Scriptgutten Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg har en 1999 carisma der SRS-lampen lyser rødt i dashboardet. Det er vel et tegn på at det er et problem med airbagen, men noe mer enn det vet jeg ikke. Jeg leste et sted at på noen biler vil SRS-lampen begynne å lyse av seg selv etter en viss kilometerstand for å indikere at det er på tide med service på airbagen, men om det gjelder dette tilfellet vet jeg ikke. Lampen har vært sånn helt siden jeg skaffet meg bilen for rundt 1 år siden, så jeg vet ikke hvor lenge det har vært sånn. Bilen har tidligere i livet vært opprettet etter en frontkollisjon, men om det er en sammenheng mellom det og airbagen vet jeg ikke. Er det noen som har hatt det samme på sin bil og vet hva som kanskje kan være feil, og om dette er noe som er dyrt å få fikset hvis et verksted skal se på det? Det er fortsatt litt under et år til den skal på EU-kontroll, og jeg regner ikke med at de vil slippe den gjennom med feil på airbagen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 På en 1999 modell så er jo airbagen 13 år og antar at både eksplosiver og teknikk har en levetid. Airbagen skal jo redde liv, så vet ikke om jeg hadde kjørt rundt i årevis med en defekt airbag. Den blir sikkert byttet, såvidt jeg skjønner er det noen skruer i rattet og plugger så det bør vel ikke ta så lang tid elelr koste så mye. Lenke til kommentar
Skyb3rt Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Det kan jo og være en sensor, viss du får ett veksted til å søke etter feilkoder så finner du ut om det er noe feil med en sensor elns. Denne bilen har OBDII kontakt, så jeg tror det fleste verksteder har mulighet til å sjekke det Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg hadde tilsvarende problem på min 1999 Astra. Verkstedet sa at når lampen lyste, ble alle airbags og beltestrammere koblet ut. Jeg fikk verkstedet til å lese av feilen gjennnom ODBII-kontakten, og det viste seg at motstanden i den elektriske kretsen til sideairbag på førerside var litt for høy. Jeg demonterte setetrekket for å få tilgang til tilkoblingen, og freshet opp koblingspunktene. Et nytt besøk til Opel for å få resatt lampen, og alt var i sin skjønneste orden igjen. Mulig din Carisma har samme mulighet for diagnose. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Du må nok til et verksted som forhandler Mitsubishi for å få lest ut koden, eller ihvertfall noen som har utstyr for å koble til. De kobler seg til via OBD-pluggen, men kommunikasjon med airbag-ECUen er opp til hver enkelt produsent, og ikke del av OBD2-standarden. En av de vanligste årsakene er vel kontaktringen til airbagen i rattet. Den slites over tid, og den trenger bare miste kontakten et øyeblikk for å lage en feilkode. Den trenger ikke koste så mye i arbeid og delepris. På en 1999 modell så er jo airbagen 13 år og antar at både eksplosiver og teknikk har en levetid. Airbagen skal jo redde liv, så vet ikke om jeg hadde kjørt rundt i årevis med en defekt airbag. Den blir sikkert byttet, såvidt jeg skjønner er det noen skruer i rattet og plugger så det bør vel ikke ta så lang tid elelr koste så mye. Ny airbag er dyrt. Billigste jeg får tak i til min bil fra utlandet er fra 2000,- til 6000,- før frakt og mva, alt etter hvilken pute det er snakk om. En voksende trend i utlandet er uærlige verksteder som bytter ut airbagene i bilen din med motstander mens de har den inne til service eller rep. De tjener gode penger, og du aner ingenting før du har vært i en ulykke. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 Jeg har en nabo som har en sånn ODBII-leser, jeg kan få han bort en tur en dag for å se hva som står jeg da takker for tipset. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Som jeg skrev, så er ikke kommunikasjon med airbagens ECU del av OBD2-standarden. Hvert enkelt merke har sin løsning. Det skader ikke å prøve med en OBD2-leser, men jeg tror ikke du kommer noen vei. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Japsebiler er ikke akkurat flinke på diagnose, må over 2000-tallet for at de fleste i det heletatt har ob2 kontakt. Noe andre merker har hatt siden midten av nittitallet. Sansynligvis så er feilen dårlig kontakt under setet. Ledningene må som regel loddes sammen. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Min har ODBII-kontakt, men har ikke prøvd å lese av feilkode enda. Jeg kan sikkert skru ut setene og se om jeg finner noe der. Er det noe fare for å få airbagen midt i fleisen mens man roter med kablingen, eller er det ok? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Ikke skru ut seter eller noe annet før du har funnet ut hvor feilen er. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Som zanta sier, få ut feilkoden først, så sparer du deg selv for masse tid og arbeid. Og ikke rør systemet før du har koblet fra minuspolen på batteriet og ventet ihvertfall en halvtime, ellers vil du i beste fall lage en ny feilkode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå