oppstartsekvens/show bios boot sequence, eller noe i likhet). Har den eksterne boksen din en ekstern strømkilde? hvis, har du koblet den til så boksen (disken) får strøm? Gjør osgå som Bolson sier og post feilmeldingen som printscreen her, så skal vi se om vi kan hjelpe mer... Gå også inn i eventview - høyreklikk "Min datamaskin, velg behandle, velg hendelsesliste, under der velger du "Windows-logger" og utvider denne, klikk på hver enkel underkategori og se om det er noen feilmeldinger (det kan ta litt tid å få opp listene) i listene.... hvis det er det så post gjerne disse også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå