ritzz Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Er det veldig stor forskjell i lønn og muligheten til å få jobb når det gjelder ingeniør og sivilingeniør? Jeg syns noe innenfor bygg virker veldig spennende, noen som har noe å fortelle? Er jente, vil dette ha noe å si for jobbmulighetene? Tenker også på petroleum siden ingeniører innenfor det feltet tjener bedre. Jeg bor i ett tettsted som er ett stykke fra noen stor by. Kan man jobbe «hjemme» eller må man offshore eller til en stor by? Lenke til kommentar
Kamikaze-Kanin Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Gjennomsnittlig startlønn for ingeniør er 400 000 i offentlig, og 450 000 i privat marked. For sivilingeniør er det gjennomsnittlig fra 450 000 til 550 000 avhengig av stillingen din. Det at du er jente vil ikke ha noe negativt å si på mulighetene for jobb (tror jeg). Tror dere jenter er litt mer ettertraktet faktisk fordi bedrifter vil prøve å jevne ut gutter/jenter mest mulig. Når det gjelder det gjelder dette med petroleum så er det veldig varierende avhengig av hva du kommer til å jobbe med. Du kan jobbe hjemmefra, større kontor eller på oljeplatform. Gjennomsnittlig lønn for de som jobber på plattform er 1 million kroner i året. Endret 16. juli 2012 av Kamikaze-Kanin Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg tror det skal vanskelig gjøres å sette en prislapp på hvor mye man vil få i ekstra lønn, med 2 ekstra år på universitetet. Om man er heldig og finner en bra jobb med gode utviklingsmuligheter tror jeg ikke det utgjør mye forskjell, da men etter hvert vil bli lønnet på grunn av erfaring og ikke universitetsutdanningen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Startlønn for ein nyutdanna sivilingeniør i alle næringer unntatt oljevirksomheit: 480 000 (snittlønn 767 000) Startlønn for ein nyutdanna sivilingeniør i oljevirksomheit: 468 100 (snittlønn 856 900) Startlønn for ein nyutdanna ingeniør i alle næringer unntatt oljevirksomheit: 418 900 (snittlønn 622 300) Startlønn for ein nyutdanna ingeniør i oljevirksomheit: 427 000 (snittlønn 738 200) kilde: NHO Som du ser så vil ein sivilingeniør få vesentlig betre betalt enn ein ingeniør, startlønna er ikkje så veldig forskjellig men lønna til ein sivilingeniør vil stige raskare. Jobb muligheitene er nok forholdsvis like, ofte er det behov for eit større antall med vanlige ingeniørar enn det er for sivilingeniørar, men som sivilingeniør vil du ha muligheita til å ta både ingeniør- og sivilingeniørjobbar. Dei fleste ingeniørane i oljeindustrien jobber frå land. Mitt råd er at du fyrst og fremst ser på kva du vil jobbe med, deretter velger utdanning. Lønna er ikkje alt. Det kan ofte være betre å ha litt lavare betalt i ein jobb som du liker enn det er å ha høg lønn i ein jobb der det berre er stress. Eg vil også anbefale at du ser litt på dei forskjellige typane av ingeniørutdanning. Byggingeniøren er den desidert mest vanlige ingeniørtypen, men det finnes også mange mindre nisjer som har svært gode jobbmuligheiter. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Som jente vil du, om noko, ha eit betre utgangspunkt i enkelte bransjar. Eg har berre erfaring frå oljeindustrien, der dei har fokus på å ta inn jenter. Einig med The Avatar om at du bør finne kva retning du vil gå. Uansett så må du nok belaga deg på å flytte, med mindre det er bedrifter i nærområdet du kan jobbe i. Ingeniørar i oljeindustrien er typisk lokalisert i storbyane på vestlandet, samt litt på austlandet. Innanfor byggebransjen vil du sjølvsagt ha ein større marknad å sjå på. Så vidt eg har fått med meg er det behov for ingeniørar i mange bransjar i desse tider. Om du er usikker på om du vil ta sivilingeniør så kan du ta bachelor først (3 år) og vurdere i etterkant om du vil ta master (2 år). Det finnes nokre ingeniørar som reiser litt offshore innanfor prosjekter, men eg trur nok dei fleste har base i ein større by. Du har sjølvsagt ingeniørar og sivilingeniørar som jobbar fast offshore, men dei fleste er leiarar. Då har dei gjerne erfaring med offshoreinstallasjonar frå før av. Som sagt, det kan bli vanskeleg å finne ein ingeniørstilling der du bur lokalt, med mindre du kjenner til noko. Om du bur utanfor storbyane må du vel kanskje flytte for å gå på skule uansett. Kor gamal er du og kva har du av skule/fagbrev frå før av? Eg er 25 år, har jobba offshore i 5 år og skal starte med ingeniørutdanning til hausten innanfor elkraft. Etter 3 år vil eg vurdere om eg skal ta master eller ei. Har ikkje noko konkret plan på kva område eg vil jobbe innanfor etterpå, men det er mest nærliggande å halde meg innanfor oljeindustrien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå